Den er slankere, men allikevel med større innvendig plass. Som vanlig er en ny Mercedes S klasse  full av nyheter.
Den er slankere, men allikevel med større innvendig plass. Som vanlig er en ny Mercedes S klasse full av nyheter.

Mercedes S-klasse W220: Diger luksusbil helt ned i 100.000 kroner

Verditap av den virkelig solide sorten.

Mercedes-Benz S-klasse. En av verdens mest ambisiøse biler og en innovatør på både design, komfort og ikke minst teknikk, men med en pris som gjør at vi dødelige må nøye oss med drømmen.

I disse dager lanseres sjette generasjon og beskrives av Mercedes selv som verdens beste bil. Broom er selvfølgelig der for å både følge begivenheten og å prøvekjøre nykommeren.

Men aller først unner vi oss et lite tilbakeblikk på foregående generasjoner av bil-ikonet.

Den fjerde: W220 1998 - 2005

Men finner igjen noe av den litt sporty elegansen fra 2. generasjon S-klasse i denne utgaven.
Men finner igjen noe av den litt sporty elegansen fra 2. generasjon S-klasse i denne utgaven.

Etter den ikke helt vellykkede satsingen med den litt klumpete tredjegenerasjonen, var S-klasse nå tilbake i helt ny og betydelig slankere utgave.

Så grundig hadde de nå gått til verks med slankeprosessen at bilen ofte ble mer oppfattet som en Grand Tourer enn en pampete limousin.

Men den fantes som det sistnevnte også. I tillegg hadde veldig sterke konkurrenter som Audi A8 og BMW 7-serie ikke bare kommet på banen - men også markert seg skikkelig.

Les også: W220 trekker også yngre Mercedes-entusiaster

Hva koster den nå?

Slik ser den ut innvendig i 4. generasjon
Slik ser den ut innvendig i 4. generasjon

Her snakker vi virkelig bil du kan lure naboen med. Linjene på S-klassen har tålt tidens tann, og er den fint holdt og blank i lakken, er det neppe så mange ikke-bilkyndige som vil tro at du kommer i en 12-13 år gammel bil.

Store luksussedaner har tradisjonelt stort verditap, og det gjelder så absolutt denne også. Her får du nå MYE bil for pengene på bruktmarkedet.

Les også: W220 har mye til felles med selveste Maybach

Fra 100.000 kroner

De rimeligste eksemplarene fra 1999/2000 ligger ute fra rundt 100.000 kroner.

Da er kilometerstanden gjerne et sted mellom 200.000 og 300.000. 320 CDi er vanlig motorisering, da har du solid kraftoverskudd.

Råd til å eie den...

Det morsomme med disse bilene er at du ikke bare får stor plass, du får gjerne en skikkelig orgie i fancy ekstrautstyr.

Les også: Diesel-verstingen kan være farlig for førerkortet...

Mye av det er ting som fortsatt er dyrt ekstrautstyr i nybiler i dag - her får du det "på kjøpet". Men så er det dette med "billig å kjøpe - dyr å eie"... Svært mange har mulighet til å kjøpe brukt S-klasse, men det er nok ikke like mange som har råd til å holde den på veien. Her er det mye som kan gå i stykker, og når det gjør det, blir det fort dyrt. Veldig dyrt.

Sjekk alt alt virker

Går du opp til 200.000-250.000 kroner får du veldig mye å velge mellom. Vårt råd er å finne en bil som ikke har gått veldig langt og som er petimeter-behandlet opp gjennom årene.

Her er det helt grunnleggende viktig med full servicehistorikk. Sjekk at alt - og da mener vi alt - virker som det skal. Store servicer er også svært kostbare på denne bilen, det beste er en bil rett fra service. Hvis det derimot er tid for service i løpet av veldig kort tid, er det et godt argument for å prute på prisen.

Benny mener:

Ny og slankere. Faktisk ble denne av mange oppfattet mer som en Grand Tourer enn en limousin.
Ny og slankere. Faktisk ble denne av mange oppfattet mer som en Grand Tourer enn en limousin.

Sjekk nedkant av dørene. Ikke for rust, men lakk-avflassing. Kombinasjonen med magnesium og aluminium gjør at det oksiderer.

Rust kan derimot forekommer rundt jekkfestene. Sjekk nøye!

Rutehvere som ikke virker kan være ledningsbrudd mellom karosseri og dør.

Instrumenter (med LED) som ikke fungerer lar seg ikke reparere, men må byttes komplett = dyrt.

Pumpen til den automatiske nivåreguleringen kan være en svakhet. Dette gjelder særlig eldre enn 2002-modell.

Som vanlig er den obligatoriske kontrollen av bremser, forstillingen og servicehistorikken viktig.

Innovasjoner:

Selvfølgelig fantes laaaange utgaver med MYE plass i baksetet også
Selvfølgelig fantes laaaange utgaver med MYE plass i baksetet også

Også denne generasjonen bød på raust av nyvinninger. Systemer vi i dag kjenner godt til i nyere biler, men igjen – Mercedes og S-klasse – var veldig tidlig ute med dette. Her er noen av de viktigste nyhetene på W220:

Du fikk nøkkelløst system – kalt Keyless go

Ny 7-trinns automatgirkasse

Hele 8 kollisjonsputer

Nye revolusjonerende LED-bremselys som tentes raskere enn vanlige pærer

Active Cylinder kontroll – kort fortalt et system som kutter ut sylindere ved behov for å spare drivstoff og redusere utslipp på S600 og S500 modellene.

Den hadde også Distronic – det vi i dag kaller adaptiv cruisekontroll, som regulerer hastigheten etter bilen foran.

Automatisk regnsensor og Bi-xenon hovedlykter.

LINGUATRONIC stemmegjenkjennelse. Dvs at man kan bruke talekommando for styring av navigasjon, stereo og telefon.

Les også: Svensker lurte hele verden med S-klassestunt


Visste du at:

– 485.000 eksemplarer ble produsert?

– S320 CDI (diesel) var den mest solgte S-klasse i mange europeiske land?

– den aller første W220 S-klasse rullet av samlebåndet den 13. august 1998?

Les også: - Norske verkstedpriser en hån mot vanlige arbeidsfolk!