Mest mulig plass og rekkevidde? Da har du kommet feil

Men Mercedes EQA har mye annet bra å by på.

INNSTEGSMODELL: EQA befinner seg nederst på den elektriske SUV-stigen til Mercedes. Men det betyr ikke at den gir noen sparefølelse.
INNSTEGSMODELL: EQA befinner seg nederst på den elektriske SUV-stigen til Mercedes. Men det betyr ikke at den gir noen sparefølelse.

Den store og elektriske SUV-en GLC har vært en kjempesuksess for Mercedes i Norge. Den var ikke først ut av elbilene deres. Det var den elektriske utgaven av B-Klassen. Men det var først da GLC kom, at salget virkelig løsnet.

Senere har denne fått følge av mange biler. Mercedes har nemlig giret opp satsningen sin skikkelig. Nå har de ikke mindre enn fem elektriske SUV-er i modellutvalget sitt: EQA, EQB, EQC, EQE og EQS.

EQA er altså minstemann. Her har Mercedes til nå solgt to utgaver: EQA 250 og EQA 350 4Matic.

Ny modell

Som modellnavnene tilsier: 350 har 4Matic firehjulstrekk, mens 250 har drift på forhjulene.

De to har samme batteripakke, på 66,5 kWt. Men effekten er ganske så forskjellig, henholdsvis 190 og 292 hestekrefter. Rekkevidde? 493 kilometer på 250, 436 kilometer på 350.

Ikke overraskende er det også en ganske stor prisforskjell. EQA 250 starter på 459.100 kroner, 350 får du fra 506.100 kroner.

Nå har Mercedes også kommet med en modell midt mellom disse to. EQA 300 4Matic heter den og byr på 228 hestekrefter og som navnet tilsier: Firehjulstrekk. Startpris her er 484.100 kroner.

Mange sto i kø da Mercedes kom med EQA

MELLOMROM: 300 legger seg mellom 250 og 350 i EQA-utvalget.
MELLOMROM: 300 legger seg mellom 250 og 350 i EQA-utvalget.

Over 700.000 kroner

Mens 350 gjør 0-100 km/t på 6 sekunder blank og har et dreiemoment på 520 Nm, er 300 ikke overraskende litt tregere, og litt mindre sterk. Den bruker 7,7 sekunder på øvelsen fra 0-100 km/t. Og du må «nøye deg» med 390 Nm. Offisiell rekkevidde på disse er helt identisk: 436 kilometer.

Som du sikkert har fått med deg, ble alle elbiler dyrere fra nyttår. EQA-modellene har fått vektavgift. I tillegg kommer det fort også en god del momskroner. For til tross for at startprisen er under 500.000 kroner, skal det godt gjøres å ikke havne godt over dette når du er i mål med ekstrautstyret.

Som på bilen vi ser nærmere på her: Importørens eksemplar har startpris på 496.900 kroner. Men den ender på hele 704.743 kroner, «ferdig» utstyrt.

Hva du får med da, skal vi komme tilbake til. Men først litt mer om selve bilen.

EQA ble utsolgt på rekordtid

MIDT-I-MELLOM: Med lengde på nesten 4,50 meter er EQA større enn alle de kompakte crossoverne i klassen. Samtidig er den mindre enn bilene i klassen for de typiske familie-SUVene.
MIDT-I-MELLOM: Med lengde på nesten 4,50 meter er EQA større enn alle de kompakte crossoverne i klassen. Samtidig er den mindre enn bilene i klassen for de typiske familie-SUVene.

Litt mellom klassene

EQA plasserer seg litt midt mellom det som har blitt de tydelige SUV-klassene blant elbilene. De fleste er enten en god del mindre – eller litt større.

Med lengde på 4,46 meter ligner EQA mest av alt på Volvo XC40. De to er heller ikke så veldig langt unna hverandre i pris. Under seg har de en rekke kompakte crossover. Over finner vi biler som Tesla Model 3, VW ID.4/ID5, Skoda Enyaq og Kia EV6, for å nevne noen.

Det mange nok lurer på med EQA, er om den er tilstrekkelig stor til å kunne fungere som familiebil. Svaret på det er naturligvis helt avhengig av hvordan du definerer «familiebil».

Den ble mer enn 300.000 kroner dyrere – over natten

Taklast og hengerfeste

Her har elbilene også snudd opp-ned på ganske mye. Det er ikke rent få familier som har funnet ut at en Tesla Model 3 kan være stor nok. Mens andre igjen mener alt annet enn stor bil er helt uaktuelt.

Bagasjerom er en viktig faktor her. EQA byr på 340 liter. Det er ikke kjempestort. Du har et lite rom under gulvet som med litt pakking gir plass til ladekabler. Frunk, bagasjerom foran, har Mercedes ikke fått til.

Begrenset bagasjerom kan du kompensere for ved å kjøpe en takboks. Her kan du ha inntil 75 kilo på taket. Det kan være en veldig god løsning. Det er tross alt ganske sjelden de fleste av oss trenger å ha med veldig mye bagasje. Husk bare at takboksen også stjeler rekkevidde.

Tilhengervekt er også veldig bra på stell. Her kan du trekke inntil 1.800 kilo.

NOK PLASS? 340 liter bagasjerom er ikke kjempestort. Mange vil nok ty til en skiboks når de skal ha med ekstra mye.
NOK PLASS? 340 liter bagasjerom er ikke kjempestort. Mange vil nok ty til en skiboks når de skal ha med ekstra mye.

Storbilfølelse

Det som ellers står ut som den store styrken til EQA er komfort og kvalitetsfølelse. Kommer du fra en av de mer folkelige, elektriske SUV-ene, er dette et solid steg opp.

Det startet med et interiør som ser elegant og påkostet ut. Her er det fine materialer, samtidig som Mercedes balanserer skjermene med skinn og treverk. Det siste er kanskje litt enten/eller for noen, men her synes vi det kler dashbordet. Alt du tar og kjenner på føles solid. Her er det også gode seter, med forlenger av sitteputa.

Kjøreegenskapene er svært komfortable. EQA gir storbilfølelse, det blir også underbygget av god støydemping. I sum en imponerende totalpakke og det er ikke bare fordi EQA er minst og «billigst» av de elektriske SUV-ene fra Mercedes. Den står godt på egne hjul også.

Dette er den eneste som klarte å yppe seg mot elbilene i fjor

PÅKOSTET: Interiøret er et solid hakk opp sammenlignet med de fleste mer folkelige alternativene i denne klassen. Her leverer Mercedes varene.
PÅKOSTET: Interiøret er et solid hakk opp sammenlignet med de fleste mer folkelige alternativene i denne klassen. Her leverer Mercedes varene.

Ingen ladevinner

Tilbake til dette med familiebil eller ikke: Baksetet holder akkurat mål. Unger og tenåringer har god plass, voksne sitter også greit. Det merkes at gulvet er høyt, slik det er i mange elbiler. Det gir litt spesiell sittestilling, men takhøyden holder hvis man ikke er veldig mye høyere enn 1,80 meter.

PLASS: Baksetet holder til to voksne, tre unger går også OK i bredden.
PLASS: Baksetet holder til to voksne, tre unger går også OK i bredden.

Rekkevidden på 436 kilometer bør ikke være helt urealistisk på sommeren. Da vi i Broom testet 250-utgaven i temperaturer rundt null grader, endte vi med et forbruk på 1,98 kWt/100 kilometer. Det offisielle tallet her er 1,77 kWt.

I NAFs rekkeviddetest på vinterføre, gikk bilen i overkant av 20 prosent kortere enn offisiell rekkevidde. Det er ganske normalt. Til gjengjeld gikk bilen lenger enn WLTP-rekkevidde i sommertesten, som ble gjennomført i temperatur mellom 20 og 25 grader.

EQA er ikke noen lynlader-vinner. Bilen kan ta imot maks 100 kW, flere konkurrenter er til dels betydelig bedre enn det.

Så bra er nye Mercedes EQE

DISKRET: Det utvendige designet er ikke akkurat utagerende, her kunne Mercedes ha dratt på litt mer.
DISKRET: Det utvendige designet er ikke akkurat utagerende, her kunne Mercedes ha dratt på litt mer.

Mye utstyr

Til slutt litt om utstyret i denne bilen. Eller forresten: Ikke litt. Her er det nemlig MYE. Vi nevner i fleng:

AMG Line, kjøreassistentpakke, connectivitypakke, premiumpakke, Burmester surround soundsystem, skinnpakke, parkeringspakke, speilpakke, nattpakke, augmented reality, memorypakke, klimatiserte seter foran, panoramasoltak i glass, tilhengerfeste, head-up display, 360-graders kamera, trådløs lading for mobiltelefon og skinnratt med DINAMICA mikrofiber.

Krysser du av for alt dette, koster det deg altså rundt 200.000 kroner ekstra. Det er fullt mulig å halvere denne summen, da fremstår nok også EQA som mer konkurransedyktig.

For som kjent: Det er etter hvert mange biler i denne klassen. En god del av dem byr på både mer plass og mer rekkevidde enn EQA. Det er nok å nevne Tesla Model Y som særlig etter priskuttet banker de aller fleste på dette området.

TØFF KONKURRANSE: Det begynner etter hvert å bli et stort utvalg av elektriske crossovere og SUV-er på det norske markedet. Med EQA har Mercedes en bil som treffer manges behov.
TØFF KONKURRANSE: Det begynner etter hvert å bli et stort utvalg av elektriske crossovere og SUV-er på det norske markedet. Med EQA har Mercedes en bil som treffer manges behov.

Mange trofaste kunder

I mange år har det ikke alltid vært så lett å finne store forskjeller mellom tysk premium og de beste bilene fra de folkelige konkurrentene i denne klassen. Men her har det skjedd ting med elbilenes inntog.

I EQA betaler du for komfort og premiumfølelse. For mye? Noen vil helt sikkert mene og tenke det, men samtidig har de tyske premiummerkene veldig mange kunder som er trofaste og som vil holde seg til «sitt» merke, også når de skal ha elbil. For dem er EQA 300 absolutt ikke noe dumt valg.

Klikk her for å lese testen vår av toppmodellen EQA 350

Mercedes EQA 300 4Matic


Motor og ytelser:

  • Motor: Elektrisk, to motorer
  • Effekt: 228 hk / 390 Nm
  • 0-100 km/t: 7,7 sekunder
  • Toppfart: 160 km/t
  • Forbruk (WLTP): 16,7 - 17,8 k kWt/km.

Batteri/lading:

  • Batteripakke: 66,5 kWt
  • Rekkevidde: 436 km (WLTP)
  • Hurtiglading: 100 kW
  • Ombordlader: 11 kW

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 446 x 183 x 162 cm
  • Bagasjerom: 340 / 1.320 liter
  • Vekt: 2.105 kg
  • Tilhengervekt: 1.800 kg
  • Taklast: 75 kg

Pris:

  • Startpris: 484.100 kroner
  • Pris testbil: 704.743 kroner

Video: Her fikk vi første smakebit av EQA