Nå er det helt slutt for en legendarisk småbil

Forklaringen på det er elektrisk. Se video:

Den debuterte i 1976 og ble umiddelbart en stor suksess. Sammen med VW Polo og Opel Corsa var Ford Fiesta i mange år nærmest definisjonen på fornuftig og rimelig småbil. Og fra starten har over 22 millioner biler rullet ut til kundene.

Så veldig mange flere skal det ikke bli. Nå har Ford nemlig akkurat kunngjort at de avslutter produksjonen av Fiesta – og at dagens generasjon blir den aller siste. Det skjer etter at salget i Norge stille og diskret ble stoppet i fjor.

Over 64.000 i Norge

I juni neste år skal de aller siste Fiesta-eksemplarene etter planen rullet av samlebåndet ved fabrikken i Köln. Så er det altså slutt.

Fiesta debuterte i 1976 og ble umiddelbart en suksess.
Fiesta debuterte i 1976 og ble umiddelbart en suksess.

Dermed skjer det samme med Fiesta som vi har sett for mange andre bilmodeller i det siste, inkludert flere av Fords biler.

Til sammen er det solgt 64.244 eksemplarer av ti generasjoner Ford Fiesta i Norge. 18 av disse har for øvrig rullet ut fra forhandlerne i år.

Her tok vi farvel med Ford Mondeo

Ford Fiesta da den fylte 40 år, syv generasjoner og 17 millioner produserte biler.
Ford Fiesta da den fylte 40 år, syv generasjoner og 17 millioner produserte biler.

Slutten – og begynnelsen

– Fiesta har hele tiden vært en svært viktig bil for Ford og for våre kunder – om det var den første bilen de lærte å kjøre i, som en solid familiebil eller en sportslig, hot småbil. Den har gjort jobben sin, sier Anne Sønsteby som er informasjonsdirektør for Ford i Norge.

Ford Fiesta i tøff XR2 utgave. Definitivt en klassiker allerede, selv om den ikke er av de eldste modellene.
Ford Fiesta i tøff XR2 utgave. Definitivt en klassiker allerede, selv om den ikke er av de eldste modellene.

Hun legger til:

– Dette vil være slutten for Fiesta, men det er også begynnelsen på en spennende og elektrifisert fremtid. Vi vil fortsette å tilby attraktive personbiler som Explorer ladbar hybrid, Kuga ladbar hybrid og Puma. Dette vil ikke endre seg. Faktisk er vi så vidt i gang. I tillegg til Mustang Mach-E og E-Transit som allerede er på markedet, vil vi introdusere tre nye helelektriske personbiler og fire nye helelektriske nyttekjøretøyer i Europa innen 2024.

Ford Fiesta ST: Denne bilen kan du bli kvalm av

Fords informasjonsdirektør Anne Sønsteby med Fiesta-generasjonen som kom i 2012.
Fords informasjonsdirektør Anne Sønsteby med Fiesta-generasjonen som kom i 2012.

Bare elbiler fra 2030

Mye handler altså om overgangen til elbiler, også hos Ford. De er i gang med å snu opp-ned på modellutvalget sitt. Ikke bare i Norge, men også i mange andre markeder:

– Ford planlegger å selge 600.000 elbiler biler årlig i Europa innen 2026. I 2030 skal alle våre personbiler i Europa være helelektriske. For å ha fullt fokus på den første av disse helelektriske modellene, har vi derfor bestemt oss for å stoppe produksjonen av Fiesta. Nå kan vi fokusere fullt og helt på den nye modellen og raskt skalere opp produksjonen av denne i 2023, sier Anne Sønsteby.

Julian fant en sjelden hissigpropp på låven

Active heter denne Fiesta-utgaven fra siste generasjon, med litt ekstra offroad-pynt.
Active heter denne Fiesta-utgaven fra siste generasjon, med litt ekstra offroad-pynt.

Biler fra vrakpant

At Fiesta har vært en salgssuksess i Norge, er også tydelig på bruktmarkedet. I skrivende stund er det 287 eksemplarer til salgs, med et solid spenn i både alder og pris.

Den eldste akkurat nå, er en 1978-modell som har prisforlangende på 16.729 kroner. Den trenger ut fra annonseteksten en del stell.

Godt brukte eksemplarer får du generelt fra litt over vrakpant. Da gjerne biler fra 2000-2005. Noen av disse kan ha overraskende lav kilometerstand og bære preg av pen bruk som bil nummer to. Dermed kan det også være mye bil igjen.

I motsatt ende av skalaen finner vi entusiastmodellen ST fra 2019/2020. Med 200 hestekrefter under panseret, er den en liten kruttønne. Her ligger prisene nå opp mot 300.000 kroner.

Få med deg avskjedsvideoen til Fiesta øverst i artikkelen.

Feiret 40 år – her er mer om Fiesta-historien

Video: Dette ble den siste Fiesta-generasjonen i Norge