OVERLEVER: XC90 forsvinner ikke ut, selv om Volvo kommer med ny EX90. Sannsynligvis er det snart tid for en større facelift.
OVERLEVER: XC90 forsvinner ikke ut, selv om Volvo kommer med ny EX90. Sannsynligvis er det snart tid for en større facelift.

Mot normalt: Stor Volvo-suksess får leve videre

XC90 gir seg ikke så lett.

For to uker siden hadde Volvo premiere på nye EX90. Dette er en stor SUV i familiebilklassen, med sju seter, massevis og plass og 4x4.

Akkurat den oppskriften har Volvo hatt stor suksess med i to generasjoner av sin XC90. Planen er at EX90 skal følge opp dette, med elektrisk drivlinje. Men samtidig er det klart at XC90 skal få leve videre, en god stund til.

På premieren til EX90 i Stockholm fikk vi nemlig bekreftet at det ikke er noen planer om å fase ut XC90. Den skal selges parallelt med EX90, i «flere år fremover».

DEN NYE: EX90 har med seg mange linjer fra XC90, her kjører Volvo en konservativ og ganske forsiktig linje.
DEN NYE: EX90 har med seg mange linjer fra XC90, her kjører Volvo en konservativ og ganske forsiktig linje.

Kan ikke lage «fossil utgave»

Noe mer konkret enn det, får vi ikke vite. Men betyr nok helt sikkert at XC90 blir med minst til 2025, kanskje lengre.

Årsaken er enkel: Volvo er på vei over mot elektrifisering, men skal fortsatt selge biler med bensin- og dieselmotorer i flere år til, og i mange markeder. Men å investere store beløp i å utvikle en ny SUV med fossile drivlinjer, gir ikke mening i dagens situasjon.

XC90 er bygget på en plattform som ikke kan brukes til elbil. EX90 er på sin side bygget på en ny plattform, som er kun for elbiler. Dermed kan de heller ikke lage en «fossil utgave» av EX90.

Akkurat offisiell: Bli med på premieren til EX90

SUKSESS: Andre generasjon XC90 har vært en stor opptur for Volvo. Men selv om bilen nå nærmer seg ti år, er det ikke slutt.
SUKSESS: Andre generasjon XC90 har vært en stor opptur for Volvo. Men selv om bilen nå nærmer seg ti år, er det ikke slutt.

Som 2024-modell?

Dermed skal de to selges side-om-side. Volvo vil offisielt ikke si noe om det, men vi regner med at de om ikke veldig lenge vil gi XC90 en relativt omfattende facelift, for å holde den aktuell. Da sannsynligvis med designelementer hentet fra EX90, kanskje også interiør- og dashbordløsninger fra denne.

Dagens XC90 ble lansert i 2014. Skal vi gjette at 2024-modellen er en god anledning til å ta en skikkelig oppgradering? Da vil vi i så fall få se den til neste år.

I fjor fikk XC90 for øvrig viktige nyheter «under skallet». Volvo oppgraderte sine ladbare hybrid-drivlinjer med større batteripakker, bedre ytelser – og ikke minst økt rekkevidde på strøm.

Her var det helt slutt for Volvo V70

FORNYES: XC90 har fått mye skryt for interiøret, men det er ikke til å komme fra at dette begynner å bli noen år nå. Her kan vi nok også vente oss endringer når det blir facelift.
FORNYES: XC90 har fått mye skryt for interiøret, men det er ikke til å komme fra at dette begynner å bli noen år nå. Her kan vi nok også vente oss endringer når det blir facelift.

Koster over én million

På XC90 økte batteripakken fra 11,6 til 18,8 kWt, uten at den fysiske størrelsen ble endret. Hvor mye strøm er egentlig det? For å sette det litt i perspektiv kan vi jo bruke første generasjon Nissan Leaf som eksempel. I starten hadde den en batteripakke på 24 kWt. XC90 har altså 3/4 av dette, i tillegg til en kraftig bensinmotor. Selve 4x4-systemet ble også forbedret.

XC90 har forresten hatt en temmelig spesiell salgsutvikling i Norge. 2021 ble det nest beste salgsåret for andre generasjon, med over 1.600 biler. Det er svært sjelden at biler som dette selger så godt, langt ute i livsløpet. Det sier også mye om hvilken posisjon XC90 har i markedet.

Noen billig bil er dette absolutt ikke. I Norge selges nå kun ladbar T8-utgave med 456 hestekrefter. Startprisen her er på 1.090.000 kroner. Nye EX90 starter på 864.000 kroner, men det er før nye elbilavgifter og eventuell vektavgift.

Her kan du lese testen vår av siste XC90

Video: Her er vårt første møte med nye EX90