TØFF: Fisker Ocean er en linjelekker, elektrisk SUV - som det fort kan bli mange av på norske veier. Ikke minst etter at den offisielle rekkevidden nå er sluppet – på 707 kilometer.
TØFF: Fisker Ocean er en linjelekker, elektrisk SUV - som det fort kan bli mange av på norske veier. Ikke minst etter at den offisielle rekkevidden nå er sluppet – på 707 kilometer.

Nå er rekkevidden offisiell: Går over 700 kilometer

Se opp, Tesla. Fisker Ocean kan bli brysom.

Danske Henrik Fisker står bak elbilmerket Fisker. Deres første modell er SUV-en Ocean. En linjelekker bil – som fikk sin Norges-premiere på Oslo Motorshow i fjor høst.

Nå er bilen snart klar for levering til de første kundene – og Norge er høyt prioritert.

Det er ikke bekreftet et antall reservasjoner fra Norge, men vi snakker flere tusen.

De har reservert uten å få vite offisiell rekkevidde på bilen. Nå er den klar – og er gode nyheter:

SKJERMOPPSETT: Slik ser dashbordet ut, løsningen med to skjermer kjenner vi fra mange konkurrenter.
SKJERMOPPSETT: Slik ser dashbordet ut, løsningen med to skjermer kjenner vi fra mange konkurrenter.

Mer enn forventet

Tidligere har man snakket om rekkevidde på rundt 630 kilometer. Men nå kommer de offisielle tallene – og de imponerer! 707 kilometer målt etter WLTP-metoden er best i klassen!

– Dette er en viktig milepæl for oss. Og vi er svært fornøyde med at rekkevidden overstiger forventningene, sier Henrik Fisker i en pressemelding.

Produksjonen av de første bilene er alt godt i gang på Magna Steyr-fabrikken i Østerrike. De 5.000 første bilene som blir bygget er også de mest avanserte, nemlig såkalte One launch Edition, med alt utstyr.

Disse bilene ble solgt på 30 dager – og det snakkes om totalt over 60.000 reservasjoner på bilen rundt om i verden.

Knuser Tesla på rekkevidde og prises gunstig

Tre varianter

Du får Ocean i tre utstyrsgrader:

  • Sport har én motor, forhjulstrekk, 275 hk 0-100 km/t på 7,4 sekunder og rekkevidde på 440 kilometer (antatt rekkevidde).
  • Ultra har to motorer, firehjulsdrift, 540 hk, 0-100 km/t på 4,2 sek og rekkevidde på 610 kilometer (antatt rekkevidde).
  • Extreme har to motorer, firehjulsdrift, 550 hk, 0-100 km/t på 3,9 sek og offisiell rekkevidde på 707 kilometer.

Les mer om Oslo-planene til Fisker her

COMEBACK: Henrik Fisker prøvde seg først med den ladbare hybriden Fisker Karma. Det gikk ikke så bra – men nå blir det comeback med elbiler.
COMEBACK: Henrik Fisker prøvde seg først med den ladbare hybriden Fisker Karma. Det gikk ikke så bra – men nå blir det comeback med elbiler.

Tesla-konkurrent

Med lengde på 477 centimeter og romslig bagasjerom og mulighet til å trekke henger opptil 1,8 tonn, går den rett i strupen på Teslas bestselger: Model Y.

Toppmodellen til Fisker, med best rekkevidde, koster 680.000 kroner.

Innstegsmodellen med forhjulstrekk og rekkevidde på rundt 440 kilometer, starter på 394.000 kroner, i følge Fiskers egne hjemmesider.

Første bilen fra Fisker debuterte på Broom-festivalen

Unik egenskap

Akkurat som en annen konkurrenten, BYD Tang, har Ocean en infotainmentskjerm som kan snus. Du kan altså ha enten stående eller liggende visning.

I tillegg har bilen en unik funksjon som kalles California Mode. Ett trykk, så senkes alle bilens vinduer ned – inkludert siderutene helst bakerst, og selve bakruta. I tillegg åpnes takluka – som Fisker sier er den største i en elbil.

Her var vi på premieren til Fisker Ocean i Los Angeles

Video: Fisker knuser Tesla på rekkevidde:

Video: Vi ser nærmere på Fisker Ocean:

Video: Her er Fisker Ocean i Norge: