Nå er det like før: Denne debuterer på mandag

Peugeot 408 har premiere på bilutstillingen i Paris.

Her er siste nytt fra Peugeot, 408 debuterer på bilutstillingen i Paris som åpner dørene mandag.
Her er siste nytt fra Peugeot, 408 debuterer på bilutstillingen i Paris som åpner dørene mandag.

Korona-pandemien satte en effektiv stopper også for de største bilutstilingene. Men nå går det mot mer normale tider på dette området.

Mandag morgen åpner dørene på den store bilutstillingen i Paris. Der er det flere verdenspremierer, blant dem en bil som kan komme til å bli svært interessant i Norge.

Peugeot skal nemlig dra duken av helt nye 408.

Ladbar hybrid – så elbil

Den kommer som en linjelekker kombi, der designet helt tydelig er tungt vektlagt. Bilen er lengre enn dagens Peugeot 5008 og skal by på god innvendig plass.

Fra premieren i Paris går det heller ikke veldig lang tid før bilen er i Norge. Den ladbare hybrid-utgaven kommer først, den er ventet til landet i løpet av vinteren. Så er det klart for elbil, den kommer i 2024.

Mer presist enn det ønsker ikke Peugeot å estimere lanseringen, som veldig mange andre bilprodusenter sliter også de med delemangel og øvrige forhold som påvirker produksjonen.

Dieselsalget stupte, men Peugeot gikk mot strømmen

408 er en linjelekker kombi med overraskende høy bakkeklaring. Det gir også litt crossover-faktor.
408 er en linjelekker kombi med overraskende høy bakkeklaring. Det gir også litt crossover-faktor.

55 kilometer på strøm

Den ladbare versjonen kommer i to utgaver: 225 e har bensinmotor på 180 hestekrefter som jobber sammen med en elektrisk motor på 110 hestekrefter. 180 e har på sin side bensinmotor med 150 og samme elektriske motor med 110 hestekrefter.

DIsse har samme batteripakke, på 12,4 kWt. Elektrisk rekkevidde blir estimert til rundt 55 kilometer. Det er et ganske moderat tall i forhold til mange av konkurrentene.

Viktig oppgradering: Nå går e-208 lenger

Seks kameraer og ni radarer

Nye 408 er 4,69 meter lang og har et bagasjerom på 440 liter. Bilen kommer med både oppvarmet ratt og oppvarmet frontrute. Det er noe svært mange setter pris på i vinterhalvåret. Den har også såkalt proximity-nøkkel og elektrisk bakluke.

408 leveres med en rekke forbedrede assistanseprogrammer som benytter seg av seks kameraer og ni radarer. Her er noe av utstyret:

Med denne banket Peugeot både Jaguar, BMW og Alfa Romeo

Designet er helt tydelig vektlagt her, samtidig skal 408 være en fullverdig familiebil.
Designet er helt tydelig vektlagt her, samtidig skal 408 være en fullverdig familiebil.
  • Adaptiv cruise control med stopp og start, samt en ny forbikjøringsfunksjon og anbefalt fart i henhold til skilting.
  • Automatisk nødbrems og varsling i hastigheter fra 7 til 140 km/t.
  • Utvidet skiltgjenkjenning som inkluderer stoppskilt, enveiskjøring, forbikjøring forbudt, samt fartsgrenser som også eksisterer i dag.
  • Nattkamera som «ser» både dyr og mennesker. Strekker seg lengre enn fjernlys.
  • Blindsonevarsling 75 meter bakover.
  • Varsling av hindringer ved rygging langt utover parkeringssensorer.
  • HD ryggekamera med vaskefunksjon.
  • 360-graders parkeringsassistanse med kameraer både foran, bak og på siden.
  • Matrix-lys som benytter fjernlys uten å blende møtende trafikk, og som sørger for overlegen oversikt over mørke høstveier.
Nye, digitale instrumenter er på plass, i den særegne i-Cockpiten vi kjenner fra flere Peugeot-modeller.
Nye, digitale instrumenter er på plass, i den særegne i-Cockpiten vi kjenner fra flere Peugeot-modeller.

Broom dekker premieren

Nyheter for Peugeots særegne i-Cockpit, med et lite ratt og skjermen plassert høyt på dashbordet, er blant annet nye og digitale instrumenter.

Det er også en ny 10-tommers skjerm, trådløs Apple Car Play og Android Auto med mulighet for trådløs tilkobling av to telefoner og navigasjon med trådløs oppdatering.

Premieren skjer altså i Paris på mandag. Der er vi i Broom til stede og skal holde deg oppdatert på denne og alle andre nyheter.

Test Peugeot e-208: Den er liten, elegant – og elektrisk

Video: Her tester vi en skikkelig morobil fra Peugeot