Mitsubishi Outlander Hybrid: Her er SUV-en som også er elbil
Du kan kjøre 55 kilometer bare på strøm – nå er den offisiell.

En helt ny Mitsubishi Outlander debuterer i Norge om et par uker. Men det stopper ikke der. Akkurat nå har en helt spesiell Outlander-versjon verdenspremiere på bilutstillingen i Paris.
Her viser nemlig Mitsubishi plug-in hybrid-utgaven av Outlander. Her er Mitsubishi tidlig ute i en klasse som kommer til å få veldig mange medlemmer i årene som kommer.
To biler i ett
Hybrid betyr at den både har bensinmotor og to el-motorer, den løsningen begynner å bli svært velkjent. Der de fleste konkurrentene foreløpig nøyer seg med det, tilbyr Mitsubishi imidlertid også plug in-løsning. I praksis at du kan lade batteriene som driver el-motorene når bilen står stille.
Dermed øker også rekkevidden bare på strøm betraktelig. I realiteten får du her to biler i ett. Har du ikke veldig lang vei til jobben, kan du pendle fram og tilbake bare på strøm.
Så bruker du kombinasjonen strøm og bensin når du skal på litt lengre turer.
Les vår test av miljø-superbilen Fisker her:
Inntil 55 km
Outlander Plug-in Hybrid EV kan kjøres helelektrisk i ca. 55 km (avhengig av kjøremønster, vær- og føreforhold). Bilen kjøres da av to elektriske motorer, en for forhjulene og en for bakhjulene, som får strøm fra Litium-ion batteripakken. Her har man 4WD tilgjengelig ved behov.
Bilen går over til å bli serie-hybrid når den starter bensinmotoren og den virker som generator for å lade fremdriftsbatteriet. Den setter i gang automatisk enten når batteripakken trenger lading eller ved kraftig akselerasjon.

LES OGSÅ: Slik blir den nye Norges-Porschen!
880 km kjørelengde
Ved behov mer kraft, for eksempel ved hastigheter over 120 km/t, går bilen automatisk over i parallell-hybrid modus.
Da kan bensinmotoren drive hjulene foran med eget, direkte drivverk og samtidig lade batteriene, mens de to elmotorene også kjører bilen via batteripakken.
I parallell-hybrid modus har man over 880 km kjørelengde.
LES OGSÅ: Outlander debuterer – i Larvik!
Først i Japan
Det japanske markedet får biler tidlig i 2013, mens Europa følger på i andre halvdel av 2013, andre markeder deretter.
– Visningen i Paris er verdenspremiere, i Norge må vi vente en stund til på priser og nøyaktig lanseringsdato. Vi regner med at prisnivået skal bli konkurransedyktig, sier administrerende direktør Rune Gjerstad i Mitsubishi-importøren Motor Gruppen, i en pressemelding.
i-MiEV er ren elbil – nå blir den varebil også

Våken fotograf: Se her er nye Outlander i Norge!