Nå kan det bli ny fart på salget i Norge
Opel Astra blir endelig ladbar.
Astra har i mange år vært en av Opels viktigste modeller. Da den ble lansert for 30 år siden, var den arvtaker til den mangeårige bestselgeren Kadett. Det er med andre ord en tradisjonsrik modell for det tyske bilmerket.
Akkurat nå viser Opel den helt nye generasjonen Astra. En bil som får flere viktige nyheter og som etter alt å dømme kan gi et tiltrengt løft i salget her hjemme også.
Nye Astra kommer først som en litt sporty femdørs kombi med mer plass enn forgjengeren.
Med en lengde på 437,4 centimeter og en bredde på 186 centimeter sklir den rett inn i kompaktbil-segmentet.
Større innvendig plass
Takket være korte overheng foran og bak, er akselavstanden økt til 267,5 centimeter. Bagasjerommet tar unna 422 liter. Designlinjene og de nye proporsjonene bidrar til et sportslig utseende, som også understrekes ved at førerposisjonen er 12 mm lavere enn hos forgjengeren.
Femdørs kombi er altså først ut, senere følger også stasjonsvognvarianten, Sports Tourer, etter.
Nye Astra er designet og utviklet i tyske Rüsselsheim, der bilen også produseres. I likhet med forgjengeren som ble lansert i 2016 byr også den nye generasjonen Astra på ny teknologi.
Blant annet de adaptive Intelli-Lux LED® Pixel-lysene som er hentet fra Opels toppmodell, Insignia. Disse skal gi tilnærmet dagslys selv på mørke norske vinterkvelder, sier Opel i en pressemelding.
Ny teknologi
Les også: Dette kan skape farlige situasjoner i trafikken
Innvendig får Astra det Opel kaller Pure Panel, som gir bilen en horisontal heldigital flate som gir tilpasset informasjon til fører og passasjerer. Det nye operativsystemet lar både fører og passasjerer betjene den store berøringsskjermen på samme måte som dagens smarttelefoner.
Om bare få år skal alt herfra være elektrisk
Nye Astra vil også støtte de trådløse versjonene av Apple Carplay og Android Auto.
Opel velger fortsatt fysiske knapper til de funksjonene man skal betjene under kjøring.
Nye Astra får også avanserte førerassistentsystemer meg fem ulike kameraer og ultrasoniske sensorer, både foran og bak. Informasjonen fra disse kombineres i Intelli-Drive 2.0 som tilpasser hastigheten inn i svinger, kommer med forslag til hastighetsjusteringer og kan gjennomføre semiautomatiske filskift.
Informasjonen vises til føreren på den store førerinformasjonsskjermen, eller via et head-up-display i frontruten.
Alle Opel-modeller skal være «Autobahnproof» - altså ha kjøreegenskaper som støtter høye hastigheter. Dette har man oppnådd gjennom et stivere chassis.
Ladbare hybrider først
Les også: Nytt bilmerke har slitt – nå kan de få opptur i Norge
Astra lanseres fra start med to hybridversjoner med opptil 225 hestekrefter - begge i kombinasjon med en åttetrinns automatkasse, men også andre drivlinjer vil følge i nye Opel Astra.
– Med nye Astra fortsetter Opel å demokratisere teknologi som er nyttig for folk flest. Astra har vært med på å definere kompaktklassen gjennom mange år. Nå gleder vi oss til at den får den elektrifiseringen den fortjener, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, i en pressemelding.
Salget starter denne høsten, og de første kundene vil få sine biler tidlig neste år. Priser og andre tekniske data er ennå ikke kjent.
Les også: Innen 2028 skal alle Opel være elektriske
Video: Opel satser stort på elbiler framover