Motorsport-kometen trenger 15 millioner

Og Pål Varhaug har en klar målsetning - å kjøre Formel 1!

15 millioner skal til for at Pål Varhaug kan kjøre GP2 neste sesong. Så er målet klart: Formel 1! (Foto: motorsport.no)
15 millioner skal til for at Pål Varhaug kan kjøre GP2 neste sesong. Så er målet klart: Formel 1! (Foto: motorsport.no)

Etter en strålende sesong med andreplass i Auto GP, vil Pål Varhaug tilbake i GP2, men inngangsbilletten er rundt 15 millioner kroner.

For et par uker siden fikk rogalendingen muligheten til å gjennomføre en GP2-test på Circuit de Catalunya i Barcelona for det britiske iSport-teamet.

Klare mål

– Dette er en av favorittbanene mine og testen gikk meget bra. Før testen besøkte jeg teamet i Norwich i England. Her fikk jeg blant annet muligheten til å bli godt kjent med teamet og hvordan de jobbet. I tillegg benyttet jeg anledningen til å teste i en simulator, forteller Pål Varhaug til magasinet Racing. Han har fortsatt tro på at han blir Norges første F1-fører.

– Går alt etter planen, kjører jeg GP2 i 2013 og F1 i 2015. Det blir beinhardt å innfri et slikt mål, men jeg mener det er realistisk. Alt avhenger selvfølgelig av at vi får pengene på plass, sier Varhaug.

LES OGSÅ: Endelig - Formel 1 på norsk

Utrolig gøy

Teamet Varhaug testet for, har deltatt i GP2 siden 2005. Flere formel 1-førere har kjørt for teamet, som blant annet Bruno Senna, Timo Glock og tidligere F1-førere Scott Speed og Karun Chantok.

– Jeg hadde to svært oppløftende testdager med teamet, og det var utrolig gøy å kjøre GP2 igjen. Jeg fikk gode tilbakemeldinger fra teamet, noe som er veldig positivt. De fikk anledning til å se hvordan jeg jobbet som fører, hvilke tilbakemeldinger jeg ga til teamet og hvordan jeg jobbet med teamet for å få det beste oppsettet på bilen, sier Varhaug.

LES OGSÅ: Formel Renault til STCC

Oppløftende sesong

Varhaug kjørte GP2 også i 2011, men slet tungt og kapret ikke et eneste poeng på de 18 løpene han kjørte. Nå har en god sesong bak seg i AutoGP, blitt et år eldre og fått langt mer erfaring på toppnivå.

– 2011-sesongen i GP2 var en nedtur. Jeg kjørte for DAMS-teamet hvor alt fokus var rettet mot Romain Grosjean, som denne sesongen kjører i formel 1. Jeg fikk blant annet stallordre om å slippe han forbi meg flere ganger. Hele teamet jobbet mer for han, enn for meg. Det var tungt, sier Varhaug i et intervju med VG.

Klokt valg

Varhaug er ikke i tvil om at avgjørelsen om å kjøre AutoGP denne sesongen var et klokt valg.

– Sesongen har vært fantastisk. AutoGP, som tidligere het Formula 3000, har gitt meg svært nyttige erfaringer. Jeg fant ut at det å kjøre i denne klassen var en smartere måte å tilegne meg kunnskap på, enn å gå på en ny og kostbar sesong i GP2. Uten flere sponsorer hadde jeg rett og slett ikke økonomi til det heller. Bilen i AutoGP er nesten like sterk som i GP2, konkurransen er beinhard og i tillegg har vi kjørt løp på fire kontinenter. Dessuten er toppførerne i AutoGP på samme nivå som førerne i GP2.

HØR OGSÅ: Formel 1-bilen synger USAs nasjonalsang

Sterkere og bedre

– Det var egentlig økonomien som ble avgjørende?

– Ja, for en hel sesong i AutoGP var halve prisen sammenlignet med GP2. Dessuten hadde jeg ikke nok sponsorer til å finansiere en ny sesong i GP2. Sesongen i fjor har gjort meg til en sterkere og bedre fører. Formelsport er som lagsport. Du trenger et godt team, en god fører, god kommunikasjon og samarbeid for å lykkes.

Du kan lese mer om millionsatsingen til Pål Varhaug i magasinet Racing som er i salg nå.

Pål Varhaug er et av våre aller største motorsport-talenter.
  Nå er han klar for nye utfordringer. (Foto: motorsport.no.)
Pål Varhaug er et av våre aller største motorsport-talenter. Nå er han klar for nye utfordringer. (Foto: motorsport.no.)

LES OGSÅ: Klart mål - denne skal bli best i verden