Nå er den her: Blir drømmebil for mange nordmenn

De første får EQE SUV til sommeren. Her er startprisen.

Mercedes har virkelig giret opp elbilsatsingen sin. Mye handler om SUV: Her har de allerede EQA, EQB, EQC og toppmodellen EQS SUV på plass. Nå kommer én til: Nemlig EQE SUV.

Som navnet tilsier er dette SUV-utgaven av EQE, som igjen er det elektriske motstykket til legendariske E-Klasse.

Nå har nye EQE SUV akkurat vært på en snarvisitt i Norge, offisiell salgsstart er senere i februar. De første bilene er forventet på norske veier i løpet av sommeren 2023.

Starter på 882.625 kroner

Bilen har en rekkevidde på opptil 552 kilometer og leveres med 4MATIC firehjulstrekk og tilhengerfeste med kapasitet på 1.800 kilo som standard i Norge.

Her snakker vi velvoksne saker, EQE SUV er 4,86 meter lang.

Fra start vil EQE 350 4MATIC og EQE 500 4MATIC være tilgjengelig. Disse har batteripakker på henholdsvis 89 kWt (350) og 90,6 kWt for 500-utgaven, begge nettotall. De tar imot opptil 170 kW ved hurtiglading.

Senere vil også de mer potente utgavene fra Mercedes-AMG være tilgjengelig, med EQE 43 4MATIC og EQE 53 4MATIC+.

Ikke overraskende er dette en relativt kostbar bil. EQE SUV 350 begynner på 882.625 kroner, inkludert frakt og levering. Ønsker du mer effekt, har EQE 500 4MATIC startpris på 953.625 kroner.

OVERRASKER IKKE: Ingen store designsprell utenpå, EQE ser litt ut som en nedskalert versjon av storebror EQS SUV.
OVERRASKER IKKE: Ingen store designsprell utenpå, EQE ser litt ut som en nedskalert versjon av storebror EQS SUV.

Under én million?

Her er det nok også verdt å merke seg ordet «startpris». Mercedes tilbyr veldig mye fint ekstrautstyr. Du skal virkelig holde deg i skinnet hvis du skal klare å få en EQE SUV til under en million kroner.

SNARVISITT: Det første eksemplaret har vært på Norgesbesøk i dag, kundebilene er ventet til sommeren.
SNARVISITT: Det første eksemplaret har vært på Norgesbesøk i dag, kundebilene er ventet til sommeren.

– EQE SUV har varmepumpe som standard, noe som gjør systemet veldig effektivt. Spillvarmen fra den elektriske drivlinjen og høyvoltsbatteriet kan brukes til å varme opp interiøret. Dette reduserer batteriforbruket i forbindelse med oppvarming, noe som gir økt rekkevidde, sier André Jaskiewicz som er kommunikasjonskonsulent hos den norske Mercedes-importøren.

DIGER: Mercedes sin gigantiske Hyperscreen er på plass i EQE SUV, den strekker seg over hele dashbordet.
DIGER: Mercedes sin gigantiske Hyperscreen er på plass i EQE SUV, den strekker seg over hele dashbordet.

Møter tøff konkurranse

De har tidligere fortalt om stor interesse rundt denne bilen i Norge. Det er da heller ikke overraskende.

ROMMELIG: Bagasjerommet svelger unna 520 liter i normalposisjon, 580 liter i såkalt cargoposisjon.
ROMMELIG: Bagasjerommet svelger unna 520 liter i normalposisjon, 580 liter i såkalt cargoposisjon.

Mercedes har i mange år hatt et solid grep på norske SUV-kjøpere. EQE SUV blir den elektriske arvtageren til ML/M-Klasse, en modell Mercedes har solgt svært mye av i Norge.

Samtidig er konkurransen tøff. Audi har fornyet sin e-tron som nå skifter navn til Q8 e-tron. BMW stiller på sin side med iX, mens Porsche har solgt svært godt av sin Taycan Cross Turismo på det norske markedet. I tillegg er det også flere merker, inkludert kinesisie, som ønsker å yppe seg i dette segmentet.

Se vår første video av EQE SUV under: