Nå blir denne over 400.000 kroner billigere
Miljøsatsingen gir hyggelige prisutslag – på flere modeller.

BMW 7-serie har en lang og stolt historikk som statusbil – og nylig fikk den facelift. I tillegg til noen små designmessige endringer – og en del nyheter på interiøret – blir det nye motorer.
Blant annet kommer andre generasjon av ActiveHybrid-modellen nå med rekkesekser i stedet for V8-er – og en effekt på 320 hk i stedet for 465.
Det betyr altså at ytelsene blir betydelig redusert – men de fleste vil vel mene at 320 hk duger i massevis – og vil heller glede seg over at prisen reduseres med 420.000 kroner, enn å irritere seg over tapte krefter.
Les mer om og se video av den nye 7-serien her
Flere modeller med prisreduksjon
Prislappen blir altså drøyt 1,2 millioner kroner – og den legger seg da ikke så langt unna innstegsmodellen på bensinsiden, 740i.
Men det er ikke bare de store motoralternativene som kommer gunstig ut med tanke på nye priser. Også innstegsmodellen, 730 D, som tidligere hadde 258 hk, får litt reduserte krefter – og dermed en lavere pris.
BMW 7-serie: Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?
Sparer 80.000 kroner
Nå kan du nemlig få 7-serien med 211 hk – og de 47 hk du klarer deg uten, gir deg enten mulighet til å bruke 80.000 kroner på noe annet enn bil, eller til å krysse av for mer ekstrautstyr i forhold til utgående modell.
Inngangsprisen blir 961.600 kroner – men det er altså før man har begynt å sikle på alt det morsomme, nødvendige og ikke minst helt unødvendige som finnes utenfor standardutstyret. Og det er myyyyye på 7-serien.
LES OGSÅ: Tre drømmebiler du kan kjøpe hvis Lotto-rekka går inn
Ingen sinker
BMW er jo kjent for bakhjulstrekken sin – men om du ønsker 4x4, eller xDrive som BMW kaller det, så får du deg også på innstegsmodellen, 730 D. Prisen øker da til drøyt en million kroner.
Og tro ikke at du blir noen sinke i trafikken heller. 0–100 km/t går på kjappe 7,2 sekunder om du velger 730 D, og faktisk ett hundredel kjappere om du krysser av for xDrive.

LES OGSÅ: BWM 7-serie: Denne bilen kan ruinere deg
Galskap
For øvrig er det bare å bygge seg oppover – gjennom 740 D, 750i og opp til 750 D xDrive og 760i. De to siste er rett og slett det glade vanvidd. Her snakker vi henholdsvis 8- og 12 sylindre – og 381 hk på dieselen og hele 560 hk på bensinmotorenen.
Det er sånn at hvis du skal kjøre mye i Tyskland så kan du like gjerne kjøre som å fly, du har bedre plass, mer komfortable seter - og det går saktens like fort.
0–100 km/t er gjort på 4,9 og 4,6 sekunder – mens toppfarten begrenses til 250 km/t. Fjerner du den sperren kan du garantert nærme deg 300 km/t uten at det merkes noe annerledes enn en liten økning av vindstøy.
LES OGSÅ: Denne har tapt seg 1,2 millioner på sju år
Lavt forbruk
En skulle nok kanskje tro at forbruket på en bil som strekker seg over fem meter og er nedlesset av tungt utstyr skulle være ganske tørst. Men også her imponerer 7-serien med sitt måtehold.
730 D klarer seg med litt over halvliteren på blandet kjøring – og kanskje enda mer imponerende, 750 D, den med 381 hk, har et oppgitt snittforbruk på 0,64 l/mil.
760i-en må imidlertid ha godt over literen – 1,26 l/mil for å være mer presis – men så snakker vi altså om V12, 560 hk og luksus få kan vise maken til da.
Klikk i galleriet under for å se flere bilder av 7-serien:
LES OGSÅ: Hvorfor er BMW-eiere så lojale?