Antallet parkeringsskader har økt kraftig første halvår i år. I tallene ligger også langt flere ryggeulykker. Foto: If.
Antallet parkeringsskader har økt kraftig første halvår i år. I tallene ligger også langt flere ryggeulykker. Foto: If.

Nå lever flere farlig på parkeringsplassen

Antall skader har økt med 20 prosent første halvår.

De seks første månedene i år fikk forsikringsselskapene meldt inn 16.053 karosseriskader på parkerte kjøretøy. Det viser tall fra Finans Norge.

Dette er en betydelig økning fra samme periode i fjor, da var tallet 13.346 skader.

– Det er vanskelig å fastslå hvorfor oppgangen er såpass kraftig. Muligens vil vi ut og shoppe etter to år med en svært spesiell tid. Det har også vært en økning i ryggeulykker på 9 prosent. Disse to skadekategoriene henger sammen, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Smart å rygge inn

Første halvår i år var det 9.849 skadetilfeller ved rygging, mens det var 9.033 i samme periode i fjor.

– Å bulke inn i en annen bil på en parkeringsplass eller i et P-hus kan skje den beste. Dette er en av de vanligste skadene som kommer inn til forsikringsselskapene. Å rygge inn i parkeringsfeltet er smart, og noe vi anbefaler. Da har du god oversikt når du skal kjøre bilen ut igjen sier Clementz, i en pressemelding.

Måten du parkerer på kan spare deg for mange tusenlapper

Det anbefales å rygge inn på parkeringsplassen, da har du mye bedre oversikt når du skal ut igjen. Men ikke alle tenker på det når de parkerer.
Det anbefales å rygge inn på parkeringsplassen, da har du mye bedre oversikt når du skal ut igjen. Men ikke alle tenker på det når de parkerer.

Lite som skal til

I en spørrerundersøkelse If gjorde for to år siden, klaget over halvparten på at norske P-plasser og parkeringshus er for trange og vanskelige å manøvrere i.

– Å kjøre rundt på P-plass eller parkeringshus krever like stor konsentrasjon og oppmerksomhet som når du er på motorveien. Selv om skadene og bulkene ofte er små, er det som regel bare et lite øyeblikks uoppmerksomhet som skal til, sier kommunikasjonssjefen i If.

Parkering har overtatt klagetoppen

Det skal ikke veldig mye til før det kan smelle på parkeringsplassen. Og det kan fort blir dyrt.
Det skal ikke veldig mye til før det kan smelle på parkeringsplassen. Og det kan fort blir dyrt.

Større parkeringslommer?

Regelen for hvor stor en parkeringslomme skal være har ikke endret seg på flere tiår. Bilene derimot – de har blitt mye større.

Men nå skjer det noe på dette området. Byggforskseriens avisninger for parkeringsplasser og garasjeanlegg skal nemlig revideres, av SINTEF.

Hittil har man tatt utgangspunkt i en bil som er 1,8 m bred og dimensjonerende svingdiameter (ytre overheng) 12 meter. Nå mener Statens vegvesen at bredden bør settes til 1,9 meter og svingdiameteren til 13 meter. Dermed må også plassene for hver bil bli større.

LES MER: Vil gjøre noe med altfor trange parkeringsplasser

Video: Dette skal bli et helt spesielt hotellrom