Dette klassiske linjer for en Dodge. Men forskjellen er at denne er elektrisk. Konseptbilen skal fortelle oss mye om hva vi kan forvente oss framover.
Dette klassiske linjer for en Dodge. Men forskjellen er at denne er elektrisk. Konseptbilen skal fortelle oss mye om hva vi kan forvente oss framover.

Nå blir også dette ikonet elbil

Vil skille seg ut på flere måter. Se bildeserie:

Dodge har lange tradisjoner med muskelbiler. De mest ekstreme får betegnelsen Hellcat – og har over 700 hestekrefter, et brølende eksosanlegg og diger V8-motor.

Men elektrifiseringen er nå i ferd med å skikkelig fotfeste, også i USA. En rekke elektriske pickuper er på vei – og nå ser det ut som om muskelbilene følger etter.

I kjølvannet av at Dodge har vist fram en rekke spesialmodeller av Charger, Challenger og Durango – alle med bensinmotor – slipper de nå bilder og informasjon om en ny, elektrisk konseptbil: Dodge Charger Daytona SRT Concept.

Her er fronten. Den er klassisk Dodge – bortsett fra at 'grillen' er helt åpen, og at panseret bak stuper ned, slik at luftmotstanden blir så lav som mulig.
Her er fronten. Den er klassisk Dodge – bortsett fra at "grillen" er helt åpen, og at panseret bak stuper ned, slik at luftmotstanden blir så lav som mulig.

Klassiske linjer

Når Dodge først viser fram en elektrisk muskelbil, er det tydelig at de mener alvor. Designet er riktignok klassisk – og bygger på andre generasjon av Charger fra 1968. Fronten ser derfor veldig lite aerodynamisk ut. Men det er faktisk en åpning der grillen skulle vært – og panseret bak er buet ned, for å redusere luftmotstanden.

Poenget er at det skal se klassisk ut – slik fansen liker det – men være moderne under.

Gjør som Porsche

Her er det for eksempel 800 Volt-system – som gjør det mulig å superlade med hastighet opptil 350 kW.

Den får dessuten en girkasse. Det er ikke vanlig i en elbil – men Porsche har to gir på sin Taycan. Hvor mange gir Dodge ser for seg har vi imidlertid ikke fått vite noe mer om, enda.

Det som er klart, er at bilen får fire kjøreprogram – som Dodge har valgt å kalle Slam, Drift, Drag og Donut. Ikke helt som alle andre, der heller.

Artig knapp

Elbil-konseptet er en fireseter (blir nok fem på produksjonsmodellen) – og har en stor og praktisk kombiluke bak.
Elbil-konseptet er en fireseter (blir nok fem på produksjonsmodellen) – og har en stor og praktisk kombiluke bak.

Charger Daytona SRT får også en egen knapp som gir ekstra krefter. PowerShot, heter den. Ganske selvforklarende.

Og tro ikke at det blir en sinke. Dodge forteller at denne skal bli raskere enn en Hellcat med V8-motor. Blant annet takket være at den kan leveres med firehjulsdrift, som får plantet kreftene i bakken.

Det skal komme en rekke elektriske varianter fra Dodge – og kanskje også en innstegsmodell med 400 Volt-system.

Denne har naboen neppe maken til

Lyd

Her er det mye stemningsbelysning, store skjermer og et head up display på 8,3' tommer.
Her er det mye stemningsbelysning, store skjermer og et head up display på 8,3" tommer.

Det kan ikke være amerikansk muskelbil, uten lyd. Charger Daytona SRT trenger ikke å liste seg rundt. Den får noe som kalles Fratzonic Chambered Exhaust system.

Det betyr ikke noe så enkelt som lyd via høyttalere. Her snakker vi et "eksosanlegg" med rør og ulike kammer – som er tunet til å lage lyd når luft blåses gjennom.

Nivået på lydbildet skal knyttes til informasjon om blant annet fart og gassrespons.

Christian importerte drømmebilen – gikk på en kjempe-smell

Høy lyd

Vi har hørt lyd via klipp på YouTube – og dette høres ut som V8-motor. Grovt og tungt – med litt rasping når turtallet stiger.

Faktisk er det så høyt at det skal være samme støynivå som en V8 Hellcat – tilsvarende 126 desibel.

Men her tipper vi EU vil ha et ord med i saken, før bilen godkjennes for Europa.

Chevroleten er kjempestor – men prisen er liten

Skjult startknapp

Baksetene kan legges ned og det er et stort glasstak.
Baksetene kan legges ned og det er et stort glasstak.

Interiøret er også klassiske i designet. Det er mye stemningsbelysning – og to store skjermer: 16" skjerm til instrumentene, 12,3" skjerm på dashbordet. I tillegg er det et 8,3" head up display i frontruta.

Litt gimmick er det at man har valgt en tradisjonell girspak – og at startknappen er skjult under et lokk, slik blant annet Lamborghini gjør.

Dodge vil ikke bekrefte at dette konseptet blir en produksjonsmodell – men lover at Charger Daytona SRT er et signal om hva vi kan vente oss av flere elektrifiserte modeller i 2024.

Flere som gleder seg til å høre mer om dette?

Dodge: – Nå er det slutt for V8-motoren

Video: Se hvordan Tom Cruise reagerte på det motivlakkerte panseret:

Med denne kan du skremme vannet av svigermor