Morsommere nybil under én million? Da skal du lete lenge!

...men kanskje skal du sende ut nabovarsel før du starter. Les testen:

Det er mange faktorer som bidrar til at nye RS 3 er blant våre favoritter hos Audi om dagen. Vi tok med råtassen på tur til fjells!
Det er mange faktorer som bidrar til at nye RS 3 er blant våre favoritter hos Audi om dagen. Vi tok med råtassen på tur til fjells!

Det finnes noen bilmodeller som får hjertet til å banke litt ekstra. Ekstra i form av glede, entusiasme og spenning.

Akkurat det har Audi levert i snart 25 år, med sine RS-modeller. Oppskriften er i grunn ganske enkel: Hinsides motorkraft, forbedret hjuloppheng og mer sportslige detaljer, alt basert på en helt standard Audi-modell.

Nå har vi testet minstemann i rekken, nemlig den nye facelift-utgaven av RS 3. Den har blant annet fått en ny og langt mer aggressiv front, digitale instrumenter og ikke minst økt motorkraft. Nå yter 2,5 literen hele 400 hk, samtidig som bilen har slanket seg med 26 kilo.

Etter en ukes testkjøring under skikkelige norske vinterforhold, kan vi konkludere med at RS 3 er en av våre favoritter fra Audi.

Audi RS 3 er kvikkere og mer leken enn sine større søsken. Lyden er faktisk også grommere enn i nye RS 5.
Audi RS 3 er kvikkere og mer leken enn sine større søsken. Lyden er faktisk også grommere enn i nye RS 5.

Hvordan er den å kjøre?

Makan til rampete og mer leken bil skal du lete lenge etter. RS 3 leverer en gjennomført og ekte sportsbilfølelse. Styringen er direkte, understellet presist og respons fra motor og drivverk er akkurat slik du forventer av en ekte RS-modell.

På snøbelagte landeveier oppleves bilen svært stabil, mye takket være Audi sitt velkjente quattro-system. Kobler du fra ESC, får du dessuten en vinterbil du kan ha det ubeskrivelig moro med. Bare se for deg scenarioet å kjøre en splitter ny RS 3 på nybrøytede fjellveier, mens 400 hk og quattro jobber intenst for å utføre arbeidsoppgavene du legger opp til bak rattet.

Med Virtual cockpit har du god oversikt over de viktigste funksjonene.
Med Virtual cockpit har du god oversikt over de viktigste funksjonene.

Det hele toppes med et lydbilde som vekker sterke følelser i en motorinteressert kropp. Vår testbil er utstyrt med sportseksos, noe som er et must på RS 3. Her snakker vi høylydte smell mellom girskiftene, og et lydbilde som faktisk minner om Petter Solbergs rallycrossbil. Fantastisk deilig, og i stor kontrast til summingen fra naboens elbil.

Nye RS 3 leverer i det hele tatt en svært underholdende og solid kjøreopplevelse. Dette er bilen som får pulsen til å stige litt ekstra. Ikke fordi du er redd, men på grunn av en lykkerus gjennom rå motorkraft og mildt sagt innbydende kjøreegenskaper.

Her er vår test av utgående Audi RS 3

Finest utenpå eller inni?

Selv om endringene eksteriørt ikke er så mange, synes det likevel godt at 2018-modellen har blitt ny. Frontpartiet har blitt enda mer aggressivt i fremtoningen, med en bredere grill og skarpere linjer. Nye LED-lykter og større luftinntak er også på plass, noe som får fronten til å se skikkelig sulten og skummel ut!

Den nye singleframe-grillen ser kjempebra ut, men noe større bør den kanskje ikke være...
Den nye singleframe-grillen ser kjempebra ut, men noe større bør den kanskje ikke være...

På innsiden har det også skjedd ting. Nytt ratt og digitale instrumenter løfter interiøret fra utgående modell. Vår testbil er utstyrt med Audis Virtual cockpit (digitale instrumenter), med tilnærmet samme oppsett som verstingen Audi R8. Utover dette er endringene minimale, og vi skulle gjerne sett at Audi gjorde noen ekstra grep her.

Nye RS 3 ser utvilsomt best ut på utsiden. Fronten avslører at dette er en bil du ikke bør kødde med. Skulle det likevel være noen tvil, bekrefter hekken råskapen som bor i bilen. Takspoiler er på plass, det samme er en markant diffusor og ikke minst to frekke eksospotter som nærmest spytter ildkuler ved bestemte tramp på høyrepedalen.

Dette er den raskeste bilen Audi noensinne har laget

Hvordan er plassen?

Den er i likhet med en ordinær A3 helt grei. Med sportsseter sitter to voksne veldig godt foran, og plassen her er det lite å si noe på. Bagasjerommet er begrenset til 335 liter, men likevel: Tre-fire personer klarer seg OK med dette på en helgetur.

Sportssetene er forresten veldig gode, men vi savner noe sidestøtte gjennom de krappeste svingene. Dette er tross alt en bil som liker å bli kjørt hardt i svingene (hvis det er lov å si).

Audi e-tron får trolig noe veldig mange kunder ønsker seg

Det er ikke bare eksoslyden som imponerer i RS 3. Det gjør også lydanlegget fra Bang & Olufsen, spesielt hvis du klinker til med Pink Floyds Time. Da snakker vi magi... Prisen er heller ikke avskrekkende hvis vi sammenligner med andre konkurrenter fra Tyskland.
Det er ikke bare eksoslyden som imponerer i RS 3. Det gjør også lydanlegget fra Bang & Olufsen, spesielt hvis du klinker til med Pink Floyds Time. Da snakker vi magi... Prisen er heller ikke avskrekkende hvis vi sammenligner med andre konkurrenter fra Tyskland.

Går den bra?

Motoren i RS 3 er en legende. Audi har nemlig ikke gitt slipp på den herlige rekkefemmeren ennå. Respekt!

Nå yter 2,5-literen vanvittige 400 hk og 480 Nm, noe som er 33 hk mer enn forgjengeren. Faktisk snakker vi om verdens kraftigste serieproduserte femsylindrede motor! Og gjett om det merkes på veien.

Bak denne logoen skjuler det seg mye råskap.
Bak denne logoen skjuler det seg mye råskap.

Ved hjelp av en lynrask 7-trinn S-tronic girkasse og permanent firehjulstrekk, klarer beistet 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Toppfarten er videre begrenset til 250 km/t, men kan ved ekstrautstyr økes til 280…

Bak rattet i RS 3 blir det fort en vane å kjøre med et bredt smil om munnen. Det er mye takket være nevnte motor, som byr på en helt spesiell karakter og lydbilde. Sistnevnte skyldes nok mye tenningsrekkefølgen som er 1-2-4-5-3.

Dersom du ønsker fullt utbytte av de 400 hestekreftene, setter du bilen i Dynamic-mode, står stille med bremsen inne, og gir full gass. Launch control er aktivert - og du får en opplevelse det er verdt å betale mye penger for…

Konkurrenten: Les testen av Mercedes-AMG A45 her

… og hva er konklusjonen?

Audi RS 3 leverer en komplett pakke, og er absolutt blant de morsomste bilene i klassen. Kanskje til og med den beste akkurat nå. Det er spesielt samspillet mellom motor, girkasse, quattro-systemet og balansen i bilen som gjør RS 3 svært potent.

Audi RS 3 Sportback

  • Motor: R5, 2,5-liter bensin
  • Effekt: 400 hk / 480 Nm
  • Vekt: 1520 kg
  • 0-100 km/t: 4,1 sek
  • Toppfart: 280 km/t
  • Forbruk blandet kjøring: 0,84 l/mil
  • Pris fra: 772.200,-
  • Pris testbil: 904.860,-

Underveis i testperioden er det flere passasjerer som påpeker motorsport-assosiasjonene bilen byr på. Vi er helt enig. RS 3 oppleves litt som en rallycrossbil på hvite skilter. Kort akselavstand, masse krefter, lyd og firehjulstrekk er deler av oppskriften.

Dersom du ikke er født med horn i panna, fungerer bilen godt til vanlig hverdagskjøring også. Kompromisset er noe stivere understell og et forbruk på rundt literen på mila… Pris er heller ikke det morsomste å snakke om. Bilen begynner på 772.000 kroner, men med litt utstyr havner du fort på 900.000.

Når det er sagt, skal du jammen lete lenge for å finne en morsommere nybil til under en million. Nye RS 3 står rett og slett til en klar 6-er på terningen. Spesielt når det gjelder underholdningsfaktor.

– Neste gang du starter denne foreslår jeg at du sender nabovarsel! Det er faktisk akkurat hva naboen fortalte meg en sen fredagskveld, selvfølgelig med et smil om munn.
– Neste gang du starter denne foreslår jeg at du sender nabovarsel! Det er faktisk akkurat hva naboen fortalte meg en sen fredagskveld, selvfølgelig med et smil om munn.

Dette blir en av Audi-historiens viktigste modeller

Større, men minst like heftig: Se video under: