May Helen Dahl er en av Norges aller tøffeste jenter. (Foto: Minstemann)
May Helen Dahl er en av Norges aller tøffeste jenter. (Foto: Minstemann)

Møt Norges beste kvinnelige drifter

May-Helen viser sine kunstner i Broom Live i kveld. Les mer om henne - og drifting.

Drifting er kunsten å kjøre sidelengs. Du må ha full kontroll på en bil som er i sladd. Det er en utrolig spektakulær sport, og May-Helen Dahl (27) er en av Norges råeste kvinnelige utøvere.

Vi tok en prat med Kristiansands-jenta som nå bor på Lillestrøm. Hun skal vise sine kunster på Brooms andre livesending - i kveld.

- Hei May-Helen. Hva fikk deg til å begynne med drifting?

Gammel Volvo 240

- Det begynte vel med at jeg kjørte en del på vinterstid med gamle Volvo 240-er, og hadde veldig sansen for å kjøre litt sidelengs.

- Det er utrolig tilfredsstillende å ha kontroll på en bil som er ute av kontroll. Også er det litt moro å gjøre noe som ikke er helt lov.

Låser med giret

- Det er sikkert noen som har lyst til å tøffe seg, så hvordan er teknikken din får å få til en perfekt sladd?

May-Helen viser Jan Erik hvordan du drifter. (Foto: Minstemann)
May-Helen viser Jan Erik hvordan du drifter. (Foto: Minstemann)

- Jeg har aldri brukt håndbrekket, og låser gjerne bilen med giret. Måten du gjør det på er ved å ha god fart i tredjegiret, før du trykker inn kløtsjen, setter den i andre, og lar turtallet falle.

Når du slipper kløtsjen igjen vil hjula låse seg og rumpa rive seg løs.

Treffe tangeringspunktet

- Etter at du har fått bilen sidelengs må du kontrollere sladden, gjerne pumpe litt med gassen, og styre dit hvor du vil ha bilen.

Du skal holde god fart, og treffe tangeringspunktet så bra som mulig.

- Andre teknikker er å kløtsje ut bilen. Har du nok hestekrefter kan du bruke gasspedalen til å dra løs bilen.

Ren banebil

- Ok, det vel en fordel med en bra bil. Fortell litt om din.

Interiøret bærer preg av at dette er en ren banebil. (Foto: Minstemann)
Interiøret bærer preg av at dette er en ren banebil. (Foto: Minstemann)

- Tidligere hadde jeg en gateregistrert Nissan 200 SX. Den bygde jeg opp, og trimmet, men fant etter hvert ut at det var utrolig dyrt å bruke en gatebil på bane. Nå kjører jeg en ren banebil. Det er en Nissan 180SX, som er en japansk versjon av 200SX.

- Jeg har en annen motor enn originalt. Andre viktige modifikasjoner er et understell med coilovers – justerbare dempere, og diffsperre. Dén sørger for at begge hjula begynner å spinne samtidig, noe som gjør det lettere å sladde. Med en vanlig differensial vil bare det ene hjulet begynne å spinne.

Gode tips

- De fleste tenker nok på drifting som en guttegreie, så hvordan er det med jenter i miljøet?

-Det er jo noen på gang, og en del som kjører på treff, men jeg er den eneste jenta som har kjørt i Pro-klassen. Tidligere deltok jeg i den norske driftingserien – Powerdrift, men i år har det bare blitt showkjøring, som Gatebil-treff og på Nürburgring.

-Har du noen tips til de som ønsker å begynne med drifting?

du må regne med det går noen dekk hvis du ønsker å begynne med drifting. (Foto: Minstemann)
du må regne med det går noen dekk hvis du ønsker å begynne med drifting. (Foto: Minstemann)

- Du kan få en bil ganske billig, rundt 50 000 kroner, og du kan kjøre med brukte dekk. Hvor mye du legger i det kommer veldig an på hvilket nivå du ønsker å legge deg på, og hvor hardt du satser.

Utrolig moro

- En god idé kan være å prøve seg på klubbtreff. For eksempel arrangerer Nissan 200SX Owners Group banetreff. Eller så kan du jo hive deg ut på Gatebil-treffene.

- Jeg anbefaler virkelig folk å prøve. For meg har det vært verdt alle pengene, og utrolig moro.

Les mer om May-Helen og bilen på hjemmesiden hennes.

May-Helen kjører en japansk Nissan 180SX. (Foto: Minstemann)
May-Helen kjører en japansk Nissan 180SX. (Foto: Minstemann)