VIKTIG: Hvor mye batteripakken eventuelt har tapt seg fra da bilen var ny er viktig informasjon for alle som vurderer brukt elbil. Nå lanserer Elbilforeningen en ny tjeneste som skal gi svar. Dette er for øvrig batteripakke og plattform til elektriske Volvo XC40.
VIKTIG: Hvor mye batteripakken eventuelt har tapt seg fra da bilen var ny er viktig informasjon for alle som vurderer brukt elbil. Nå lanserer Elbilforeningen en ny tjeneste som skal gi svar. Dette er for øvrig batteripakke og plattform til elektriske Volvo XC40.

Nå kan du få testet det viktigste på elbilen

Ruller ut ny batteritest.

Hvor lang holdbarhet har egentlig batteriet i en elbil? Den usikkerheten har vært der like lenge som vi har hatt elbiler. Batteripakken er den dyreste og viktigste delen av en elbil. Derfor er det også avgjørende viktig at den holder mål, også når bilen begynner å bli noen år gammel.

Erfaringene så langt tyder på at de aller fleste elbil-batterier klarer seg bra, også etter mange år og kilometer. Men for de som skal kjøpe (og også mange som skal selge) brukt elbil, er dette naturligvis noe man gjerne vil vite mest mulig om.

Mister kapasitet

Østerrikske Aviloo står bak batteritester for elbiler og ladbare hybrider. I samarbeid med Norsk Elbilforening og Viking ruller de nå ut sine uavhengige batteritester over hele Norge.

– Elbilbatterier er gjenstand for naturlige aldringsprosesser og mister lagringskapasitet over tid. Samtidig vil individuell bruksatferd alltid påvirke batterihelsen den ene eller andre veien. Med våre TÜV-sertifiserte tester gjør vi denne informasjonen tilgjengelig for nordmenn for aller første gang, sier Nikolaus Mayerhofer, teknologidirektør og med-gründer i Aviloo.

Elbil til 50.000 kroner – slik gjør du et godt kjøp

PIONEREN: Nissan Leaf var svært tidlig ute i markedet og er elbilen det finnes flest av på norske veier.
PIONEREN: Nissan Leaf var svært tidlig ute i markedet og er elbilen det finnes flest av på norske veier.

Hver femte bruktbil

Aviloo tilbyr to tester på det norske markedet. Premium-testen er markedets mest omfattende batteridiagnose og gir detaljert innsikt i batteriets helse. Flash-testen, som tilbys bedriftskunder, er markedet raskeste test og sjekker batteriets funksjonalitet fra et sikkerhetsperspektiv.

BEVIS: Slik ser batterisertifikatet ut.
BEVIS: Slik ser batterisertifikatet ut.

Hver femte solgte bruktbil i Norge er nå en elbil og Finn.no melder om både økende etterspørsel og tilbud.

Verdien av en brukt elbil eller ladbar hybrid bil avhenger i stor grad av tilstanden til batteriet, og en uavhengig test av batteriet gir derfor en trygghet ved kjøp og salg av brukte elbiler.

Den eneste måten å finne ut av helsetilstanden til batteriet i elbilen din, er å teste det grundig.

Her er dieselversjonen verdt mer enn elbilen

KOSTBAR: Batteripakken er den dyreste delen på en elbil. Hvis denne svekkes, synker også verdien på bilen.
KOSTBAR: Batteripakken er den dyreste delen på en elbil. Hvis denne svekkes, synker også verdien på bilen.

Fra Tromsø til Kristiansand

– Uavhengige batteritester har vært etterspurt blant våre medlemmer i lang tid. Løsningen til Aviloo er velutprøvd. Samarbeidet vårt med dem er derfor viktig, og kommer til å bli enda viktigere når stadig flere solgte bruktbiler utgjøres av elbiler og ladbare hybrider, sier Ståle Frydenlund som er seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk Elbilforening.

Viking er altså den andre sentrale samarbeidspartneren til Aviloo på det norske markedet. Batteritestene vil være tilgjengelig på alle deres kontrollstasjoner i landet, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

Lyst på brukt elbil? Da kan det være lurt å skynde seg

Aviloos fem tips for å ta vare på elbilbatteriet ditt:

1. Unngå å lade batteriet til 100 prosent for daglig bruk. Dersom du trenger full rekkevidde, lad heller bilen fullt opp like før bruk. Et tips er å bruke ladetidtakeren som ofte følger i bilappen din.

2. Unngå dødt batteri. Pass på at du aldri kjører batteriet helt ut. Optimalt sett bør du unngå at ladenivået faller under 20 prosent, da dette sliter på batteriet. Batteriets komfortsone er mellom 20 og 80 prosent.

3. Hjemmelading fremfor hurtiglading. Hurtigladere og superchargere sikrer rask lading under lengre reiser, men belaster batteriene i desto større grad. Det beste for batteriet er en rolig ladeprosess, eksempelvis gjennom hjemmeladeren din.

4. Parker i skyggen om sommeren. På varme sommerdager liker batteriet å ha det kjølig. Det beste er derfor å parkere i skyggen eller i garasjen om sommeren. Slik holder du batteritemperaturen på et behagelig nivå.

5. Hold det varmt om vinteren. På kalde vinterdager bør du også parkere elbilen i garasjen, der det er litt varmere. Batteriet foretrekker å lade når temperaturen er over frysepunktet.

Video: Her skal du vite hva du driver med