FORSVINNER: Volvo S60 takker for seg på det norske markedet, årsaken er fallende etterspørsel. Dette er Polestar-versjonen av bilen.
FORSVINNER: Volvo S60 takker for seg på det norske markedet, årsaken er fallende etterspørsel. Dette er Polestar-versjonen av bilen.

Nå forsvinner denne Volvoen fra Norge

I fjor ble det ikke solgt mer enn 38 eksemplarer.

Også hos Volvo er det elbiler som står for størsteparten av salget i Norge. Søstermodellene C40 og XC40 går unna i store volumer.

Samtidig har Volvo også fokus på de ladbare hybridene sine. Fra nyttår «frøs» de prisene på disse, målet er å holde dem så konkurransedyktige som mulig.

Men én modell forsvinner nå fra Norge, nemlig sedanen S60. Det skjer etter at salget i fjor endte på bare 38 eksemplarer.

Dermed er det slutt for en modell som ikke har vært med oss veldig lenge. Tilbake i 2018 var vi i Broom i Charleston, i USA. Volvo markerte åpningen av sin helt nye fabrikk der med å også ha premiere på S60. Den kom forresten på markedet en god stund etter stasjonsvognutgaven V60.

LANGTUR: Brooms Vegard Møller Johnsen på plass i USA, da S60 hadde premiere.
LANGTUR: Brooms Vegard Møller Johnsen på plass i USA, da S60 hadde premiere.

Ikke med dieselmotor

Sistnevnte har hele tiden stått for størsteparten av salget i Norge, men i perioder har også S60 solgt brukbart.

Ved lanseringen var S60 spesiell på den måten at dette var den første Volvoen på mange år som ikke var tilgjengelig med dieselmotor.

Med det startet Volvo utfasingen av diesel. I dag er det kun helelektrisk og ladbare hybrider som gjelder for merket i Norge.

Her rapporterte vi hjem fra USA

ROMMELIG: S60 er 4,76 meter lang, da er vi ikke veldig langt unna storbilklassen.
ROMMELIG: S60 er 4,76 meter lang, da er vi ikke veldig langt unna storbilklassen.

Møtt tøff konkurranse

– S60 er designmessig en av de aller fineste bilene vi har vist fram. Men når den ikke har kommet som ren elbil, har den møtt tøff konkurranse i sedanmarkedet. Det begrensede markedet gjør at vi avvikler salget av S60 i Norge, forteller Erik Trosby som er kommunikasjonssjef for Volvo i Norge.

LITE MARKED: Erik Trosby er kommunikasjonssjef for Volvo i Norge. Han forklarer S60-exiten med at markedet for biler som dette er svært begrenset.
LITE MARKED: Erik Trosby er kommunikasjonssjef for Volvo i Norge. Han forklarer S60-exiten med at markedet for biler som dette er svært begrenset.

Han legger til:

– Vi er på full fart mot å bli et helelektrisk bilmerke og over 80 prosent av bilene vi selger i dag er elbiler. Volvo styrker elbilsatsingen i år med lanseringen av en liten el-SUV. Nylanserte EX90 er på vei, C40 og XC40 har fått 50 mil rekkevidde og vi viser fram den lille elektriske SUV-en senere i år. Det gir Volvo et bredt tilbud av elbiler. Vi kan også levere ladbare hybrider til like gunstige priser som i fjor, noe som er viktig for den delen av markedet som ikke er klare for å kjøpe elbil ennå, sier Trosby.

EX30: Nå kommer Volvo med mindre og billigere elbil

SPORTY: S60 fikk mye skryt for designet da den ble lansert, samtidig var slektskapet til de øvrige Volvo-modellene svært tydelig.
SPORTY: S60 fikk mye skryt for designet da den ble lansert, samtidig var slektskapet til de øvrige Volvo-modellene svært tydelig.

Veldig gjennomført bil

Vi i Broom har testet S60 flere ganger. Her er noe av det vi skrev da bilen kom til Norge sommeren 2019:

S60 er 4,76 meter lang og snuser dermed på biler en klasse over. Designet skjuler størrelsen litt. Bilen ser tøff ut, ikke minst i R-Design og med litt ekstra pynt.

Volvoen har mange styrker og er en veldig gjennomført bil. Som vi har lært å forvente av Volvo, er kjøreegenskapene mer vektet mot komfort, enn det sportslige. Men det forhindrer ikke at du kan ha det morsomt bak dette rattet. Det underbygges også av motoren som gir veldig fint kraftoverskudd.

Designmessig appellerer denne helt klart til en yngre målgruppe enn S90. Testbilens R-Design underbygger det. Dette er en bil som fortjener "riktig" farge og tøffe felger. Her får du også en bil som skiller seg mer ut enn om du velger V60.

Polestar-utgaven: Den tøffeste Volvoen på lenge

INTERIØRT: Ingen store overraskelser i interiøret, kvalitetsfølelsen er høy.
INTERIØRT: Ingen store overraskelser i interiøret, kvalitetsfølelsen er høy.

Starter på under 400.000,-

På bruktmarkedet er det bra med biler å velge mellom, de langt fleste av dem er 2020-modeller og har dermed fortsatt nybilgaranti.

Det rimeligste eksemplaret akkurat nå, er en 2019-modell T5 i r-Design. Den har rullet 99.000 kilometer og blir din for 379.990 kroner.

T8 ladbar hybrid starter på så vidt over 400.000 kroner. Da snakker vi biler som har gått pluss/minus 50.000 kilometer.

Øverst på prisskalaen finner vi biler som er er såkalt Polestar Engineered. Disse har 405 hestekrefter og en god bunke styling/utstyr i tillegg til det som er standard fra Volvo. Her ligger prisene fra rundt 500.000 og helt opp til 700.000 kroner.

Les testen: Tenk om dette hadde vært elbil!

Video: Her avslørte Volvo sin S60 for første gang