Mercedes ML 2012: Her er den nesten uten kamuflasje
Tredje generasjon av Mercedes-SUV-en er straks klar for lansering. Se spionbildene:

Det er ikke lenge til Mercedes skal vise den fram for aller første gang, det ser vi også på den ganske beskjedne kamufleringen av dette testeksemplaret.
Disse bildene har akkurat tikket inn fra Brooms tyske spionfoto-byrå og viser nye Mercedes M-klasse som ved første øyekast nesten kan se ferdig stylet ut.
Men de svarte detaljene er ikke ment som styling. Dette er fortsatt litt kamuflasje, men ikke mer enn at vi nå får et veldig godt inntrykk av hvordan bilen blir seende ut.
Snart for du brukt ML til 100 000 kroner - les mer her
Viderefører designet
¨
Dagens M-klasse blir regnet som en av de mest elegante bilene i sin klasse. Mercedes har fått mye skryt for designet og det er ikke vanskelig å se at det her handler om forsiktig videreføring. Hovedtrekkene fra andre generasjon er med over, men med finpuss her og der.
Alle karosserideler er helt nye, det ser kanskje bare ikke slik ut. Men særlig overgangen mellom panser og forskjermer er blitt mer markert og bakvinduet er blitt litt høyere. Totalinntrykket skal være enda litt mer sporty enn dagens modell, det blir også synlige endringer på grill og lykter, småting som er med på å understreke at dette er en helt ny bil.

Slankekur
De siste årene har Mercedes og de fleste andre bilprodusentene tatt kvantesprang på utslipp og forbruk på motorene sine. Nå er det tid før å gjøre noe med en faktor som i høyeste grad spiller inn her: Nemlig vekten.
Dette er det ikke så lett å gjøre mye med på en allerede eksisterende modell, men på en helt ny modell er det mye å hente - særlig i denne klassen. Vi har allerede sett det i godt monn på tvillingene Porsche Cayenne og Volkswagen Touareg. Mercedes vil neppe være noe dårligere - tvert imot.
LES OGSÅ: Test av dagens M-klasse

Ikke kannibalisere
Foreløpig holder de kortene tett mot brystet, men det er grunn til å vente at tredje generasjon ML slanker seg et par hundre kilo kontra forgjengeren.. Det er selvfølgelig svært positivt for både forbruk og utslipp - og dermed også avgifter. Derfor forventer vi at særlig de minst motoriserte versjonene av neste ML kommer til å gå en god del ned i pris i forhold til dagens modell.
Overhengene både foran og bak er korte og akselavstanden ser tilnærmet lik ut. Totallengden kan faktisk bli noen centimeter kortere enn på dagens modell.
Dermed følger ikke M-klasse samme trend som gjelder for mange andre bilmodeller, at de blir større for hver generasjon. Det er da heller ikke nødvendig. Mercedes har allerede både GL- og R-serien og må holde tunga rett i munnen hvis ikke de ulike modellene skal kannibalisere altfor mye på hverandre.
Lyst på seriøs stor Mercedes? Les mer her
Også hybrid
Mercedes kommer til å rulle ut en rekke motoralternativer. Blant dem svært sparsommelige dieselmotorer og bilen kommer etter alt å dømme også i hybridversjon helt fra starten av.
Ja, de siste ryktene fra Tyskland sier at den skal debutere som plug-in hybrid, altså at du kan lade opp batteripakken i tillegg til at den lades opp når du kjører.
BMW X5 er erkerivalen - les testen her
