Nå blir den elektrisk – etter 45 år

PALM SPRINGS (Broom/TV 2): Første prøvekjøring av BMW i7.

BMW legendariske 7-serie dukket opp for første gang for 45 år siden. Nemlig i 1977. Siden har bilen vært en referanse for de fleste andre, et teknologisk utstillingsvindu og en komfortmaskin.

Nå er det klart for syvende generasjon av BMWs direktørbil.

Til elbillandet Norge kommer kun den helelektriske versjonen, i7 xDrive60 . I andre markeder kommer den både med diesel- og bensinmotorer, og som en ladbar hybrid.

Det er også elbilversjonen vi nå tester, i solfylte Palm Springs i California. Her vi er for å se og prøve bilen som kommer til Norge før nyttår, om alt går etter planen.

På prislappen vil det da stå 1.169.000 kroner. Før moms og eventuelt andre avgifter trer i kraft ved årsskiftet.

EKSOTISK: Nesten 5,4 meter med komfortabel BMW på vei ned fra fjellet på over 2.000 meter. Foto: Tore Bendiksen
EKSOTISK: Nesten 5,4 meter med komfortabel BMW på vei ned fra fjellet på over 2.000 meter. Foto: Tore Bendiksen

Den er diger

Bilen er helt ny, med ny plattform og nyutviklet chassis. Tidligere fikk man 7-eren i lang og kort utgave. Nå er det kun én lengde som gjelder. Den er til gjengjeld på 5,39 meter.

Bredden er 1,95 meter, høyden er på 1,54 meter og akselavstanden på hele 3,2 meter. Dessuten har sporvidden økt både foran og bak. Det er med andre ord en røslig bil vi har med å gjøre.

På brede highwayer i USA oppfattes likevel ikke i7 som spesielt stor. Den er lettkjørt, oversiktlig og ekstremt retningsstabil, selv i høye hastigheter. Ikke overraskende er den svært stillegående også. Luftfjæringen (som er standard) sluker ujevnheter på en forbilledlig måte og setene er nesten overraskende myke og gode.

Vi tar av fra highwayen og begir oss opp i fjellene på svingete og smalere veier. Heller ikke her oppleves bilen som for stor. Aktiv styring gjør den lett håndterbar, selv om kurvene kommer tett og farten er høy. Vi er oppe i over 2.000 meter over havet på det meste og kjører gjennom en fantastisk nasjonalpark med pinewoodtrær. De mange skogbrannene som har herjet California, ser vi også tydelige rester av når vi kommer over toppen og kjører nedover igjen.

Norsk bestselger fornyes: Nå får den nytt navn

BUSINESS CLASS: Mange kjøper nye i7 for å sitte i baksetet. Legg merke til den store skjermen som kan felles ned fra taket.
BUSINESS CLASS: Mange kjøper nye i7 for å sitte i baksetet. Legg merke til den store skjermen som kan felles ned fra taket.

Med egen kino ombord

I interiøret legger vi først merke til siste generasjon av iDrive-operativsystemet og BMWs Curved Display. Dette kjenner vi allerede fra i4 og iX.

Baksetene byr på raust med plass og komfort. Vi må jo prøve disse grundig også. Innstillingene her styres fra touchpaneler i døren. Derfra styrer man også det BMW selv kaller "Theater Screen", Det er en 31 tommers skjerm med 32:9 panoramaformat og 8K-oppløsning som felles ned fra taket. Passasjerene bak kan velge sine personlige underholdningsfavoritter fra ulike strømmetjenester og man får nærmest en liten kinosal.

Ser man film, vil man gjerne sitte godt. Det fikser også i7 elegant. Høyre del av baksetet har en recliner-funksjon som kjører fram forseteryggen og vipper ut en fothviler for maksimal komfort og beinplass underveis.

Det er kanskje ikke så vanlig i Norge, men på andre markeder kjøpes ofte 7-serie nettopp med tanke på baksete-mulighetene.

På litt sikt skal man kunne bruke Curved Displayet fremme for YouTube-strømming når bilen står stille også. En funksjon som nok vil være kjærkommen for ventende privatsjåfører.

Nå tredobles prisen for elbiler i bomringen

KOMFORTABELT: Det er ikke akkurat noen «straff» å sitte hverken i for- eller baksetet her. Plassen er det lite å si på. Foto: Tore Bendiksen.
KOMFORTABELT: Det er ikke akkurat noen «straff» å sitte hverken i for- eller baksetet her. Plassen er det lite å si på. Foto: Tore Bendiksen.

Ikke noen sinke i trafikken

i7 i xDrive60 er den første elektriske modellen ut, og naturlig nok den vi kjører nå. En elmotor på hver aksel gir bilen firehjulsdrift og en samlet effekt på 400 kW/544 hk, samt et maksimalt dreiemoment på 745 Nm.

0-100 km/t gjøres unna på bare 4,7 sekunder, mens toppfarten er oppgitt 240 km/t. Vi kan bekrefte at det ikke er noen sinke i trafikken vi her har med å gjøre.

Strømforbruket oppgis til mellom 18,4 kWh og 19,6 kWh, avhengig av spesifikasjoner og utstyr. Det gir i7 xDrive60 en rekkevidde på mellom 590 – 625 km. Alle spesifikasjoner er WLTP-tall.

Grusomt verditap på brukt dieselbil

SKJERMFAKTOR: Innvendig preges nye i7 i stor grad av det nye førerorienterte skjermene og det nye infotainment-systemet. Materialkvalitet og finish er som forventet – skyhøy.
SKJERMFAKTOR: Innvendig preges nye i7 i stor grad av det nye førerorienterte skjermene og det nye infotainment-systemet. Materialkvalitet og finish er som forventet – skyhøy.

Rekkevidde og lading

Batteriet har en nettkapasitet på 101,7 kW. og kan hurtiglades på inntil 195 kW. Under gunstige forhold lades da batteriet fra 10 til 80 prosent på 34 minutter. Ladehastigheten er ikke best i klassen, men godkjent. Vi lader ikke bilen på vår testtur. Det er rett og slett ikke behov for det.

BMW har også en funksjon som styrer tempereringen av batteriet, enten automatisk gjennom bilens navigajsonsdata, eller som kan aktiveres av føreren ved behov.

Strømforbruket på vår tur, i tørt og fint sommervær med rundt 25 varmegrader og mye både opp og ned, ender på rett over 20 kWt/100 kilometer. For det meste med pen kjøring. Det tyder på at BMWs tall er oppnåelige.

Apropos pen kjøring – bilen går som ei kule, den sitter som støpt i svingene og man har alltid krefter nok tilgjengelig. Likevel oppleves det nesten som bilen sier følgende til deg: – Slapp av, len deg tilbake. Ta det med ro og nyt turen ...

i7 er langt mer en komfortmaskin for raske, men behagelig turer, enn en sportsbil. Den blir faktisk litt stor og tung for sistnevnte. Samtidig som det er noe med hele oppsettet i bilen som appellerer til «sofagrisen» i deg. Det er vel strengt tatt også litt av tradisjonen med hele 7-er konseptet til BMW.

PASSENDE: BMW I7 og Casino er slett ikke noen feil kombinasjon. Foto: Tore Bendiksen.
PASSENDE: BMW I7 og Casino er slett ikke noen feil kombinasjon. Foto: Tore Bendiksen.

Kommer en elektrisk versting

Om du er litt skuffet over at det er slik, kan vi glede deg med at BMW har mer på lur...

For i 2023 lanseres den elektriske toppmodellen BMW i7 M70 xDrive. Da med over 600 hestekrefter og mer enn 1000 Nm dreiemoment. 0-100 km/t fyker da unna på under 4 sekunder.

BMW lanserer også en pansret versjon av nykommeren. Visstnok som den eneste i dette segmentet (som består av nettopp i7 og Mercedes EQS). En bil for norske statsråder kanskje? Det er vel ikke så mange elbiler i Stortingsgarasjen per i dag ...

Og utseendet da – hva skal men mene om det? La oss begynne med det enkle først. Nemlig bakfra og fra siden. Da snakker i relativt konservative, men likevel moderne og pene, klassiske limousine- og sedan-linjer. Linjene skjuler bilens fysiske størrelse godt.

Dette er jo bilen som får en Hongqi til å se puslete ut – litt satt på spissen. BMW i7 er nesten 20 centimeter lengre enn den digre Kina-SUV-en med den stor Rolls-Royce-aktige grillen.

Denne elbilen skal ta opp kampen mot Audi og BMW

DESIGN: Sett bakfra her bilen klassiske sedan-linjer man ser slektskapet til andre BMW-modeller godt.
DESIGN: Sett bakfra her bilen klassiske sedan-linjer man ser slektskapet til andre BMW-modeller godt.

Grill for Kina

BMW i7 xDrive60:

Motor: 2 x elmotor

Effekt: 400 kW / 544 hk

Moment: 745 Nm.

0-100 km/t: 4,7 sekunder

Toppfart: 240 km/t

Batterikapasitet: 101,7 kWt

Rekkevidde: 590-625 km

Strømforbruk: 18,4 – 19,6 kWt

Maks ladehastighet: 195 kW

Lengde/bredde/høyde: 5,39 – 1,95 – 145 meter

Bagasjerom: 500 liter

Vekt: 2.640 kilo

Tilhengervekt: 2.000 kilo

Pris fra: 1.169.000 kroner

Apropos Kina og grill. Nye i7 har også en grill det ikke er så lett å overse. Grunnen til at det er slik er enkel. Rundt 45 prosent av alle nye 7-serier vil bli solgt i Kina. Der liker de altså store griller. Selvfølgelig lytter BMW til hva de viktigste markedene mener. Det er der pengene ligger. Dermed blir det slik, uavhengig av hva vi som kun kommer til å ta unna noen titalls biler i året mener om den saken. Slik må det være.

Ellers preges fronten av de nye splitt-hovedlyktene som altså er to-delte med et fysisk skille i mellom. Vi har jo så smått vent oss til dette med nye iX og vi mener det gir bilen karakter. Denne ser du når den kommer mot deg på veien.

Hvor pompøs bilen virker, har også en del å si med fargevalg å gjøre. Vår litt beige-aktige testbil er ikke den som «roper» på mest oppmerksomhet.

Alt i alt mener vi at BMW er tro mot det opprinnelige 7-serie-konseptet med nye i7. Den utfordrer på noen punkter og imponerer på mange andre. Akkurat slik en ny bil skal gjøre.

Vi kommer tilbake med en grundigere test av i7 når den kommer til Norge og vi får prøvd den over lengre tid.

Les også: Dette kunne vært en ny Tesla Model S

Video: Her kan du ser mer av BMWs elektriske luksusbil