Miami Vice-bilen som endte i Vestfold

I år er det jubileum: 25 år siden Miami Vice kom til Norge.

Det fungerte å jakte på skurker som under cover agent med denne i Miami. Det burde funke i Vestfold også... Foto: Privat
Det fungerte å jakte på skurker som under cover agent med denne i Miami. Det burde funke i Vestfold også... Foto: Privat

Ok, vi innrømmer det: 25-årsjubileet for visningen av den første Miami Vice-episoden på norsk TV vil trolig ikke bli markert i særlig grad, selv om undertegnede vil benytte anledningen til å starte fra begynnelsen av DVD-boksen igjen.

Nåværende kroppsfasong gjør det nytteløst å finne frem pastell-kolleksjonen av Poco Loco og Lacoste fra den gang, fra et sted på loftet (ja, vi har innlagt alarm!). Og ikke tillater økonomien å kjøpe maken til Sonny Crocketts fake-Ferrari heller. Selv om DET faktisk hadde vært teknisk mulig:

- Den er til salgs hvis jeg får et fornuftig bud, sier Anders Eikum på Classic Corner i Vestfold.

Tiden vil vise om Anders Eikum klarer å få norske skilter på den Corvette-baserte Ferrari-kopien sin. Han tror ikke det skal være helt umulig. Foto: Privat
Tiden vil vise om Anders Eikum klarer å få norske skilter på den Corvette-baserte Ferrari-kopien sin. Han tror ikke det skal være helt umulig. Foto: Privat

Han har den eneste Corvette-baserte Ferrari "Daytona"-kopien vi kjenner til så langt i Norge. Det kan selvsagt finnes flere - men stort mer identiske med Miami Vice-bilen enn Anders sin bil får de uansett ikke vært.

Importert fra selveste Florida

- Denne ble importert fra USA i 2010, og etter det jeg har fått opplyst var den eid av en samler i nettopp Miami, Florida, som fulgte interessert med på innspillingen av TV-serien den gang, forteller han.

La oss hoppe litt bakover i tiden - for de som ikke var med på 80-tallet:

I 1971 lanserte Ferrari den åpne Spider-versjonen av sin 365 GTB/4, som naturlig nok fikk betegnelsen 365 GTS/4. På folkemunne ble imidlertid bilene kalt "Daytona" og "Daytona Spider", en betegnelse som har "satt seg" i årene etterpå. Den Pininfarina-designede bilen hadde klassisk arkitektur med frontmontert V12-motor på 4,4 liter og 352 hestekrefter, og drivhjulene bak - der også gearkassen var plassert, av hensyn til vektfordelingen.

Litt frisert, men Corvettens motorrom er lett gjenkjennelig. 350-åtteren er nok betydelig enklere å leve sammen med enn Ferrariens Weber-bestykkede V12-maskin. Foto: Privat
Litt frisert, men Corvettens motorrom er lett gjenkjennelig. 350-åtteren er nok betydelig enklere å leve sammen med enn Ferrariens Weber-bestykkede V12-maskin. Foto: Privat

Den lukkede Berlinettaen hadde vært i produksjon siden modellåret 1969, og da begge gikk ut i 1973 var det ikke bygget mer enn rundt 1.400 av dem til sammen - hvorav bare litt over 100 Spidere.

Allerede den gang ble bilen lagt merke til for sitt ytterst vellykkede, lange og slanke design. Men mer enn ti år senere skulle den virkelig få oppmerksomhet, og bli udødeliggjort som en av tidenes største TV-stjerner.

Takket være en Chevrolet Corvette, ironisk nok. Og attpåtil en Corvette fra den epoken hvor sportsbil-ambisjonene var minst fremtredende...

I 1984 dukket nemlig serien Miami Vice opp på TV i USA.

Som navnet tilsier handlet den om krimbekjempelse i sedelighetspolitiet i Miami, og serien ble tidlig en virkelig kult-serie på grunn av den ekstremt fremtredende tidskoloritten.

Bilde fra serien. Husker vi ikke feil er dette fra åpningsepisoden i sesong 3, like før en gjeng våpenhandlere gjør slutt på bilen med en M-72 granat. Etter å ha kjørt pick up i et par episoder får Crockett (til h.) endelig sin nye, hvite (og ekte) Testarossa.
Bilde fra serien. Husker vi ikke feil er dette fra åpningsepisoden i sesong 3, like før en gjeng våpenhandlere gjør slutt på bilen med en M-72 granat. Etter å ha kjørt pick up i et par episoder får Crockett (til h.) endelig sin nye, hvite (og ekte) Testarossa.

Fargebruk, klesmoter samt utstrakt bruk av datidens musikk var noe helt nytt. Og serien ble også lagt merke til på grunn av ganske så grove voldsskildringer, som ifølge de fleste ikke var så langt unna virkeligheten i datidens krim-herjede downtown Miami.

En artig detalj var de stadige forekomstene av kjendiser og popstjerner, som i tillegg til å levere musikken i de forskjellige episodene også spilte gjesteroller i serien. Såvidt forskjellige stjerner som Frank Zappa, Eartha Kitt, G. Gordon Liddy og til og med Chrysler-sjefen Lee Iacocca fikk prøve seg som skuespillere.

Til spaning og hverdags...

Showets stjerne, spaneren James "Sonny" Crockett (Don Johnson), bodde på en beslaglagt seilbåt og kjørte en minst like beslaglagt, sort "Ferrari Daytona".

Det var sikkert nødvendig når han var under cover for å infiltrere dopmiljøet, men som en herlig logisk glipp brukte han den samme bilen som bruksbil til daglig. Når han ikke satt på med makker Richardo Tubbs i hans lysblå 1964 Cadillac DeVille Convertible, riktignok. Ikke akkurat en bil som blandet seg i mengden, det heller...

Luftdyser, automatvelgeren og klimapanelet er lett gjenkjennelig fra Corvette. Hovedinstrumentene er sjeldne aftermarket-tilbehør til datidens Corvette, med digitaldisplay i tillegg til analoge skalaer. Foto: Privat
Luftdyser, automatvelgeren og klimapanelet er lett gjenkjennelig fra Corvette. Hovedinstrumentene er sjeldne aftermarket-tilbehør til datidens Corvette, med digitaldisplay i tillegg til analoge skalaer. Foto: Privat

Den sorte "Ferrarien" ble berømt over natten. Til tross for at den ikke var en Ferrari, men, som tidligere antydet, en 1980 Chevrolet Corvette.

Proporsjonene passet, og med det originale Corvette-karosseriet utbyttet med et replika-karosseri av Ferrarien var det ikke stort mer enn frontruterammen igjen som var umiskjennelig Corvette - i hvertfall så lenge bilens interiør unngikk kameralinsene.

"Spilte" ekte Ferrari

I hvertfall for de av oss som la merke til det. Så vidt vi husker ble bilen alltid omtalt som en ekte Ferrari i serien, selv om det så en smule dumt ut da den i en episode var parkert ved siden av en ekte - og forskjellene i frontrute-arrangementet ble veldig tydelig for enhver.

Replika eller ikke, Ferrari-Corvetten er en vakker bil. Men det var også 1980-82 Corvetten til venstre i bildet, som også var utgangspunkt for fake-Ferrarien. Foto: Privat
Replika eller ikke, Ferrari-Corvetten er en vakker bil. Men det var også 1980-82 Corvetten til venstre i bildet, som også var utgangspunkt for fake-Ferrarien. Foto: Privat

Også i Maranello syntes man det var dumt. Hos Ferrari lot man seg irritere så mye av at den falske bilen fikk så mye oppmerksomhet, at man tilbød å gi bort to nye Testarossaer til NBC for bruk i serien fra og med den tredje sesongen - forutsatt at den falske Daytona Spideren ble sprengt i stykker i en episode.

Les også: Bugatti Veyron - denne replikaen er ikke sååå bra

De fikk det som de ville i åpningen av sesong 3, men ironisk nok er det den sorte Corvette-baserte Daytonaen folk husker. Det som følge av at de to første sesongene ansees å være de beste: Serien ble langt mer dyster mot slutten, og det gikk virkelig nedoverbakke de to siste sesongene.

Da hadde til og med Jan Hammer, som leverte den minst like kult-forklarte synthmusikken til serien, gått lei, og funnet på noe annet å gjøre.

Men fremdeles, etter mer enn 25 år, går for eksempel "Crockett´s Theme" på P4 nesten daglig.

Emblemer, lykteglass og enkelte andre smådeler på Tom McBurnies Corvette-Ferrarier var faktisk ekte saker, og sto visstnok for en grymt stor andel av total byggekostnad. Foto: Privat
Emblemer, lykteglass og enkelte andre smådeler på Tom McBurnies Corvette-Ferrarier var faktisk ekte saker, og sto visstnok for en grymt stor andel av total byggekostnad. Foto: Privat

Ferrari-kopien ble bygd av Tom McBurnies lille kit car-firma Thunder Ranch i El Cajon, California.

Enorm markedsinteresse

Om den allerede var utviklet eller om det skjedde i forbindelse med TV-serien, sier ikke historien noe om, men McBurnie fikk i hvertfall hendene fulle med å konvertere Corvetter da Miami Vice tok av. I likhet med TV-selskapet NBC fikk imidlertid Tom McBurnie mye pes fra Ferrari i Italia, og for å unngå søksmål ble replika-produksjonen lagt ned etter forholdsvis kort tid.

Noe produksjonstall for komplette biler, samt eventuelt leverte kits til selvbyggere, finnes dessverre ikke så langt vi vet. Men vi husker fra den gang at godeste McBurnie skjønte markedsverdien på businessen sin og prissatte dem deretter, så det florerte nok aldri av de falske Daytonaene, heller.

Interiøret i Anders bil skiller seg litt fra TV-bilen. I den mener vi å huske at dashboardet og setene var mer standard Corvette, om enn i typisk tofarget
Interiøret i Anders bil skiller seg litt fra TV-bilen. I den mener vi å huske at dashboardet og setene var mer standard Corvette, om enn i typisk tofarget

McBurnie fortsatte forresten å lage filmbiler, ikke minst til serier som Baywatch, og er den dag i dag en selvstendig karosserimaker med godt rykte på seg. Men noen tilsvarende suksess er det vel tvilsomt om han vil få oppleve igjen.

Interessen for de gamle Ferrari-kopiene er også like stor nå som da.

Les også: De Lorean DMC 12 - denne bilen ble også en filmstjerne

En av få i Norden

Noen få har funnet veien til vår del av verden, blant annet finnes det noen på skilter i Sverige, som av og til omsettes til priser som ville fått Corvetten under skallet til å rødme. Og nettopp skilter er stikkordet som gjør at Anders Eikum sin "Miami Vice-bil" foreløpig har gått under radaren til mange bilinteresserte i Norge.

Man tør være garantert oppmerksomhet i denne. Mintgrønn bomullsblazer med skulderputer, lilla t-skjorte og hvite bukser er en sikker vinner... Foto: Privat
Man tør være garantert oppmerksomhet i denne. Mintgrønn bomullsblazer med skulderputer, lilla t-skjorte og hvite bukser er en sikker vinner... Foto: Privat

- Den ble importert av en annen kar, som anså at det ville bli et problem å få registrert den i Norge, og dermed solgte den videre til meg i en byttedeal med en Carrera 4 cabriolet. Jeg har ikke gjort så mye for å finne ut av det ennå, men siden bilen har det originale chassisnummeret fra Corvetten den er bygget på i behold, så mener jeg det må være mulig å få til. Riktignok er karosseriet forandret, men strukturelt er Corvetten intakt, sier han.

Riktignok ble ikke Corvette levert som cabriolet mellom 1975 og 1986, men rammen på 80-modellen er den samme som på 75-modellen.

Skilter til sommeren?

Ergo er det mulig at han gjør et forsøk når det blir mer Ferrari-vennlig vær i Vestfold. Eller Corvette-vennlig, for den saks skyld. "Bevaringsverdig kjøretøy" er et lost case, men som en ordinær bruktimport av en custom-bil kan det være håp, tror han.

Eikefelger, sort lakk og beige skinninteriør - Anders
Eikefelger, sort lakk og beige skinninteriør - Anders

Kanskje er han klar for å feire 25-årsjubileet ved en passende seilbåt-marina et sted langs Vestfold-kysten den 6. juni. Med mindre noen skumle typer har ristet ut litt tvilsom cash fra skulderputene og handlet 80-tallsikonet fra ham innen den tid...

Del med vennene dine på Facebook

Les også: James Bonds Aston Martin er ekte OG til salgs...