Mistet begge bena på Gatebil – nå vil han tilbake

Takket være kompisgjengen blir det i en helt spesiell bil.

Asim Gondal (44) mistet begge bena i en alvorlig ulykke under Gatebil-treffet på Rudskogen i fjor sommer. Men nå er han fast bestemt på å være med igjen på årets arrangement. Og takket være gavmilde og hjelpsommer kompiser, kommer han til å ha med seg en helt spesiell bil. Foto: Vegard Møller Johnsen / Herman Bye Olsen
Asim Gondal (44) mistet begge bena i en alvorlig ulykke under Gatebil-treffet på Rudskogen i fjor sommer. Men nå er han fast bestemt på å være med igjen på årets arrangement. Og takket være gavmilde og hjelpsommer kompiser, kommer han til å ha med seg en helt spesiell bil. Foto: Vegard Møller Johnsen / Herman Bye Olsen

Under Gatebiltreffet på Rudskogen juli 2014, er Asim Gondal (41) fra Lørenskog på plass som vanlig. Han er godt kjent i gatebilmiljøet, og har holdt på med biler siden han var guttunge. Sola skinner og det er topp stemning. Treffet har pågått siden fredag, og søndag 13. juli er siste dagen.

Akkurat denne skjebnesvangre søndagen er Asim passasjer med kompisen Kenneth Kjær.

De kjører en Toyota Supra og nyter dagen, sammen med tusenvis av andre gatebilentusiaster. De siste ukene før treffet har de to jobbet sammen på bilen for å gjøre den klar. Da er det deilig å endelig få brukt den.

Men midt i banekjøringen blir det fullt motorhavari. Hjulene låser seg, bilen stopper og snart kommer røyk og flammer. De to kompisene skjønner at de ikke kan bli værende i bilen.  

Bakfra kommer det en annen bil. Den kvinnelige sjåføren ser hva som skjer foran, og forsøker å stoppe. Men veibanen er full av olje og kjølevæske, og det er umulig å unngå sammenstøtet. Dermed smeller den inn i Supraen skrått bakfra, på den siden der Asim er halvveis ute. 

Fire personer blir skadet – men bare for Asim tilstanden kritisk.

Se video fra ulykken her

Husker lite

Selv husker 41-åringen bare bruddstykker av det som skjedde den dagen. Han minnes at han etterpå ligger med hodet på fanget til Morgan G. Strand, som har ansvaret for redning av biler på banen. Morgan spør om han har det vondt. 

– Det svir i bena, svarer Asim. 

Kenneth på sin side, får sitt livs sjokk. Når han kommer rundt bilen, får han øye på en kvestet Asim, der den ene foten er avrevet ved kneet, og den andre sterkt skadet.

En av de aller mest alvorlige ulykkene som noen gang har funnet sted på et Gatebil-treff er et faktum. Asim svever mellom liv og død.

Et Sea King-helikopter er på pletten kort tid etter, og turen til Ullevål går raskt.

Nytt web-TV-serie om Gatebil-miljøet på TV 2 

Bundet til senga

I tre uker ligger Asim i koma, mens legene jobber på spreng for å i alle fall redde den ene foten hans. Men det går infeksjon i såret, og de har ikke annet valg enn å amputere.

Mens ukene går er det tøffe tider også for familien og venner. Lenge vet ingen hvordan det vil gå.

Kona, Uzma, som har vært gift med Asim i tre år, er på sykehuset døgnet rundt.

– Broren min måtte til slutt tvinge henne hjem fra sykehuset i starten. Hun var her hele tiden, forteller 41-åringen.

Når han endelig åpner øynene, oppdager at han er på sykehus og ser familien samlet rundt senga, skjønner han ingenting.

– Det første jeg spør om er hvem vi besøker. Men så merker jeg at hendene er bundet fast og at jeg har tuber og slanger over alt, sier han.

Les også: Her kan du kjøre i 250 km/t - helt lovlig

Feierer bursdag på intensivavdelingen

Oppvåkningsperioden er lang. Familien bor praktisk talt på sykehuset. Asim er delvis våken i perioder, og venner seg sakte til hva som har skjedd. 29. juli blir han vekket og de feirer bursdagen hans på intensivavdelingen.

Først i august sitter han oppreist og snakker normalt. Legene har sagt at han trolig må være på intensivavdelingen i tre måneder. 

Men så går alt plutselig veldig fort.

– De ble overrasket over at jeg kunne flyttes videre til A-hus etter bare tre uker. Så var jeg der i to uker, før jeg var hjemme i noen dager. Deretter ventet Sunnaas. Det gikk utrolig raskt, og det var vel egentlig ingen som trodde at det skulle være mulig, sier Asim.

– Ingen har noe skyld

Men han har hele tiden vært fast bestemt, fra det øyeblikket han fikk beskjeden om at begge bena var borte, at han skulle tilbake. Raskt. Negative tanker fikk ingen plass. I stedet var fokuset hele tiden å komme seg videre.

Ved Sunnaas får han oppfølging av et eget team, med både sykepleier, fysioterapeuter og psykolog.

– I samtalene der ble jeg veldig fort fortrolig med hva som hadde skjedd. Jeg er ikke bitter eller sint. Det var bare en serie veldig uheldige situasjoner. Ingen har noen skyld her, sier han.

Sjåføren av bilen han ble truffet av, har han ikke snakket med. 

– Det er ikke så viktig for meg. Jeg vet ikke hvem hun er, og har ikke noen dårlige tanker om henne. Hun har sikkert hatt det tøft hun også, sier Asim.

Les også: Vi har kjørt Jaguar F-Type på Rudskogen

Motivert av krigsveteraner

Mens han ligger i sykesengen, leser han seg opp på andre som har mistet begge bena. På grunn av USA sitt engasjement i flere kriger verden over, er det blant krigsveteraner han finner flest historier.

– Jeg blir motivert av å høre om andre som kjemper seg tilbake. Som ikke lar seg stoppe, men lever normale liv etterpå. Du må bare ville det sterkt nok. Rullestol var ikke noe tema for meg. Jeg skulle gå igjen, sier Asim, som såvidt er tilbake på jobben hos Hella Gutmann Solutions AS, som blant annet driver med salg diagnoseutstyr og tekniske data til bilbransjen.

Fjernkontroll til protesene

I dag går han rundt på proteser som er blant de mest avansert i verden. For en som har mekanisk og teknisk innsikt og interesse, er det fascinerende greier.

– Jeg har jo alltid vært nysgjerrig på hvordan ting fungerer. Alt som liten skrudde jeg fra hverandre alt mulig for å lære mer. De protesene jeg har nå har både vektsensor og gyrosensor, og alt sammen er datastyrt. Det er også fjernkontroll til dem, og ulike aktivitetsprogram avhengig av om jeg skal gå, løpe, kjøre bil eller sitte, forklarer Asim.

Vil tilbake på Rudskogen

Opptreningen er i full gang. Målet der framme i en ikke alt for fjern horisont, er Gatebil-treffet på Rudskogen i juli. Der har han lyst å være med igjen. Bare ett år etter den voldsomme smellen i fjor.

Det blir et spesielt gjensyn. Ikke minst takket være en svært støttende og gavmild kompisgjeng i gatebil-miljøet.

– Helt siden det skjedde, har jeg fått enorm støtte fra svært mange. Også fra folk jeg knapt vet hvem er. Det har vært utrolig sterkt og viktig for meg.

Broom inviterte til drømmedag på Rudskogen

Overveldende

For mens Asim kjemper for å kunne klare å gå igjen, er gatebil-miljøet, med Preben Lunde og Arild Hviding i spissen, i full gang med å forberede en overraskelse.

– Det var mens jeg var på Bakke Rehabilitering i Halden, at Preben og Kenneth kom innom og sa at vi skulle ut og spise. Jeg ble hentet i staselig bil, med sjåfør i uniform og greier, og fraktet til en pizza-restaurant. Der satt det 45 stykker og venter. Jeg fikk litt klump i halsen alt da.

Men "verre" skulle det bli. For etterpå blir han med til garasjen til Preben. Der står Asims egen gatebil – en Nissan Skyline. Det er et prosjekt som Asim ikke akkurat har fått tid til å tenke så mye på under opptrening.

Men nå forteller kameratgjengen at de har drevet innsamlingsaksjon. Over 150 privatpersoner og 20 firmaer har bidratt på ulike måter. Enten det er å stå for lakkeringsjobben, levere girkasse eller racingseter. Totalt sett er det samlet inn deler og tjenester til en verdi av flere hundre tusen kroner.

– Det var helt overveldende. Så sterkt at jeg trengte tid på å bestemme meg om jeg kunne si ja til alt sammen. Jeg fikk også beskjed om at hvis jeg ikke var klar for å kjøre bil igjen, så var pengene der for meg likevel.

Diskuterte med familien

Men Asim trengte ikke så lang tid på seg. Han vil tilbake bak rattet i bilen sin. Og nå jobbes det på spreng, for at den skal bli klar til hovedtreffet til Gatebil på Rudskogen i juli.

– Psykologen min mente at det dummeste jeg kunne gjøre, var å trekke meg bort fra miljøet jeg har vært i. Det prosjektet ble også en ekstra motivasjon for meg. 

Facebook har denne bilen en egen side, startet opp av kompisgjengen som startet innsamlingen, med nesten 600 medlemmer som følger utviklingen.

– Men hva synes familien om at du skal tilbake på racerbanen og kjøre igjen?

– Vi måtte ta noen runder på det. Det ble litt diskusjoner. Men de støtter meg, og forlanger bare at sikkerheten står i høysetet.

Nå har arbeidet med bilen pågått i lang tid, og bilen begynner å ta form. Så langt er alt i rute for at den blir klar til treffet i juli.

Og for første gang ligger det an til at også kona blir med.

– Hun har aldri vært med på gatebiltreff, men i år kan det nok hende at hun tar turen, smiler Asim.

NB: Det jobbes akkurat nå med en web-TV-serie om Gatebil - og miljøet rundt. Der en av hovedpersonene er Asim, som blir fulgt fra ulykken og fram til kommer tilbake på Gatebil i juli. Les mer her

Les også: Filmer at de kjører Lamborghini i 335 km/t – så går det galt