Mercedes Ener-G-Force: SUV-en du kan skremme naboen med
Tar Mercedes virkelig sjansen på dette?

Trodde du de store og brutale – og ikke direkte miljøvennlige – SUVene var passé? At bilprodusenter med ønske om å fremstå som fremtidsrettet og edruelige ikke ville vise konsepter på slikt nå for tiden?
Du tok feil. HVOR feil forstår du når du ser bildene av denne bilen, som nettopp er avduket på bilutstillingen i Los Angeles, California. For denne gjør intet forsøk på å fremstå som verken mild eller politisk korrekt - i hvertfall ikke før du ser mer nøye etter...

G-klassens gener
”Ener-G-Force” er navnet på konseptbilen fra Mercedes-Benz. Navnet gjenspeiler den rå kraften som også gjennomsyrer designet, og skrivemåten er selvsagt litt fonetisk bokstav-jåleri. Men ikke bare det:
For den separate G´en inni der bærer bud om at konseptbilen i ganske stor grad bygger på og tar opp arven fra G-klassen, historisk kalt Geländewagen. Altså arven fra en bil som riktignok er gammel, men som hele verden synes å være enig om at har mange gode år igjen ennå.
Les også: Touareg 4,2 V8 - versting-SUV med anonym fremtoning
Men evigvarende er den nok ikke – og denne konseptbilen kan forstås som et første forsøk på å skissere en etterfølger.
Enhetlig stil i fremtiden
Representanter for produsenten skal ha innrømmet at den iøyenfallende syvseteren er basert på genene fra G-klasse, men antyder også at designet kan være et første utkast på en stilretning som skal definere hele modellrekken av store SUVer fra Mercedes – altså kan vi i fremtiden få en G-klasseetterfølger som designmessig går mer hånd i hånd med nye utgaver av GL og ML.

Ener-G-Force er utviklet ved Mercedes-Benz sitt eget designstudio nettopp i California, og har tatt utgangspunkt i de røffeste egenskapene fra G-klasse. Her snakker vi robusthet og lite fjas, egenskaper som skal hjelpe bilen til å fremstå som et dugelig arbeidsredskap – like velegnet til å vinne kriger som til å kjøre til jobben.
For noe lavere kan man ikke stille siktet, om man skal ha håp om å komme opp med en verdig etterfølger til G-klassen.
Gjenkjennelige elementer
Hensynet til den stolte historien, da?
Les også: Med dette G-Wagen-monsteret blir du tøffest i gata
Jo, det er mulig å skimte trekk som minner om G-klasse og Geländewagen, klassikeren som har vært nesten uendret siden 1979, både i frontpartiet, panseret og i proporsjonene totalt sett. En detalj som baklysene er til og med egnet til å minne om Mercedes-baklys fra hine hårde dager, da de var rillet i lengderetningen for å motvirke at de skulle ”tetne” av sølesprut.

At de tør, tenker du kanskje. For selv om det er snakk om hint om en bil som på sikt kan ta over for en legende, er det som tidligere nevnt langt fra politisk korrekt å få folk til å sikle over en slik bamse – og ikke minst på bilutstillingen i LA.
Grønt alibi
Vel, som antydet innledningsvis; man har selvsagt et ikke så rent lite ”grønt” poeng på lager: Bilen drives av fire hydrogen-drevne el-motorer plassert direkte i hjulene!
Vann fra tankene plassert på taket produserer strøm gjennom en såkalt ”hydrotech-converter”, som så lagres i store batterier i de brede kanallistene, som samtidig fungerer som stigbrett. På denne måten skal bilen ha en aksjonsradius på opptil 800 kilometer, hevder produsenten.

Dermed forstår du at dette ikke er en konseptbil som man kan forvente at vil bli detaljforandret og satt i produksjon i løpet av kort tid. Mercedes-Benz antyder selv 2025, og det rimer også ganske bra med den forlengelsen av produksjonsavtalen for nåværende G-klasse, som ble inngått for kort tid siden.
Les også: Geländewagen kan være sikret liv helt frem til 2020