Nå er rekkevidden avslørt: – Dette har vi jobbet hardt for!

Salget starter senere i høst.

Hyundai avslører i dag rekkevidden på nye Ioniq 6.
Hyundai avslører i dag rekkevidden på nye Ioniq 6.

Senere i høst starter salget av helt nye Hyundai Ioniq 6 i utvalgte markeder i Europa. Nykommeren er en helelektrisk sedan, som blir en av de mest energieffektive elbilene på markedet i sin klasse.

I dag slipper Hyundai nyheten om at bilen får en offisiell rekkevidde på 614 kilometer.

Lav luftmotstand, og derav lavt forbruk, har hatt høyeste prioritet i utviklingen av bilen.

Nå er altså de offisielle tallene klare:

Designet bærer preg av at luftmotstand er en viktig prioritet på bilen.
Designet bærer preg av at luftmotstand er en viktig prioritet på bilen.

To batteripakker

I henhold til europeiske testprosedyren WLTP har Ioniq 6 med Long Range-batteripakke og bakhjulsdrift et forbruk på 14,3 kWt/100 kilometer.

Doble skjermer kjenner vi igjen fra dagens Ioniq 5.
Doble skjermer kjenner vi igjen fra dagens Ioniq 5.

Det gir en rekkevidde på 614 kilometer.

Med firehjulstrekk leverer bilen et forbruk på 15,1 kWt/100 km og en elektrisk rekkevidde på inntil 583 kilometer. Med Standard Range-batteripakke og bakhjulsdrift er forbruket nede på 13,9 kWt/100 km (WLTP).

– Vi har jobbet hardt for å skape en av de mest effektive elbilene på markedet, sier Byung Hoon Min, som leder Total Vehicle Performance Development Center i Hyundai Motor Company.

Ny studie: Denne elbilen slipper ut like mye som gammel dieselbil

Bilen måler 2.950 mm mellom for- og bakhjulene, og kan leveres med 18’’ eller 20’’ felger. I lengderetning måler den 4.855 mm. Bredden er 1.880 mm og høyden 1.495 mm.
Bilen måler 2.950 mm mellom for- og bakhjulene, og kan leveres med 18’’ eller 20’’ felger. I lengderetning måler den 4.855 mm. Bredden er 1.880 mm og høyden 1.495 mm.

Rask lading

Nye Ioniq 6 bygger på Hyundai Motor Groups dedikerte elbilplattform E-GMP (Electric-Global Modular Platform), som innebærer 800V-teknologi.

Det betyr at bilen kan lades fra 10-80 prosent på 18 minutter, eller at den kan få inntil 351 nye kilometer med rekkevidde på bare 15 minutter lading. I tillegg til å dra nytte av 800V-teknologi kan bilen helt sømløst også benytte 400V-lading.

Gjennom omfattende arbeid med aerodynamisk design, har Hyundai Ioniq 6 en såkalt luftmotstandskoeffisient på 0,21 Cd. Det er den laveste i Hyundais portefølje, og blant de laveste i bilindustrien.

Les mer om nye Hyundai Ioniq 6

Her er de offisielle tallene fra Hyundai.
Her er de offisielle tallene fra Hyundai.

Sylvi Listhaug orket ikke elbil lenger – se hva hun kjører nå: