Rundkjøring
Rundkjøring

Mye dyrere å krasje i rundkjøringene

50 prosent økning de siste tre årene. Les hvorfor:

Færre krasjer i rundkjøringer, men hver kollisjon gjør større skade. Årsaken kan være høyere fart, mener If Skadeforsikring.

Mens kostnadene for alle typer bilskader i gjennomsnitt har økt med 15 prosent de siste tre årene, er snittskaden i rundkjøringer blitt 50 prosent dyrere.

Dyrere å reparere

I 2006 kostet hver rundkjøringsskade i gjennomsnitt 15 312 kroner. I 2009 var gjennomsnittet 23 247 kroner, viser tall fra If

– Hovedårsaken til kostnadsøkningen for bilskader generelt er at bilene er blitt dyrere å reparere. Når vi så ser en økning på hele 50 prosent i rundkjøringer, tror vi at det kan skyldes høyere fart, sier fagsjef Kurt Undereidet i If i en pressemelding.

LES OGSÅ: Her er skiltet som ikke finnes

Så smeller det

Han tror nordmenn er blitt mer vant til å kjøre i rundkjøringer og derfor kjører fortere.

– Vi får flere og flere rundkjøringer, og etter hvert som folk blir kjent med dem kan det være fristende å la være å senke farten. Det blir derfor vanskeligere for andre som skal inn i rundkjøringen å beregne fart og avstand. Man tror det er tid nok til å komme seg inn før bilen fra venstre, og så smeller det, sier Undereidet.

Til tross for at det krasjes sjeldnere enn før i rundkjøringer, har If Skadeforsikring hatt en økning i utbetalingene etter rundskjøringsskader på 30 prosent.

Kjøre fort

Tall fra hele bransjen viser at det hvert år krasjes for rundt 100 millioner kroner i norske rundkjøringer.

– Rundkjøringer er i prinsippet bra. Bilistene tvinges til å senke farten, og vi får mindre alvorlige personskader. Men mange bremser ikke nok. Mange rundkjøringer er også utformet på en måte som indirekte oppfordrer til å kjøre fort, sier han

Nye rundkjøringer dukker stadig opp, og mange av dem har ulike kjøremønstre.

LES OGSÅ: Damer over 30 bulker mest

Ofte ikke skiltet

– Det er opp til de som bygger rundkjøringen å lage den slik at den passer best inn på det aktuelle stedet. Dermed får vi mange forskjellige typer rundkjøringer, sier Undereidet.

Hvis rundkjøringen bryter mot normalen, skal det stå spesifisert i form av et skilt, men ofte gjør det ikke det.

Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) etterlyser klarere regler.

– Trafikkreglene sier ingenting om hvordan man skal kjøre i en rundkjøring. Men man har vikeplikt for de som allerede er inne i rundkjøringen, og skal man skifte fil inne i rundkjøringen, har man vikeplikt fra høyre, sier advokat Leif N. Olsen i ATL.

En setning

Mange rundkjøringer har to filer inn i rundkjøringen, men kun én fil ut.

– Og det er nettopp i filskiftet på vei ut av rundkjøringen at de fleste sammenstøtene skjer, sier han.

Han mener myndighetene kunne spart mye penger på å få inn kun én setning om vikeplikt i vegtrafikkloven.

– Det skulle stått i trafikkreglene at man alltid har vikeplikt når man skal inn i en rundkjøring. Det står det ingenting om, og derfor må alle rundkjøringer også ha vikepliktskilt, sier Leif N. Olsen i ATL.

LES OGSÅ: VI bulker - og stikker av