MG6 er designet av en engelskmann og settes sammen ved den tidligere Rover fabrikken i Longbridge. Men britiske bilkjøpere har ikke vist særlig interessse for MG comebacket så langt.
MG6 er designet av en engelskmann og settes sammen ved den tidligere Rover fabrikken i Longbridge. Men britiske bilkjøpere har ikke vist særlig interessse for MG comebacket så langt.

MG: Sliter med comeback-forsøket

Halvveis ut i juni hadde de solgt 107 biler...

MG er et navn med rik historie og sterke tradisjoner. Her handler det om klassiske britiske sportsbiler – med design og ytelser i fokus.

Men som for de fleste britiske bilmerker: Også noen skikkelig nedturer. Etter at par turbulente tiår ble MG med i dragsuget da Rover gikk konkurs for noen år siden – og etter mye fram og tilbake endte merkevaren MG til slutt i Kina.

Kinas største

Nå eies de av Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), som er Kinas største bilprodusent.

I 2012 produserte de 4,5 millioner kjøretøyer og er dermed også en betydelig aktør i verdensmålestokk. Kjøpet av MG ble sett på som et ledd i en strategi for å etablere seg også utenfor Kina. En så kjent merkevare ville gi dem en flying start – og også appellere sterkere til kjøpere som kanskje i utgangspunktet er skeptiske til biler fra Kina.

LES OGSÅ: Derfor gikk Rover konkurs

Starte comebacket

MG har da også returnert til Storbritannia. MG Motor UK har nå hovedkvarter i Birmingham og setter sammen biler i den gamle Rover-fabrikken i Longbridge. Herfra kommer mellomklassebilen MG6, som har vært solgt i det britiske markedet en tid.

Planen var at den skulle starte MG-comebacket og legge grunnlaget for en større satsing.

LES OGSÅ: Denne MG-en er morsom – men er det smart kjøp?


Solgt 107 biler

Akkurat det går imidlertid svært trått. Registreringsstatistikk fra midten av juni viser nemlig at MG ikke hadde solgt mer enn 107 biler så langt i 2013, i hele Storbritannia.

Samtidig går nybilsalget der meget bra, og de aller fleste konkurrentene kan rapportere om plusstall.


Det har ikke akkurat vært noe rush hos MG-forhandlerne så langt i år. 107 solgte biler medium juni forteller sitt om det. Spørsmålet er nå hva dette gjør med MGs videre planer for salg i Europa.
Det har ikke akkurat vært noe rush hos MG-forhandlerne så langt i år. 107 solgte biler medium juni forteller sitt om det. Spørsmålet er nå hva dette gjør med MGs videre planer for salg i Europa.



Holdt seg unna

MG6 fikk riktignok ikke noen strålende mottakelse, og for mange tradisjonsbundne briter kan det nok føles litt feil å kjøpe en MG som kommer fra Kina.

Men likevel: Bilene har blitt markedsført og prisene har slett ikke vært ille. Likevel har altså kjøperne holdt seg langt, langt unna.

Lyst på sjelden bruktbil? Ta en titt på denne!


Mer kompakte modeller

Selv skylder MG på at 6 er en bil i Mondeo/Passat-klassen – og at denne bilklassen ikke lenger selger så godt i Storbritannia.

Der går nemlig trenden mot mindre biler. MG skal derfor komme med mer kompakte modeller etter hvert, og håper at det skal gi mye mer fart på salget.

Skudd for baugen

Dette blir uansett sett på som et skudd for baugen, både for MG og andre kinesiske bilprodusenter som har planer om Europa-lansering. Når SAIC ikke lykkes med en så kjent merkevare, da kan det fort bli enda tyngre for dem som skal forsøke seg med navn ingen har noe forhold til fra før.

Det var ventet at MG skulle etablere seg i flere europeiske markeder relativt kjapt etter starten i Storbritannia. Det er ikke kjent hva som skjer med dette nå, men 107 solgt biler på et halvt år gir neppe grunn for den store optimismen hos SAIC-sjefene.


LES OGSÅ: Dette er faktisk en av verdens mest solgte biler



Dette er MG3 - den andre bilen ut i MGs comeback-forsøk. Den er på størrelse med  Ford Fiesta, men skal selges en god del rimeligere enn denne.
Dette er MG3 - den andre bilen ut i MGs comeback-forsøk. Den er på størrelse med Ford Fiesta, men skal selges en god del rimeligere enn denne.


LES OGSÅ: En Mercedes – bare for Kina.