Nå får du versting-utgaven billig

Men er den et smart bilkjøp?

TØFF: Både barsk og billig. Klart at det kan friste mange, men er det et smart kjøp? Illustrasjonsbilde.
TØFF: Både barsk og billig. Klart at det kan friste mange, men er det et smart kjøp? Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg ser på en Subaru Forester 2 -iter turbo, med 177 hestekrefter originalt. Men denne er tunet til over 200 hestekrefter. Er det et godt kjøp og er bensinforbruket høyere/lavere på grunn av dette?

Bilen er en 2005-modell med automatkasse. Den har kun gått 222.000 kilometer og den har ny turbo, registerreim og vannpumpe. Annonsert pris er 30.000 kroner.

Benny svarer:

Heisann! Takk for interessant spørsmål. Her er det mye å ta tak i.

Aller først: Jeg har alltid hatt litt sansen for Subaru. Jeg mener at de (med noen få unntak) lager veldig gode og driftssikre biler. Kanskje ikke alltid veldig pene å se på, men med et visst særpreg og sjarm, sammen med boksermotor med like særegen lyd – og ikke minst et fantastisk bra firehjulsdrift-system.

Forester Turbo var jo «verstingen»i modellprogrammet, da den var ny.

Jeg forstår at det kan være morsomt med en bil som er ytterligere tunet og byr på over 200 hestekrefter. Men det faktum at den er tunet så vidt mye, tror jeg det kan være lurt å dvele litt ved. Er dette ført inn i vognkort og er forsikringsselskap informert og inneforstått med dette?

Videre fascineres jeg av at du skriver at den har kjørt «kun» 220.000 kilometer. I mitt hode er det ganske mye. Kanskje ikke sett i forhold til alder og pris, men likevel …

Det betyr i prinsipp at alt kan gå i stykker, når som helst. Selv om det på bilen du ser på er skiftet et par viktige komponenter, er det potensieltt 20.000 andre deler som kan gå i stykker. Deleprisene på Subaru er ikke de hyggeligste på markedet.

Prisen på 30.000 indikerer også at dette er en typisk billig-bil og at den normalt sett er over middagshøyden.

BILLIG: En Subaru Forester kan man få rimelig nå, selv utgaven med turbo.
BILLIG: En Subaru Forester kan man få rimelig nå, selv utgaven med turbo.

Må sjekkes svært nøye

Nå oppfattes jeg nok som veldig kjedelig, gammel og snus-fornuftig. Jeg fraråder ikke å kjøpe denne, men jeg mener det er viktig å ta en fot i bakken her og tenke seg nøye om. Nøye bør man også sjekke den før eventuelt kjøp. Det er kjempeviktig. Få bilen på en løftebukk og sjekk alt av slitedeler som forstilling, bremser, hjuloppheng og slike ting. Se også etter rust og oljelekkasjer.

Tuning og automatkasser kan være en uheldig kombinasjon. Det er ikke alltid automatkassene tåler den økte effekten og momentet. Sjekk derfor denne ekstra nøye.

Du spør også om drivstofforbruket. Det er det som hadde bekymret meg minst her. En Subaru er alltid bensintørst, uansett. Min erfaring med tuning er at forbruket ofte synker noe.

Om vi skal oppsummere kjapt: Sjekk om tuningen er godkjent, sjekk bilen veldig nøye, helst med godt bilkyndige personer. Ser det fortsatt greit ut, gir jeg tommel opp, men vær inneforstått med at det også kan være et litt skummelt bilkjøp.

Ønsker deg lykke til!

Les også: – Noen ganger må man bare innse at det er over og ut

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Alle skulle ha den – så ble det bråstopp

Video: Her tester vi brukt Subaru Outback