Mercedes GLA: Kanskje blir den ikke så tøff likevel
Mye tyder på at kompakt-SUVen GLA blir mer anonym enn antatt.

Det er ikke enkelt å vite helt hvor man skal legge lista når man er på jakt etter nye og mer ungdommelige kunder enn man tradisjonelt har hatt. Det er noe man nok føler skikkelig på hos Mercedes om dagen.
Merket, som tidligere var det av de tyske som i størst grad henvendte seg til godt voksne bilkjøpere med enda eldre penger, er i forandring. Og spesielt etter suksessen med den oppsiktsvekkende yppige småbilen A-klasse har mange hatt høye forventninger til hva som skal komme.
Les også: De første bildene av GLA-konseptet lekket ut for tidlig
Særdeles barsk konseptbil
Ikke minst GLA, som blir en kompakt SUV som vil henvende seg til mye av det samme publikummet som A-klasse – og som tar utgangspunkt i mye av den samme teknikken.

Før bilutstillingen i Shanghai kunne du her på Broom se bildene som hadde lekket ut av konseptbilen som ble avduket der. En kompakt, men samtidig også linjelekker og karaktérsterk sak som viste at designerne hadde klart å ta A-klassens særpreg også et hakk opp i luften, og faktisk forsterke det samtidig som bilen ble langt barskere.
Men så var det dette med konseptbiler på utstilling og hverdagen som kommer etter, da.
Overdrev med vilje
Nå mener nemlig britiske Autocar å vite at Daimler med vilje hadde gjort konseptbilen for markert og ”overdrevet” i forhold til hva som kundene også i dette segmentet ville forvente seg av en Mercedes. Ergo har man besinnet seg i den videre utviklingen mot produksjon, og dempet de mest djerve detaljene fra konseptbilen.
Les også: Nye Mazda 6 - overraskende nær konseptbilen

Autocar bringer bilder av en godt maskert testbil, og selv om det er vanskelig å få noe godt inntrykk er det først og fremst de spenstige proporsjonene fra konseptbilen som ser ut til å være veldig ”normalisert” på testbilen – på samme måte som vi husker fra A-klassekonseptet og frem til den ferdige bilen ble sluppet.
Introduseres til høsten
Men det skal også innrømmes at A-klasse ble en sprek bil likevel, noe som ikke minst salgstallene i Norge bekrefter at publikum er enige i.

Produksjonsmodellen vil etter alt å dømme debutere i Frankfurt til høsten, og være i salg like etterpå. Først da vet vi om bilen blir en noenlunde tradisjonelt utseende Mercedes-SUV, tilpasset konkurranse med BMW X1 og Audi Q3, eller om den i tillegg vil ha ”snert” og karaktér nok til også å kunne vurderes av folk som eksempelvis trekkes mot Range Rover Evoque.
Etter Shanghai-konseptet var det nok mange som hadde håpet på det siste. Tiden vil vise om det var å håpe på for mye.
Les også: Evoque - særingen har gitt et rekord-løft i salget