Nå kommer de med et av verdens mest avanserte ratt
– Det er det vakreste vi noen gang har laget!

I løpet av sommeren lanserer Mercedes en helt ny facelift-utgave av storselgeren E-Klasse. I tillegg til et oppdatert design, får den en rekke teknologiske nyheter.
Blant høydepunktene er et helt nytt ratt – som blir et av de mest avanserte i verden. Og for Mercedes er ikke et ratt bare et ratt. Det handler om hele følelsen du får til bilen, hvordan det «ligger» i hendene og ikke minst at det skal være brukervennlig.
Derfor har både designere og utviklere hos Mercedes jobbet iherdig med nyeste generasjon ratt som debuterer i sommer.

Handler om følelser og vitenskap
– Rattdesign er en egen verden, og en spesiell utfordring som ofte er undervurdert. Foruten setet, er rattet den eneste komponenten i bilen vi har intensiv fysisk kontakt med. Den emosjonelle forbindelsen til en bil blir dermed skapt gjennom følelsen av berøring, forteller Hans-Peter Wunderlich, som har jobbet med rattdesign (!) hos Mercedes i 20 år.

Han mener det nye rattet som debuterer på E-Klasse i sommer, er det vakreste de noen gang har laget.
Størrelsen på rattet er identisk med forrige generasjon, og er ifølge Wunderlich en vitenskap i seg selv. Gjennom flere år har Mercedes utviklet faste størrelser på rattene sine. For de sportslige rattene er diameteren 37 centimeter, mens de øvrige er 38 centimeter.
– Den geometriske utformingen er en vitenskap, og finnes ikke i noen lærebok. Rattet må passe tett i hånden. Hvis det er én millimeter for mye, føles det ubehagelig, fortsetter han.

Avansert teknologi
Da nyeste generasjon E-Klasse ble lansert i 2016, var det den første bilen i verden som fikk såkalt Touch Control-knapper på rattet. De gjør det mulig å kontrollere hele infotainmentsystemet ved å sveipe frem og tilbake med fingrene – uten å ta hendene fra rattet.

I likhet med overflaten på en smarttelefon, er knappene altså berøringsfølsomme og reagerer derfor på horisontale og vertikale sveipebevegelser.
Nå løfter Mercedes nivået til nye høyer – og kommer for første gang med såkalt kapasitiv teknologi.
De nye rattene får blant annet to-soners-sensorer, som registrerer at føreren er i kontakt med rattet. Dermed kreves det ikke lenger en styrebevegelse, eller at sjåføren trykker på en fysisk knapp for å vise at han eller hun er til stede, dersom man eksempelvis kjører autonomt.

2020 Mercedes GLS: Et tastetrykk så hopper (!) bilen
Tre versjoner
Nå er også flere av de fysiske knappene borte, og erstattet med sømløse berøringsområder – akkurat som på en smarttelefon.
For eksempel er det fysiske volumhjulet borte på de nye rattene. Her sveiper man i stedet opp og ned med fingeren.
Mercedes opplyser dessuten at rattet automatisk vil gjenkjenne hvor fingeren befinner seg på et gitt tidspunkt.
De nye rattene kommer i tre ulike versjoner: Sport, Luxury og Supersport. Sistnevnte tipper vi er forbeholdt AMG-modellene.
Under kan du sammenligne rattene på nye og utgående E-Klasse, ved å justere markøren:
Her kan du lese mer om facelift-utgaven av E-Klasse:
Se video av nye E-Klasse: