Nå er rekkevidden avslørt: – Dette har vi jobbet hardt for!
Salget starter senere i høst.

Senere i høst starter salget av helt nye Hyundai Ioniq 6 i utvalgte markeder i Europa. Nykommeren er en helelektrisk sedan, som blir en av de mest energieffektive elbilene på markedet i sin klasse.
I dag slipper Hyundai nyheten om at bilen får en offisiell rekkevidde på 614 kilometer.
Lav luftmotstand, og derav lavt forbruk, har hatt høyeste prioritet i utviklingen av bilen.
Nå er altså de offisielle tallene klare:

To batteripakker
I henhold til europeiske testprosedyren WLTP har Ioniq 6 med Long Range-batteripakke og bakhjulsdrift et forbruk på 14,3 kWt/100 kilometer.

Det gir en rekkevidde på 614 kilometer.
Med firehjulstrekk leverer bilen et forbruk på 15,1 kWt/100 km og en elektrisk rekkevidde på inntil 583 kilometer. Med Standard Range-batteripakke og bakhjulsdrift er forbruket nede på 13,9 kWt/100 km (WLTP).
– Vi har jobbet hardt for å skape en av de mest effektive elbilene på markedet, sier Byung Hoon Min, som leder Total Vehicle Performance Development Center i Hyundai Motor Company.
Ny studie: Denne elbilen slipper ut like mye som gammel dieselbil

Rask lading
Nye Ioniq 6 bygger på Hyundai Motor Groups dedikerte elbilplattform E-GMP (Electric-Global Modular Platform), som innebærer 800V-teknologi.
Det betyr at bilen kan lades fra 10-80 prosent på 18 minutter, eller at den kan få inntil 351 nye kilometer med rekkevidde på bare 15 minutter lading. I tillegg til å dra nytte av 800V-teknologi kan bilen helt sømløst også benytte 400V-lading.
Gjennom omfattende arbeid med aerodynamisk design, har Hyundai Ioniq 6 en såkalt luftmotstandskoeffisient på 0,21 Cd. Det er den laveste i Hyundais portefølje, og blant de laveste i bilindustrien.
Les mer om nye Hyundai Ioniq 6

Sylvi Listhaug orket ikke elbil lenger – se hva hun kjører nå: