Mercedes SL 63 AMG: 564 hester - og under liter´n på mila!
Nå er drømme-roadsteren nesten blitt miljøvennlig...

Forleden kunne du her på Broom lese om at nye Mercedes SL får en prisreduksjon på hele 170.000 kroner i Norge på 350-modellen, når den nå er klar for salg. Grunnen er blant annet en adskillig lettere konstruksjon i aluminium som reduserer den vektbaserte avgiften, men også at forbruk og utslipp er redusert betraktelig.
SL 63 AMG har akkurat debutert på bilutstillingen i Geneve. Det er altså den "vanlige" SL-ens tvilling, som ble adskilt ved fødselen og har blitt oppfostret med langt friere oppdragelse hos de kule onklene på Daimlers tuning-avdeling AMG.
564 hester med full pakke
På utsiden kjennetegnes den som vanlig av hekkspoiler og en diffuser i forbindelse med litt kraftigere eksosutslipp, samt sideskjørt og frontspoiler med litt andre luftinntak og et annet arrangement av LED-lysene. Og de små touch´ene fortsetter innvendig. Men det er ikke utseendet som er viktigst, tross alt.
Les også: E 500 - seiglivet sportsbil i taxi-kostyme
Etter hvert som verden går fremover, har vi også vennet oss til at nye modeller stadig blir enda litt råere enn de de erstatter - selv i vår grønttenkende tidsalder. Og AMG-versjonen av den nye SL-en er intet unntak: Den drives frem av et kraftverk i form av en 5,5 liters V8 med to turboer, som utvikler 537 eller 564 hestekrefter.

Det er for øvrig første gang det leveres to AMG-versjoner av SL, eller rettere sagt; at standard AMG-modellen kan ekstrautstyres med det man kaller "AMG Performance Package". Det har vært tilbudt en tid på andre AMG-modeller, og erfaringen er at de pengesterke kjøperne av disse bilene gjerne tar med det i samme slengen.
I tillegg til økningen i antall hester, øker også dreiemomentet som fra fra før av har utrolige 800 - til fullstendig spinnville 900 newtonmeter!
Nesten "miljøvennlig"?
SL i AMG-versjon handler selvsagt ikke bare om rå kraft, men også om et nennsomt oppgradert chassis som gir kjøreegenskaper som står i stil med motoren. AMG-ingeniørene har justert såvel den elektroniske chassisstyringen, parameterstyringen, bremsesystemet og den syvtrinns sportsautomaten til å yte maksimalt tilpasset de ekstra kreftene.

Politisk ukorrekt, altså. Og verre enn forgjengeren, skulle man tro.
Så feil kan man ta.
For selv om nye SL 63 AMG har mer krefter og mer moment enn de fleste konkurrentene, og stormer fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,3 eller 4,2 sekunder alt etter hvilken versjon man har tatt seg råd til, så klarer begge versjonene seg med et blandet forbruk på 0,99 liter per mil.
0,99 liter per mil
Under literen, altså, for det som må betraktes som en regelrett sportsbil med diger twinturbo V8, automat og alt mulig luksus-utstyr. Det representerer en reduksjon fra utgående modells tall på 1,41 liter per mil på hele 30 prosent!
Det gir et utslippstall på 231 gram CO2 per kilometer, noe som også er imponerende - de øvrige tallene tatt i betraktning.
Les også: C 63 AMG Black Series - kompaktbil med sting
Vi nevnte grunnkonstruksjonens vektreduksjon takket være utstrakt bruk av aluminium. Den gjør at også AMG-versjonene veier 125 kilo mindre enn i forrige utgave, noe som dog ikke kan forklare hele reduksjonen i forbruk.

Motorstyringen er også finjustert betraktelig i nye SL, og det er åpenbart at det som er trimmet inn her også har "overlevd" selv når AMG har lokket ut mer krefter av maskineriet i den andre enden.
AMG-kunder også i Norge
Noen norsk pris på de nye SL 63 AMG-versjonene oppgis ikke fra importørhold foreløpig, men ut fra det ovenfor nevnte bør det ligge an til en betydelig avgiftsreduksjon også for AMG-modellene. Billig blir bilene garantert ikke, men noen vil finne norske kjøpere likevel.
De siste to årene er det nemlig solgt hele 30 nye AMG-Mercedeser av de råeste typene i Norge - herunder både SLS AMG, ML 63 AMG, E 63 AMG, SL 63 AMG og CLS 63 AMG. Og jammen står det ikke nevnt en G 55 AMG i pressemeldingen, også. DA er man entusiast - med økonomien i orden...
Les også: Benny tester SLS AMG - ikke en vanlig dag på jobben...