Elbilen I-Pace har vært en stor suksess for Jaguar i Norge. Det er solgt over 7.300 eksemplarer av bilen her hjemme. Nå later det til at disse kundene snart får en ny importør å forholde seg til.
Elbilen I-Pace har vært en stor suksess for Jaguar i Norge. Det er solgt over 7.300 eksemplarer av bilen her hjemme. Nå later det til at disse kundene snart får en ny importør å forholde seg til.

Nå har den norske importøren fått sparken

Nye tider for Jaguar og Land Rover i Norge.

Jaguar og Land Rover har begge vært typiske nisjemerker i Norge i mange år. Med ett unntak: Da Jaguar kom med elbilen I-Pace, tilbake i 2018.

Da var de svært tidlig ute med elektrisk SUV. Suksessen lot ikke vente på seg: Jaguar gikk fra å være et bitte lite bilmerke i Norge til å selge 2.813 eksemplarer av I-Pace i 2019.

Med det ble I-Pace Norges niende mest solgte bilmodell dette året. Det var den gangen unikt i verdenssammenheng.

24 måneders oppsigelsestid

Siden har det bremset kraftig. Og nå ligger det an til helt nye tider for både Jaguar og Land Rover/Range Rover her hjemme.

I dag kom nemlig nyheten om at den norske importøren BC Norway er sagt opp av fabrikken, med oppsigelsestid på 24 måneder.

Det var bransje-nettstedet BilNytt.no som først meldte om dette.

Her passerte de 5.000 biler i Norge

Femte generasjon Range Rover er siste nytt ut fra Land Rover.
Femte generasjon Range Rover er siste nytt ut fra Land Rover.

Ta vare på kundene

– Jeg kan bekrefte at vi er sagt opp. Ut over det er det begrenset hva jeg kan si, sier Country Director Henrik Schanche i BC Norway, til BilNytt.no.

Han understreker at hovedfokus nå er å ta vare på eksisterende kunder – og forhandlere

Ifølge BilNytt.no er alle norske forhandlere også sagt opp.

Her er en Jaguar som virkelig er kamuflert

Jaguar har ikke klart å få opp salget på sine øvrige modeller i Norge. Dette er crossoveren E-Pace som er et sjeldent syn på norske veier.
Jaguar har ikke klart å få opp salget på sine øvrige modeller i Norge. Dette er crossoveren E-Pace som er et sjeldent syn på norske veier.

Ta over selv?

Dette er langt fra første gang en norsk bilimportør har fått sparken av fabrikken. Det som gjerne skjer i slike tilfeller er at fabrikken tar over importleddet selv.

Forhandlerne får gjerne også tilbud om å fortsette, men da kanskje til andre vilkår enn tidligere. Det er heller ingen automatikk i at forhandlerne vil fortsette under de nye avtalene som da tilbys.

Les historien: I-Pace ble til over et glass rødvin

Video: Her møtes kompisene til duell – på flystripa