De fleste vil nok måtte kikke to ganger for å se at dette ikke er en vanlig E klasse sedan, men snarere den langt mer sjeldne coupeutgaven.
De fleste vil nok måtte kikke to ganger for å se at dette ikke er en vanlig E klasse sedan, men snarere den langt mer sjeldne coupeutgaven.

Mercedes E-klasse coupé: Vanlig bil – men denne er sjelden

Coupé som skiller seg ut fra mengden.

Mercedes E-klasse er av bilene nesten alle nordmenn kjenner til. Den er svært populær som taxi – og mange av oss har dermed sittet i baksetet på en slik bil.

Men det finnes noen sjeldne varianter av den også – for eksempel får du den som coupé.

De er det ikke mange av på norske veier – men om du vil ha en E-klasse som skiller seg ut litt og har et noe mer sportslig design, så kan dette være bilen for deg.

LES OGSÅ: Denne Mercedesen er den store vinneren i bilmarkedet

E-klasse coupe
E-klasse coupe

Ikke dyrt

Bare for å illustrere litt dette med sjelden. Blant 1.679 E-klasser som ligger til salgs på finn.no, er det kun 63 coupeer.

Av disse igjen er 31 en av den siste generasjonen, men før faceliften som kom nå nylig.

Bilen vi har funnet er den rimeligste av disse. 2010-modellen har en prisantydning på 375.000 kroner, pluss omregistreringsavgiften.

Siden den ble solgt ny har den tilbakelagt 55.600 kilometer.

LES OGSÅ: Disse er mest fornøyd med bilmerket sitt

Bra utstyrt

Fargevalget er kanskje ikke så spenstig, men sort er likevel svært safe, ikke minst på en stor Mercedes.

I tillegg er den bra utstyrt – med navigasjon, automatgir, soltak, parktronic og en bensinmotor med turbo og 184 hk.

Sistnevnte gjør ikke denne bilen spesielt leken, men er akkurat nok til å sikre et visst fraspark når du trenger det.

Klikk her for å se hele annonsen

– Langturskomforten er glimrende

Vi har naturligvis testet denne bilen – og her er noen sitater fra den testen:

Du sitter bedre i baksetet enn du gjør på enkelte sedaner, og litt lav takhøyde er til å leve med. Om barna har flyttet hjemmefra, er det ikke noe problem å ha E-klasse Coupé som eneste bil. Bagasjerommet sluker 450 liter bagasje og langturskomforten er glimrende.

LES OGSÅ: Mercedes har aldri solgt flere biler

e-klasse coupe interiør
e-klasse coupe interiør

Faller mellom to stoler

Men noe av forklaringen på hvorfor det er såpass få av den, kommer i konklusjonen på den samme testen:

Vi føler at coupé-utgaven faller litt mellom stolene. Ikke er det sportsbil, og ikke er den superpraktisk. Når den i tillegg ikke har et dristig nok design, blir det få grunner til å velge coupé fremfor sedan.

Også må du ikke bli overrasket om noen roper "taxi" til deg, selv om du ikke har bakdører...

LES OGSÅ: Topp 10: Dette er de aller beste dieselbilene