Mye penger? Da kan du få et vanskelig valg her

Dette er de mest luksuriøse elbilene på markedet.

Det tok sin tid, men nå er også luksusbilene i ferd med å bli elektriske. Mercedes lanserte først sin sedan EQS – nå er det EQS SUV, samtidig som BMW lanserer toppmodellen i7.

Disse to er rykende ferske, og leveringene har akkurat startet. Kong Harald er én av kundene som allerede har fått sin BMW i7 xDrive60.

De som fikk bilene sine før nyttår var heldige. For de to bilene du ser bilder og video av her, økte til sammen med 600.000 kroner fra 1. januar.

(se video av bilene øverst i denne artikkelen)

Kraftig prisøkning

Faktisk koster de nesten nøyaktig like mye: 1,9 millioner kroner.

Prisen økte med 300.000 kroner hver fra 1. januar.

Det skyldes de nye avgiftene. Det er innført moms på den delen av prisen som overstiger 500.000 kroner på elbiler. I tillegg er det en ny vektavgift som omfatter alle bilene på markedet.

Likevel er det forventet høyt salg av begge disse modellene, nå som de blir elektriske.

LUKSUS: Nå blir også luksusbiler elektriske. Det er disse to et godt eksempel på.
LUKSUS: Nå blir også luksusbiler elektriske. Det er disse to et godt eksempel på.

Luksusproblem

– Selv om timingen egentlig er dårlig nå – med høye avgifter, generell prisvekst, høyere renter og dyrere strøm – er det alltid noen som har bra med penger, sier Brooms Vegard Møller Johnsen.

Han har kjørt begge bilene.

– Om du har to millioner kroner å bruke på luksuselbil, har du et skikkelig luksusproblem, hvis du skal velge mellom disse to.

Bilene har startpris mellom 1,5 og 1,6 millioner kroner, har 544 hestekrefter (EQS SUV kan også leveres med mindre motor – på 360 hestekrefter, med en pris på 1,3 millioner kroner) og begge gjør 0-100 km/t på under 5 sekunder.

Men selv om det er mye som er likt, er det også noen viktige forskjeller.

Ulik tilnærming

– Designmessig går disse i hver sin retning. BMW-en er en bil alle merker seg og mener noe om. Enten de liker den, eller ikke. Mercedes EQS SUV er langt mer anonym – og mange vil ikke en gang se to ganger på den, sier Broom-Vegard.

Men når man åpner dørene, er det ingen av bilene som legger skjul på direktørbil-statusen.

– Det er noe helt eget med interiøret på begge disse bilene. Mercedes med sin enorme MBUX-skjerm som dekker hele dashbordet. BMW har elbilverdens beste baksete og forlenget akselavstand.

Sju seter og offroad

BMW har fullt fokus på å være limousine – mens EQS byr på mulighet for sju seter og er imponerende kapabel på offroad-kjøring.

– Dette er nok bare starten. Audi vil garantert også hive seg på luksuselbil-karusellen. Og jeg har allerede kjørt Lucid Air Dream Edition – som går inn i det samme segmentet, sier Møller Johnsen.

Vi har testet både EQS SUV og BMW i7. Se alle videoene under:

Mercedes EQS på norske veier her:

Her kjører vi BMW i7 xDrive60

Mercedes EQS SUV i offroad-løypa:

Vår første test av EQS SUV

Vårt første møte med BMW i7:

Baksetet og bagasjerom på EQS SUV er noe for seg selv:

Naboen tror knapt sine egne øyne når jeg kjører forbi