Nå er det smart å kjøpe entusiastbil

Gjør et kupp du kan kose deg med allerede i høst.

Etter en kjølig og våt sommer er entusiastbil markedet i ferd med å kjølne ganske raskt. Spesielt er det mye fint å finne til hyggelig pris om du kan leve med fire dører og vanlig tak. (Foto: Finn.no)
Etter en kjølig og våt sommer er entusiastbil markedet i ferd med å kjølne ganske raskt. Spesielt er det mye fint å finne til hyggelig pris om du kan leve med fire dører og vanlig tak. (Foto: Finn.no)

Ferien er over for mange av oss og med det også det de fleste regner som sesongen for entusiastbilen. Klubbtreff og kveldsturer for å drikke kaffe er unnagjort, og for mange har været gjort sommeren til en skuffelse.

Når mange da må begynne å tenke i retning av vinterlagring, noen ganger kostbar sådan, uten engang å sitte igjen med mange gode minner fra i år, er ikke alltid lysten til å beholde bilen så veldig stor.

Raskt nedkjølt marked

De mest populære bilene er det alltid marked for. De litt mindre ”hete” objektene begynner på den annen side allerede å kjøles ned. Det vil ofte si firedørsbiler av litt mindre prangende art – men det skal du ikke fnyse av. Har du plass i garasjen i vinter og tenker litt langsiktig er det mye fint å finne til humane priser allerede nå – og med litt hell kan du få mange fine turer i løpet av høsten som en hyggelig bonus.

Les også: Med litt stell og omtanke kan du kjøre veteran året rundt

Her er noen eksempler vi har funnet, som beviser at fire dører på ingen måte er verken kjedelig eller stygt. Se hva du synes – og gi dine egne anbefalinger i kommentarfeltet under:

1974 Citroën DS 23, kr. 71.530,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Vi skal ikke påstå å være eksperter på de mange modellvariantene av den klassiske ”Padda”, men en Pallas-utgave av nest siste årsmodell med 2,3 liters motor, injection og halvautomat høres ut som en eksklusiv og formodentlig sjelden utgave.

Se annonsen her:

Selger forteller om en rustrose og mulig behov for utbedring i bunnen av dørene, og elektronikken som styrer tomgangsturtall kan trenge et visst ettersyn. Likevel, både utstyrsversjonen og den lave kilometerstanden gir signaler om at dette er Citroën fra øverste hylle, og med lekkert skinninteriør som antyder at den har vært tatt godt vare på kan dette være en bil som gjør hele familien til bilentusiaster.

Luksuriøs, fransk klassiker med hyggelig kilometerstand til en overkommelig sum penger. Har du vinterlagring kan du tenke langsiktig, og kose deg med denne allerede i høst. (Foto: Finn.no)
Luksuriøs, fransk klassiker med hyggelig kilometerstand til en overkommelig sum penger. Har du vinterlagring kan du tenke langsiktig, og kose deg med denne allerede i høst. (Foto: Finn.no)

Selgeren på Elverum er til og med åpen for bud. Det er aldri noe dårlig utgangspunkt, og kan bidra til at du kanskje også kan sette av noen kroner til vedlikehold av de mer sære detaljene på denne bilen – som også er det som skiller den fra mengden.

Les også: SM - "Paddas" jålete søskenbarn med Maserati-hjerte

1965 Chevrolet Caprice, kr. 79.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Chevrolet Impala fra 1965 er en av de mer populære sekstitallsbilene fra USA, ikke minst på grunn av et utrolig vellykket og linjelekkert design. Disse bilene ser slanke og raske ut, og spesielt står todørsversjonene med lang og ”flytende” taklinje meget høyt i kurs blant amcar-entusiastene.

Se annonsen her:

Men bilene er ikke mye mindre lekre med fire dører – spesielt når vi snakker om en firedørs hardtop, som her, atpå til med luksuspakken Caprice – dette var jo premiere-året for den versjonen, som året etter skulle bli en helt egen modellserie.

Ikke mange slår en 60-talls amerikansk fullsize-bil med fire dører på plass og komfort. Og det er ikke mange 47 år gamle biler som ser så fine ut inni, heller. (Foto: Finn.no)
Ikke mange slår en 60-talls amerikansk fullsize-bil med fire dører på plass og komfort. Og det er ikke mange 47 år gamle biler som ser så fine ut inni, heller. (Foto: Finn.no)

Som i tilfellet med Citroënen over snakker vi her om meget beskjeden kilometerstand, som om ikke akkurat ”bekreftes” så i hvertfall støttes av bilens tilstand. Ikke minst er interiøret utrolig strøkent, og her kan man ha en solid og pen bil i mange år med normalt vedlikehold. Så fine firedørsbiler av denne typen drøsser det ikke akkurat av – og en ikke ubetydelig bonus er at bilen i tillegg til alt det andre har 396 kubikktommers, eller 6,5 liters, big block-motoren som debuterte nettopp i 1965.

Les også: Caprice - et bil-ikon som burde få en ny sjanse

1987 Maserati Biturbo 425, kr. 56.530,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Vi kjenner ikke mange som ikke kunne tenke seg å eie en skikkelig, italiensk fullblodsbil en gang i livet, selv om det ikke virker spesielt realistisk når man ser på prisnivået på de minste og rødeste utgavene. Her er en litt særere bil, som likevel har mye av det samme å by på – og som var noe av det hotteste du kunne kjøre på det glade 80-tallet.

Se annonsen her:

Igjen snakker vi om meget beskjeden kilometerstand, visstnok bare 73.000 kilometer, som bidrar til å gjøre det litt mindre sjansebetonet å gå for en 25 år gammel italiener. Når vi leser i annonsen at bilen er antirustbehandlet og godt fulgt opp av tidligere eiere får vi enda litt lavere hvilepuls, selv om man nok gjør klokt i å regne med et ”litt” høyere vedlikeholdsbudsjett for denne enn for Chevroleten over.

Interiøret i 80-tallets Maserati Biturbo er en særpreget, typisk italiensk blanding av edeltre, hardplast og fargerike tekstiler. (Foto: Finn.no)
Interiøret i 80-tallets Maserati Biturbo er en særpreget, typisk italiensk blanding av edeltre, hardplast og fargerike tekstiler. (Foto: Finn.no)

Designet er allerede i utgangspunktet egnet til å erte på seg alt som finnes av BMW 3-serie på veiene, og med biturbo-V6eren under panseret har du i praksis også en skikkelig sportsbil når det gjelder prestasjoner.

" Dette var en av de raskeste sedanene på markedet når den var ny. 0-100 på 6,6 sekunder er tall som det står respekt av også i dag", skriver selgeren i annonsen. Vi fikk ikke mindre lyst på den etter å ha lest det!

Dette er altså vaskeekte, italiensk moro for Volvo-penger – og der hele familien kan dele gledene.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: 1965 Quattroporte: Klassisk eleganse ned til minste skrue