Nå blir verdens dyreste SUV elektrisk

Vi har møtt mannen bak den unike bilen.

BRUTAL: Dette er Karlmann King - verdens dyreste SUV. På bilutstillingen i Shanghai ble denne, og to nye konseptbiler fra Karlmann, vist fram. Nå skal V10-motoren som brukes i King byttes til elmotor. De to andre får også elektrisk drivlinje.
BRUTAL: Dette er Karlmann King - verdens dyreste SUV. På bilutstillingen i Shanghai ble denne, og to nye konseptbiler fra Karlmann, vist fram. Nå skal V10-motoren som brukes i King byttes til elmotor. De to andre får også elektrisk drivlinje.

Verdens dyreste SUV er ikke akkurat en benevnelse du får lett. Husk at vi har biler som Rolls-Royce Cullinan, Bentley Bentayga Speed og Lamborghini Urus fra før. Biler som koster skjorta og mer.

Men Karlmann King slår dem alle sammen. Ned i støvlene. I alle fall på pris. King prises nemlig til over 20 millioner kroner.

De første bilene hadde en Ford F-550 plattform i bunnen – og en 6,8-liters V10-motor.

Men når vi snakker med sjefen sjølv, Luciano D’Ambrosio, får vi vite at det er helt nye planer på vei – i form av elektrifisering.

MØTTE TOPPSJEFEN: Broom fikk et eksklusivt møte med sjefen i Karlmann – Luciano D’Ambrosio.
MØTTE TOPPSJEFEN: Broom fikk et eksklusivt møte med sjefen i Karlmann – Luciano D’Ambrosio.

Tre biler

På bilutstillingen i Shanghai har D´ambrosio med seg tre biler. Karlmann King og to konseptbiler: En todørs SUV og en «vanlig» SUV.

Skjønt, ingenting er noe i nærheten av vanlig på denne standen.

– Vi ser at markedet er i endring. Så vi må forholde oss til det. Derfor har vi tenkt å elektrifisere alle disse tre bilene, sier Karlmann-sjefen.

Alle bilene som blir vist i Shanghai deler en helt ny plattform, utviklet av en av investorene bak Karlmann: IAT Automobile Technology, et Beijing-basert designfirma.

LUKSUS: Slik kan det se ut inne i verdens dyreste SUV – med kun to bakseter.
LUKSUS: Slik kan det se ut inne i verdens dyreste SUV – med kun to bakseter.

Ordrene tikker inn

Selv om to av bilene altså er konseptbiler, skal de ikke være langt unna det vi får se på markedet.

– Jeg vil si at de er 90 prosent produksjonsklare. Og vi har begynt å få inn ordre, foreller D´ambrosio.

Noe av poenget her, er at det skal være lavt volum. Så mange biler er det selvsagt ikke snakk om å bygge.

De som får kjøpe en slik, skal vite at de har noe eksklusivt i garasjen.

VIPPEDØRER: Todørsutgaven får vippedører og skal være mer underholdene å kjøre. Til høyre står Karlmann King.
VIPPEDØRER: Todørsutgaven får vippedører og skal være mer underholdene å kjøre. Til høyre står Karlmann King.

Rekkevidde

På spørsmål om rekkevidde får vi veldig lite konkrete svar. Dette er svært tunge og lite aerodynamiske biler – noe som ikke er gunstig for rekkevidde.

– I stedet for å gå ut med en offisiell rekkevidde, vil vi i stedet tilpasse oss ønsker fra kundene våre. Det handler jo som kjent veldig mye om hvordan bilen brukes, også. Men hvis kjøperen ønsker god rekkevidde, skal vi tilby det, sier han.

Uten å ville utdype hva han legger i «god».

TO SUV-ER: Bilen til venstre er en helt ny konseptbil – mens King står til høyre.
TO SUV-ER: Bilen til venstre er en helt ny konseptbil – mens King står til høyre.

– Kunst

Prisen på Karlmann King, med V10-motor, er altså over 20 millioner kroner.

Hvor mye de nye, elektriske modellene skal koste, vil sjefen ikke ut med.

– Det kommer an på kunden, og hvordan han eller hun spekker opp bilen. Vi har en meny som kunden kan plukke fra. Så det vil variere mye. Noen vil ha bilen skuddsikker, andre har ekstremt fokus på luksus.

Vi ønsker å gi noe kunden opplevelsen av å få et kunstverk – noe som er unikt, understreker D´ambrosio.

Basert på det vi får se på standen i Shanghai, trenger han ikke å bekymre seg for at det ikke blir unikt nok, i alle fall.

MYE SOM SKJER: Designstilen kalles Diamond Cut – og er ganske selvforklarende. Her er det mange kanter og vinkler.
MYE SOM SKJER: Designstilen kalles Diamond Cut – og er ganske selvforklarende. Her er det mange kanter og vinkler.

Video: Her er de viktigste nyhetene fra Shanghai-utstillingen: