
Nå kjøper vi dyre verstingbiler som aldri før
Noen går mot strømmen – og tenker på andre ting enn utslipp ...
Den største og tydeligste trenden i bilmarkedet i Norge er klar: Vi kjøper elbiler som aldri før.
Men ikke alle er like opptatt av å kjøre miljøvennlig. Det viser blant annet AMG-salget til Mercedes.
De tre store bokstavene brukes på de mest sporty modellene til merket. Og de siste tre årene har salget av disse eksplodert i Norge.
Det ga blant annet en solid salgsrekord på 250 biler i fjor – og i år ligger det an til nok en rekord.
– Dette viser at etterspørselen er nærmest immun mot de elektriske strømningene ellers i markedet, mener PR- & informasjonssjef i Mercedes Norge, Audun Hermansen.
Slik setter Mercedes A-klasse en ny standard
56 modeller
Akkurat hvor mange AMG-modeller som er solgt i 2018, vil han ikke ut med riktig enda. Men han bekrefter at det ligger an til ny toppnotering.
AMG er nå representert i alle segmenter. Hele 56 ulike modeller er i salg og strekker seg fra det nye tilskuddet AMG A 35, til ekstreme AMG S 65 cabriolet.
Førstnevnte har en 2-liters firesylindret motor – mens S 65-utgavene byr på noe så sjeldent som en V12-er under panseret.
Les mer om den innstegsmodellen i AMG-sortimentet
Nye modeller
Porteføljen er nylig utvidet med to helt nye modeller i hver sin ende av skalaen. På innstegssiden finner vi AMG A 35. Det er altså den foreløpige råeste utgaven av nye A-klasse. Prisen starter på 640.000 kroner. Da får du 306 hk – og denne klarer 0-100 km/t på 4,7 sekunder.
A 35 har allerede sikret et tosifret antall kontrakter, hele to måneder før bilen lanseres.
Den andre nyheten er AMG GT 4-dørs Coupe. Også denne er det faktisk tosifret antall nordmenn som har bestilt. Her er utleveringene allerede i gang.

Les mer om AMG GT 4-dørs Coupe her
639 hk!
Verstingmodellen av AMG GT 4-dørs Coupe heter 63 S 4Matic +. Den har vanvittige 639 hk!
Takket være firehjulsdriften klarer den spurtøvelsen fra stillestående til 100 km/t på bare 3,2 sekunder. Toppfarten er i kjent stil begrenset til 250 km/t. Men fjerner du denne, bikker du 300 km/t, lett.
Vi snakker superbilytelser, og et lydbilde som bare AMG klarer å få til.
Her er den i Norge – verdens raskeste stasjonsvogn
Racerbil for offentlig vei
AMG GT Coupe blir faceliftet til våren – og da kommer samtidig en ny toppmodell i et begrenset opplag: AMG GT R PRO.
Denne så vi på bilutstillingen i Los Angeles tidligere i vinter, og er egentlig beregnet for banekjøring.
Totalt er det med denne nå 12 (!) modeller i AMG GT serien:
1. AMG GT Coupé
2. AMG GT S Coupé
3. AMG GT C Coupé
4. AMG GT R Coupé
5. AMG GT R PRO Coupé
6. AMG GT Roadster
7. AMG GT S Roadster
8. AMG GT C Roadster
9. AMG GT 43 4-Door Coupé
10. AMG GT 53 4-Door Coupé
11. AMG GT 63 4-Door Coupé
12. AMG GT 63 S 4-Door Coupe
Test Mercedes AMG GT R: Den raskeste bilen Mercedes har laget

Vil øke kvotene
Siden lanseringen av AMG GT i 2015 er det solgt 57 biler i Norge. Det har vært en klar økning de siste to årene – ikke fordi kundene plutselig har våknet, men fordi tilgangen til Mercedes i Norge har bedret seg.
Dermed gikk man fra fire solgte i 2016 til 14 i 2017 – og videre til 33 (per 16.desember) i 2018.
Etterspørselen er fortsatt høyere enn kvoten, så det jobbes med å få enda flere tilgjengelige biler i 2019.
Millionbilen er utsolgt allerede før Norges-lanseringen
Går for verstingene
– Da bilen ble lansert var det toppmodellen AMG GT S som solgte best. Så snart GT R (ny toppmodell) ble lansert, var det denne som overtok tronen, med 12 registrerte biler så langt i år. Rett bak ligger den nest kraftigste varianten AMG GT C Roadster – med 10 registrerte biler. Det ser med andre ord ut til at nordmenn vil ha det råeste på markedet når de først skal realisere drømmen om å eie en modell fra Affalterbach, sier Audun Hermansen hos Mercedes.
Kanskje ikke så rart at han både tror og håper på nok et rekordsalg i 2019?
Naturstridig at nordmenn står i kø for denne
Vi tok med verdens raskeste stasjonsvogn til verdens største skiflygingsbakke: