Mye hysj-hysj – men vi har fått kjøre den
ALICANTE (Broom/TV 2): Snart debuterer VW ID.7.
– Det er én person i hver bil, sammen med en representant fra fabrikken. Dere får ikke ta bilder eller film av baksetet. Heller ikke av soltaket. Dere må følge ruten, helt mot slutten er det et bra sted for å ta bilder. God tur!
Vi er langt oppe i fjellene, en time fra flyplassen i Alicante. Her har Volkswagen rigget seg til med det som er aller siste innspurt før lanseringen av deres nye ID.7.
Noen sterkt kamuflerte eksemplarer av bilen er her, sammen med en rekke representanter fra fabrikken. Så flyr de inn biljournalister fra hele verden som får kjøre en nøye avgrenset rute. Vi i Broom er her sammen med noen andre journalister fra Norge, resten av gruppa kommer fra Polen og USA.
Smale veier
Vi har undertegnet to forskjellige sperrefrist-dokumenter. En for kamuflert bil og kjøring av denne. Og en for ikke-kamuflerte biler, det er faktisk to av dem her også. Hvis vi legger ut bilder av dem nå, vanker det 50.000 euro i bot. Det gjør vi altså ikke...
Nå er det min tur til å kjøre ID.7 og dette har jeg gledet meg til. Ruta er kort og preget av smale veier med mange krappe svinger. Det blir derfor ikke det helt store kjøreinntrykket, men vi merker kjapt at ID.7 er komfortabel og stillegående.
Her fikk vi møte konseptbilen – i Las Vegas
Ny motor
Bilen er tett på fem meter lang. Det betyr også lang akselavstand. Her er det storbilfølelse, samtidig som svingradiusen er imponerende god. Den minner om ID.Buzz, som rett og slett er helt rå på akkurat det.
Volkswagen har utviklet en helt ny motor på 210 kW. Den skal være mer effektiv enn motorene vi i dag finner i ID.-bilene. Den reagerer elbil-kjapt og gir kjempefint kraftoverskudd, selv om vi ikke får satt den særlig på prøve, før det kommer en ny, krapp sving.
Derfor blir 2023 et helt spesielt år for VW
Opp mot 700 kilometer rekkevidde
VW har jobbet med aerodynamikken. ID. 7 ser litt ut som en strukket versjon av ID.5. Det er kombi-karosseri med stor bakluke. Plassen er svært god innvendig. I baksetet er det mer beinplass enn du sannsynligvis noen gang vil trenge, samtidig er bagasjerommet langt, om ikke kjempedypt.
Den skrånende bakluka gjør at du ikke kan pakke så veldig mye i høyden. De som trenger seriøst mye bagasjeromsplass, kommer nok til å vente på stasjonsvognutgaven, den skal ikke være veldig langt unna.
Ikke overraskende kommer ID.7 med den velkjente batteripakken på 77 kWt, den får minst én batteripakke i tillegg til denne. Rekkevidde «opp mot 700 kilometer» er det som offisielt gjelder nå.
Intuitivt og kjapt
Det eksemplaret vi møter nå har drift på bakhjulene og én elmotor. 4x4 kommer også, men akkurat når vet vi ikke ennå.
Innvendig domineres dashbordet av den nye 15-tommers skjermen. Den ser adskillig bedre ut enn skjermene vi kjenner fra dagens ID-modeller.
VW har jobbet med både visninger og funksjoner og lagt flere av disse til første visning. Dermed blir systemet også mer intuitivt. Vi er litt i tvil om det er riktig å kalle det helt nytt infotainmentsystem, men det framstår sånn. En annen ting vi legger merke til: Det jobber kjapt! Her er ikke alle konkurrentene like gode.
VW-sjef: Vi skal bli mye billigere enn Tesla
Litt party trick
Head up display er standard. Samtidig har man beholdt noen visninger over rattet, men tanken er at head up displayet skal erstatte disse i praksis.
Et nytt klimaanlegg med såkalte intelligente ventiler er en av flere nyvinninger. Her bruker du skjermen og trykker der du ønsker luften, så justerer ventilene seg automatisk. Det er litt party trick-faktor over det, samtidig som det fungerer bra og effektivt. Her har VW-utviklerne fått leke seg litt.
Det synes vi også kommer godt med, i en bil som ellers har mye fornufts-faktor over seg. Mye handler om posisjonering her, både internt og overfor konkurrentene.
Kunne vært Passat
En av ambisjonene med ID.7 er å hente kunder som ikke har kjøpt elbil tidligere. Da gjelder det å tilby en bil som ikke framstår som hverken sær eller skummel. Og der tror vi de treffer blinken med ID.7. Dette kunne egentlig vært en ny Passat kombi, bortsett fra at den går på strøm, i stedet for bensin eller diesel.
I Norge er det temmelig sikkert stasjonsvogn og 4x4 som teller. Det får vi altså ikke fra starten av. Volkswagens folk er også svært sparsommelige med svarene når vi forsøker å grave litt rundt dette. Men forhåpentligvis får vi vite mer når ID.7 debuterer offisielt i Berlin, 17. april.
Vi i Broom skal være med der og rapporterer selvfølgelig hjem så fort premieren er i gang.
ID. 2 blir rimelig – men du må smøre deg med litt tålmodighet
Vi fikk filme også – se video av ID.7 under: