Nå bygges de siste Saabene

47 halvferdige biler skal gjøres ferdig – og gi penger til konkursboet.

Tredje generasjon Saab 9 3 cabriolet ble aldri noen stor salgssuksess, men er en av de mest anvendelige cabrioletene på markedet med plass til fire og en god del bagasje. Nå gjør den kanskje comeback.
Tredje generasjon Saab 9 3 cabriolet ble aldri noen stor salgssuksess, men er en av de mest anvendelige cabrioletene på markedet med plass til fire og en god del bagasje. Nå gjør den kanskje comeback.

Da samlebåndet hos Saab stoppet i april i fjor, inneholdt det blant annet 47 nesten ferdigstilte eksemplarer av 9–3 cabriolet. Der har de stått siden.

Men nå har konkursforvalterne bestemt at disse bilene skal gjøres helt ferdige. Deretter skal de selges – og forhåpentligvis gi et godt bidrag til konkursboet.

Del med Facebook-vennene dine

Spesialbetegnelse?

Det er ikke kjent om disse skal få noen spesialbetegnelse eller for eksempel nummereres. Men her bør det absolutt være muligheter for å cashe inn litt ekstra fra Saab-entusiaster som ønsker seg noe helt spesielt.

Selve jobben skal gjøre hos Ana i Trollhättan. De har lang erfaring med å spesialtilpasse Saab-modeller, blant annet til det svenske politiet.

LES OGSÅ: Om et år er det slutt også for dette merket i Europa

Rike cabriolet-tradisjoner

Det skal ikke være mye igjen før bilene er klare for salg, det skal blant annet dreie seg om å montere selve taket.

Saab har for øvrig rike cabriolet-tradisjoner, helt tilbake til 80-tallet. Dagens 9–3 cabriolet er den tredje i rekken. Andre generasjon var en stor salgssuksess og finnes også i stort utvalg på bruktmarkedet. Tredje generasjon gikk mye opp i pris da den kom, det regnes som hovedårsaken til at den aldri ble den samme suksessen.

LES OGSÅ: Denne cabrioleten er en fremtidig klassiker

Selge under ett

Siste nytt fra Saab er for øvrig at konkursforvalterne etter mange spekulasjoner har gått ut og fastslått at de fortsatt håper å kunne selge selskapet under ett og dermed videreføre så mange jobber som mulig ved fabrikken.

Kinesiske Youngman har fortsatt et bud inne til vurdering, I tillegg ryktes det om nye svenske interessenter.

LES OGSÅ: Jacob kjører Lamborghini – og sliter med deler

Samarbeider med eks-sjefen

Det har også kommet fram at tyrkiske Brightwell som er ventet å komme med et bud snart, nå samarbeider med den tidligere Saab-sjefen Victor Muller. I forhold til hans rykte i Sverige, er ikke det nødvendigvis en fordel for tyrkerne ...

Til slutt skal også indiske Mahindra & Mahindra fortsatt være interessert, men det er ikke klart om de vil komme med noe konkret bud med det første.

Saab la stor vekt på gode vinteregenskaper underveis i utviklingen av 9-3 cabriolet - dette er en ekte helårs-cab.
Saab la stor vekt på gode vinteregenskaper underveis i utviklingen av 9-3 cabriolet - dette er en ekte helårs-cab.

LES OGSÅ: Topp 5 – de kuleste Saabene