Nå skal de droppe både bensin- og dieselbiler
De ladbare hybridene forsvinner også.
Stadig nye og tøffere utslippskrav gjør det vanskelig for bilprodusentene å utvikle nye bensin- og dieselmotorer. Stadig flere produsenter annonserer at fossilmotorene er på vei ut.
Nå er det Audis tur. Dette til tross for at Audi-sjef Markus Duesmann for under ett år siden annonserte at bensin- og dieselbiler vil leve videre i lang tid. Les vår sak på det her:
– Siden mange av våre kunder elsker dieselmotorer, vil vi fortsette å tilby dem, sa Duesmann den gangen.
Han la også til:
– Forbrenningsmotoren er langt fra død, og vil leve videre i veldig lang tid.
Strengere krav
Nå går Audi tilbake på dette. Bensin- og dieselbiler skal fases ut. Det samme gjelder de ladbare hybridene. Målet nå er å KUN selge helelektriske biler etter 2030.
Grunnen er de nye og strengere Euro7-utslippskravene. Krav som er både vanskelige og ikke minst kostbare å oppnå.
Derfor akselererer nå utfasingen av alle modeller med fossil-motor. Fra 2026 vil ikke Audi lansere noen nye biler som brenner fossilt drivstoff.
Den siste fossilbilen derfra skal være en SUV som Audi planlegger å introdusere i 2025/26. Den skal etter planen selges fram til 2033. Etter det er det stopp.
De mangeårige bestselgerne og de viktige modellene A3 og A4 vil komme i elektriske utgaver lenge før den den tid.
Mange har blitt borte - men du kan fortsatt kjøpe 250 dieselbiler i Norge
Selger nesten bare elbiler i Norge
Allerede nå utgjør elbiler en stor del av Audis salg i Norge. SUV-en e-tron er allerede en bestselger og den mindre Q4 e-tron har også norske kunder vist svært stor interesse for.
Derfor er Norge helt i særklasse på elbil
– Her i Norge er elbilandelen på nesten 90 prosent, eller for å være helt nøyaktig. 89.65 prosent hittil i år. Det sier PR-ansvarlig hos den norske Audi-importøren, Morten Moum.
– Mens vår lille kompakt-SUV Audi Q2 er den mest solgte fossilbilen hos oss så langt i år, legger Moum til.
Dermed blir neppe denne overgangen fra fossil- til elbil så stor for norske Audi-kjøpere.
– Nei, jeg tror heller ikke det. Vi er jo mer eller mindre der allerede, konkluderer Moum.
Nå er riktignok ikke det norske nybilmarkedet representativt for resten av Europa. Vi er i en særstilling, men nå tvinges resten av Europa til å følge etter.
Les også: Dieselsalget stuper – men ett merke går mot strømmen
Video: Dette er en av elbilene som tilbys av Audi nå: