Bilen ble levert til service, men bileieren mener at verkstedet har tatt betalt for ting som ikke er utført. Illustrasjonsbilde.
Bilen ble levert til service, men bileieren mener at verkstedet har tatt betalt for ting som ikke er utført. Illustrasjonsbilde.

Mistenker verkstedet for å ha «jukset» med servicen

– Juksemakere fortjener definitivt å bli tatt.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

På grunn av mistanke om at oljeskift ikke ble utført på fjorårets bilservice, tok jeg bilder av motorrommet før årets service. Det samme ble gjort straks jeg fikk bilen tilbake.

På fakturaen sto blant annet skifte av bremsevæske og tennplugger, men ut ifra bildene kunne jeg ikke se at dette var gjort. Støvlaget på lokket til bremsevæskebeholder er nøyaktig det samme på før- og etter-bildene.

Etter et lett strøk med en finger, ble støvet borte. Jeg tok med bil og bilder til verkstedet og spurte om de kunne forklare hvordan de hadde klart å skru opp lokket og løfte et deksel uten å fjerne et eneste støvkorn. Noe jeg mener er umulig. De avviste meg og sa jeg måtte anse jobben som utført fordi det sto på fakturaen.

Jeg kontaktet Statens vegvesen, spurte om de kunne sjekke om pluggene var fire år gamle eller et par uker, og sjekke bremsevæsken. Han jeg snakket med sa at om verkstedet hadde latt være å skifte bremseskiver, ville dette vært noe de kunne sett tydelig, men bremsevæske og tennplugger er vanskeligere å finne ut av.

Jeg tror det er nettopp derfor verkstedet jukser med akkurat dette (slik som oljeskiftet som i fjor). Jeg kontaktet forbrukerrådet, men kommer ingen vei. Hvorfor er det ingen som er interessert i å prøve å avsløre svindel fra et bilverksted?

Jeg sitter med bevis i form av bilder, men ingen er interessert i å følge det opp. Jeg kan ikke være den eneste dette bilverkstedet tar betalt av uten å utføre den jobben som står på fakturaen. De tjener grovt på svindel, men ingen gjør noe for å avdekke det.

Benny svarer:

Uff og uff – dette høres ille ut. Slik skal det absolutt ikke være.

Det burde heller ikke være vanskelig å bevise eller avsløre.

Om tennpluggene er to uker gamle, eller fire år gamle ser man lett ved å skru dem ut. Det med ny kontra gammel bremsevæske sjekker man på bare noen få sekunder med et instrument for nettopp dette.

Om bremsevæsken er nye eller gammel, kan sjekkes i løpet av noen sekunder med et instrument.
Om bremsevæsken er nye eller gammel, kan sjekkes i løpet av noen sekunder med et instrument.

Jeg forslår at du tar en test hos NAF, eller får en rapport fra et annet verksted som ettergår saken. Det vil kunne gi deg det du trenger i forhold til eventuell bekreftelse og bevis fra en uavhengig tredjepart i tillegg til før- og etter bildene du selv har.

At verkstedet bare avviser påstandene og ikke en gang sjekker om det kan ha skjedd en glipp hos dem – det holder ikke.

Ille – om det stemmer

Jeg har selv mange år bak meg både som mekaniker og leder av ulike bilverksteder. Det kan selvsagt ha skjedd en glipp en gang gjennom disse årene. Men noe bevisst juks rundt disse tingene har jeg virkelig aldri vært med på. Snarere tvert imot. Kvalitet og fornøyde kunder har alltid vært i fokus. Skal man overleve i en tøff bransje, er det kun det som fungerer på sikt.

Alt annet er kortsiktig og vil på et eller annet tidspunkt straffe seg. Har man sunket så dypt at man må jukse for å klare seg, da er det på tide å avvikle.

Om tennpluggene er to uker gamle, eller fire år gamle, ser man lett forskjell på.
Om tennpluggene er to uker gamle, eller fire år gamle, ser man lett forskjell på.

Jeg tviler også på at et anerkjent merkeverksted opererer på den måten du beskriver. Men det er mulig det er en kombinasjon av ønsketenking og en naivitet fra min side. Jeg vet og har erfart at "kjeltringer" finnes over alt.

Dokumentasjon

Uansett – om dette stemmer så er det ille. Er du rimelig sikker i din sak vil jeg absolutt oppfordre deg til å følge opp dette. Juksemakere fortjener definitivt å bli tatt …

Kort oppsummert: Skaff deg nødvendig dokumentasjon fra en uavhengig tredjepart. Det må du gjøre så fort som mulig – og ta det derfra.

Ønsker deg lykke til med denne kjedelige saken.

Les også: Føler seg lurt av selger – likevel kommer han ingen vei

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: – Det var da en helsikes pris for en oljeskvett ...

Video: Har tar vi en titt på en av årets elbil-nyheter