Nå kan du gjøre et kjempekupp på morsom bruktbil
Timingen er perfekt - se hva vi fant:
Sen høst og tidlig vinter er et godt tidspunkt for å kjøpe entusiastbiler av alle slag. Det er en gammel sannhet som har større sammenheng med det faktum at mange finner ut at de egentlig ikke har lagringsplass - enn det avhenger av den økonomiske situasjonen.
Men også for andre biler er dette en gyllen kjøpetid. Ikke minst for biler som i og for seg kan brukes hele året, men som kanskje ikke er spesielt fornuftige sett i forhold til denne årstiden. Da snakker vi altså litt nyere cabrioleter - biler hvis kjøpergruppe først virkelig våkner opp når de første, utålmodige trekkfuglene kommer tilbake.
Det vet "alle" - også de som likevel annonserer cabrioletene sine på denne årstiden. Altså er det grunn til å anta at de som gjør det er ganske motivert for å bli kvitt bilene for hva det nå enn er mulig å få for dem.
Er du forut for din tid, og har et brennende ønske om å kose deg under åpen himmel til sommeren, er det altså penger å spare akkurat nå - mens selgerne frykter at cabrioletene vil være død kapital i fire måneder til, og bilkjøpere flest stålsetter seg for juleinnkjøp og en mager januarmåned.
Vi har kikket etter noen kandidater, og her er de mest interessante vi fant. Fortell gjerne hva du synes om dem i kommentarfeltet under!
2003 Mercedes SL 350, kr. 399.000,-
400.000 kroner er mye penger, men Mercedes SL av R230-generasjonen er også mye bil. Fokuset har gjerne vært på versting-utgavene fra AMG, men til vanlig bruk er nok en 3,7-liter på 245 hester langt mer passende. For ikke å si "helt riktig".
Dette er kostbare biler å strekke opp hvis ikke alt er på stell, så hvorvidt det faktisk er et godt kjøp avhenger av om bilen består en skikkelig grundig sjekk. Hvis ikke forsvinner brått de 50.000 kronene den ligger under neste bil på markedet - og gjerne mer til.
Annonsen forteller ikke mye, men ut fra bildene virker tilstanden lovende - med et lite spørsmålstegn for noe som i hvertfall ser ut som temmelig kjipe "felgpakke-hjul". På en slik bil har du all mulig grunn - og rett - til å være pirkete, men tar du deg god tid kan du finne en fin bil til en god pris.
Det er tross alt en del av dem å velge i - selv på denne tiden av året. Mange står hos forhandlere, og de har liten interesse av å ha en bil til 400.000 som hyllevarmer i fire måneder - det har de sikkert også tatt høyde for i prisen da de tok den inn...
Les også: Slik blir nye Mercedes SL
2003 BMW Z4, kr. 200.000,-
Mens BMWs første lille roadster Z3 av mange oppfattes som veldig enkel og litt "billig", har etterfølgeren Z4 beholdt preget som litt mer eksklusiv. Ikke har det kommet så mange av dem på norske skilter, heller, og prisbildet har lenge vært ganske stivt.
Riktignok har vi sett et par enda billigere, men denne bilen er den første vi har sett til denne prisen med norsk historikk, fullt servicehefte og lovnader om at alt skal være fullstendig på stell. Den har litt mer kilometer på klokka enn de fleste tilsvarende på markedet, men det er likevel ikke mer enn at du bør kunne ha normale vedlikeholdskostnader i flere år fremover.
Når du skal selge vil den selvfølgelig fremdeles ha gått en del mer enn mange av de den konkurrerer med. Men så kan jo du med litt planlegging kompensere med å selge den på våren.
Les også: Nei, denne Z3en er ikke helt det den ser ut som...
2004 Audi A4, kr. 163.728,-
Audi fikk raskt ord på seg for å vite hva de holdt på med da de begynte å produsere sin mellomklasse-kabriolet mens den fremdeles het Audi 80 på tidlig 90-tall. Mange av de bilene henger med fremdeles, til tross for å ha opplevd mye. Og A4-cabrioleten som videreførte arven etter tusenårsskiftet ser fremdeles moderne og stram ut i designet.
Denne bilen er også norsksolgt med full stamtavle, og fullt servicehefte. Ingen garanti i det, selvsagt, men dette er kostbare biler når noe går i stykker og det er alltid lurt å sikre seg så godt man kan. Trippelsort farge er også både nøytralt og stilig på en cabriolet, og gjør at bilen skiller seg litt ut fra alle de sølvfargede.
Under panseret finner vi 2,4-literen, som er mer kjent for å være seig enn for å være sprudlende. Men i kombinasjon med automatkasse er den veldig riktig i denne bilen, og vi vil tro den føles litt mer avslappet enn 1,8 turbo-motoren, som sitter i de fleste av disse bilene på markedet.
Les også: Auda - hva gjør man når taket ikke vil opp?
1992 Mercedes 300 SL, kr. 116.585,-
Her kan man mene at vi beveger oss i en aldersgruppe som grenser mer mot entusiastbil enn bruksbil, og det kan vi være enige i. Men en annen sak er at SL av R129-generasjonen er fra det som gjerne omtales som gullalderen når det gjaldt Mercedes-kvalitet, og en slik kan fungere som bruksbil - om enn den ikke er direkte fantastisk på vinterføre.
Dette har i årevis vært noe av det feteste man kunne kjøre. Det har gjort at prisene har holdt seg stabilt høyt, helt til det plutselig har skjedd en del i løpet av det siste året. Det kommer av at det etterhvert finnes svært mange slike biler i Norge, at mange av dem er dårlige - og, kanskje viktigst, at de ikke lenger holder for de som vil flashe velstand.
De fleste av disse bilene har kommet inn som bruktimport, ofte i godt voksen alder, og svært ofte ser man allerede på bildene at det er avvik mellom tilstand og lav kilometerstand. Dette er uansett så gammelt at det kun er grundig sjekk som gjelder - med spesielt fokus på kostbare ting som elektronikk og cab-styring, samt toppen på 24-ventilerne.
R129 er i våre øyne fremdeles en tidløs og vakker cabriolet, og selv fine eksemplarer kan nå fås for 100.000 kroner - det er ikke lenge siden de kostet over det dobbelte. Bilen i eksempelet ser lovende ut i forhold til prisen, som kan være "farget" av at de fleste leter etter biler i sort og sølv metallic.
Les også: Hva med en enda eldre Mercedes SL, "R107"?
2003 Smart Roadster, kr. 72.400,-
Salget av Smart har aldri helt tatt av i Norge. I den grad de finnes i særlig antall er det Fortwo som har slått an, mens Roadsteren er litt glemt. Det gjør den nok ikke mer lettsolgt på denne tiden av året.
Noen få biler finnes til salgs, og den eneste vi finner i nærheten av denne prismessig er et tvangssalg - med de utfordringer dette setter til en kjøper. Når det gjelder denne bilen høres imidlertid det meste betryggende ut, med unntak av et knust lykteglass. Og selger åpner for å diskutere litt til dersom det kan speede opp prosessen.
Smarten har ikke god plass, men morsomme kjøreegenskaper, luft i håret og lavt forbruk. Kan du leve med de begrensninger som biltypen setter er det unektelig en artig bruksbil med lav kilometerstand til en hyggelig pris - og en herlig bonus når vårsola kommer, og taket kan løftes av.