Femte generasjon Land Rover Discovery er ny fra innerst til ytterst, samtidig som den får en helt ny startpris.
Femte generasjon Land Rover Discovery er ny fra innerst til ytterst, samtidig som den får en helt ny startpris.

Nå blir denne bilen mye billigere

Mer design, mer luksus – men lavere pris.

En av de store nyhetene på bilutstillingen i Paris akkurat nå er denne: Land Rover Discovery.

Dette er femte generasjon av Land Rovers store SUV. Og denne gangen har Land Rover virkelig gjort en grundig jobb.

Designet er helt nytt. Bilen er bygget på en ny plattform som blant annet betyr at den er blitt over 400 kilo lettere. Dessuten er kvalitetsfølelsen hevet flere hakk.

200.000 kroner ned

Men alt dette til tross: Prisen blir faktisk kraftig redusert når nye Discovery kommer til Norge neste år.

I dag starter Discovery på rett under en million kroner. Den nye blir adskillig rimeligere enn det.

– Foreløpig er ikke de offisielle prisene klare. Men etter det vi i Broom erfarer går det mot en startpris på rundt 800.000 kroner. Altså rundt 200.000 kroner ned, forteller Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som er på bilutstillingen i Paris og har sett nøye på bilen der.

Land Rover lover fullverdig plass til sju voksne, dette blir en av de største SUV-ene du kan kjøpe.
Land Rover lover fullverdig plass til sju voksne, dette blir en av de største SUV-ene du kan kjøpe.

Denne SUV-en slanket seg 325 kilo

Mindre motor

– Da kan det vel fort bli 799.999.-?

– He he, ja. Og det er klart at det er en svært konkurransedyktig pris. Her tror jeg Land Rover kan komme til å selge mye! Discovery har vært en drømmebil for mange, i flere år. Men prisen har satt en effektiv stopper for de fleste. Hvis den går ned 200.000 kroner i pris, vil det helt klart ha mye å si for salget, mener Vegard.

Den viktigste grunnen til priskuttet sitter under panseret. Ettersom bilen nå går så mye ned i vekt, kan Land Rover også introdusere nye motorer i Discovery. I dag er "minste" motor en 3-liters dieselmaskin på 211 hestekrefter. Den blir erstattet med en 2-liters dieselmotor på 180 hestekrefter i den nye utgaven. Det betyr mye lavere forbruk, utslipp – og dermed også avgift.

Designet er virkelig et brudd med tradisjonene, det ser vi særlig fra denne vinkelen.
Designet er virkelig et brudd med tradisjonene, det ser vi særlig fra denne vinkelen.

Brukt Discovery: Jo, det kan være skummelt...

Gjennomført og lekkert

Vi i Broom har tidligere i år testet nye Jaguar F-Pace med akkurat denne motoren. Også F-Pace er en velvoksen SUV. Men den føles på ingen måte undermotorisert med 180-hesteren. Dermed bør den også kunne gjøre jobben i Discovery.

– Dette er virkelig en spennende nyhet. Interiøret er gjennomført og lekkert – og med skikkelig luksusfaktor. Det eneste jeg stusser litt over er plasseringen av infotainmentskjermen langt nede på dashbordet, det virker ikke helt gjennomtenkt. Ut over det er det lekkert design, fine materialer og høy kvalitetsfølelse gjennom hele bilen, forteller Broom-Vegard.

Også interiøret er nytt, men her kjenner vi igjen flere elementer fra øvrige biler i Jaguar Land Rover-konsernet.
Også interiøret er nytt, men her kjenner vi igjen flere elementer fra øvrige biler i Jaguar Land Rover-konsernet.

En av de største

– Hva med designet, i virkeligheten?

– Dette er helt klart dristig gjort av Land Rover. Både fronten og hekken er tøff. Fra siden er jeg litt mer i tvil, kanskje er dette en av bilene man trenger litt tid for å like. For Land Rover har det nok vært viktig å lage en bil som virkelig skal skille seg fra forgjengerne. De trengte noe nytt, og det har de virkelig kommet opp med også.

Som før er Discovery en av de største SUV-ene du kan kjøpe. Ambisjonen til Land Rover er at den skal være en fullverdig sjuseter, med plass til sju og litt bagasje. Offroadegenskapene er som vanlig i en Land Rover klasseledende, samtidig som bilen blir tilgjengelig med siste nytt av både komfort- og sikkerhetsutstyr.

Klikk i videovinduet under for å se video av nye Discovery i Paris

Dette kan bli opptur: Les testen av Jaguar F-Pace her: