Mercedes GLK: Billigere SUV fra Mercedes

Vi har testet Mercedes-Benz GLK 220 CDI.

Vi har tidligere testet Mercedes GLK i en fullspekket 320 CDI-utgave. Dette var en bil vi til tross for et noe omdiskutert utseende, likte svært godt. Den var imidlertid for dyr i våre øyne. På testbilen var den gangen prislappen på godt over 900 000 kr.

Ny motor, gunstigere pris

Det er derfor med stor spenning vi entrer nye GLK 220 CDI. Dette er modellen både forhandlere og kunder har ventet på. Startprisen lyder nå på 566 100 kr. Det er imidlertid før du begynner å krysse av i utstyrslista. Og som hos de fleste andre konkurrenter i denne klassen, koster det penger.

Mercedes-GLK-førersete (Foto:
  Gunnar Omsted)
Mercedes-GLK-førersete (Foto: Gunnar Omsted)

Testbilen har en pris på drøye 633 000 kr, og da har bilen det en slik bil bør ha av utstyr. Vi kan kjapt nevne delskinn, regnsensor, eksteriørpakke og interiørpakke i sport-variant, aluminiumsdekor på dashbord, innfellbart tilhengerfeste og 19-tommerhjul.

Den føles velutstyrt uten at det blir overdådig, slik det var forrige gang vi kjørte GLK.

Fin motor

Motoren i 220 CDI er en firesylindret 2,2-liters turbodiesel som yter respektable 170 hk og 400 Nm. Det er nok til å flytte den 1770 kg tunge bilen fra 0 til 100 km/t på 8,8 sekunder. Det gjør den raskere enn både Audi Q5, Volvo XC60 og BMW X3 med tilsvarende drivlinje. Motoren oppleves som smidig og kraftfull og utgjør sammen med 7-trinns automatgirkassa (som er standard) et veldig bra team.

Mercedes-GLK-motor (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes-GLK-motor (Foto: Gunnar Omsted)

Kjøreegenskapene er trygge med mer fokus på det komfortable enn det sporty. Bilen er med sitt kantete design oversiktlig og grei, selv i tett bytrafikk - takket være at du sitter så høyt. Finish og materialkvalitet er svært god. Ergonomien er upåklagelig og forsetene gode. Baksetene får imidlertid ikke like høy score.

Les også: Test av Mercedes M280 CDI

Dieselforbruket er oppgitt til lave 0,67 l/mil ved blandet kjøring, og CO2-utslippet er 176 g/km. Også her ligger GLK et lite hestehode foran Audi Q5 og Volvo XC60 og helt likt med BMW X3.

Til kamp i tøft segment

Mercedes-GLK-skrå-side2 (Foto:
  Gunnar Omsted)
Mercedes-GLK-skrå-side2 (Foto: Gunnar Omsted)

Segmentet for de litt mindre SUV-ene er tøft, og enkelte fabrikanter tyr til dristige midler for å være billigst - blant annet ved å tilby SUV-modeller med tohjulstrekk. Det er neppe noe smart kjøp på sikt.

Les også: Nå blir det SUV-priskrig

Til tross for at GLK har en startpris som ligger ca 20 000-30 000 kr over de nevnte konkurrentene, har modellen allerede blitt en suksess for Mercedes. Importøren har allerede oppjustert sine salgsmål for inneværende år med 150 enheter, og regner med at ca 550 fornøyde kunder har hentet ut en ny GLK i 2009. Flesteparten med 220 CDI-motoren under panseret. Det mener vi er et fornuftig og trygt bilkjøp.

Det kantete designet på GLK er omdiskutert. Vi liker det! (Foto:
  Gunnar Omsted)
Det kantete designet på GLK er omdiskutert. Vi liker det! (Foto: Gunnar Omsted)

Mercedes GLK skrå foran  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK skrå foran (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK skrått foran  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK skrått foran (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK skrå side2  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK skrå side2 (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK side  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK side (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK bakfra  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK bakfra (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK hjul  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK hjul (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK førersete  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK førersete (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK førersete2  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK førersete2 (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK speedometer  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK speedometer (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK midtkonsoll  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK midtkonsoll (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK int2  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK int2 (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK baksete  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK baksete (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK int  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK int (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK bagasje2  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK bagasje2 (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK bagasje  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK bagasje (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK motor  (Foto: Gunnar Omsted)
Mercedes GLK motor (Foto: Gunnar Omsted)