
Mercedes coupe: Nå har dette blitt skikkelige klassikere
Tre generasjoner - fra da Mercedes virkelig skilte seg fra mengden.
Mercedes er en bilprodusent der tradisjoner står høyt i kurs.
En så sterk merkevare gjelder det å forvalte riktig. Det har Mercedes blant annet gjort gjennom en rekke lekre coupe-utgaver.
Her går vi deg et lite tilbakeblikk på det som etter hvert ble de klassiske "E-klasse" coupeene.
Ingen dum investering
Dette er lekre og elegante biler med velkjent teknikk, men langt mer sofistikerte enn "taxi-varianten" med fire dører. Slitesterke er de også, men de ruster friskt, så sjekk dette nøye om du vurderer kjøp.
Apropos kjøp – så er disse bilen slett ikke noen dum investering. Prisene er rimelig greie - enn så lenge. Her kommer det bare til å gå en vei og det er oppover!
Mercedes C 114

Dette er kompaktmodellen som ofte betegnes som "strek-åtte", det ryktes at det er fordi bilen var helt ny i nettopp -68.
Den ble produsert mellom 1968 og 1976, i ca. 67.000 eksemplarer, og noen – om ikke veldig mange – fant veien hit til berget også. Du fikk den bare med sekssylindret motor og betegnelsen var enten 250/280 C eller CE.
I denne tidsperioden var det veldig populært med coupeer, og både Opel Commodore og Ford 17 M og 20 M HT må sies å være konkurrenter til denne.
Mercedes 560 SEC – en annen lekker coupe:
Mercedes C 123

På våren 1976 – bare noen måneder etter firedørsutgaven – kom coupe-modellen av den svært populære W123-serien.
Den har 8,5 cm kortere akselavstand enn firedørsmodellen. I motsetning til forgjengeren er den også tilgjengelig med firesylindret motor, da som 230 C/CE på henholdsvis 109 og 136 hk i tillegg til 280 CE med seks sylindere.
Det kan jo også nevnes som en kuriositet at det fantes en coupe-modell med den da nye og mye omtalte femsylindrede 3-liters dieselmotoren. Denne var kun tilgjengelig for det nordamerikanske markedet.
Mercedes W123: – Kan dette være den perfekte pendlerbilen?
Mercedes C 124

I motsetning til sine forgjengere, kunne denne modellen også leveres som cabriolet fra 1991-årsmodellen. Som coupe fikk du den allerede fra 1984. Og kanskje er tiden inne for å kjøpe en slik bil nå. Dette kommer også – som forløperne – til å bli en klassiker.
Utvalget er brukbart og prisene humane – enn så lenge. Dette er en elegant, kurant og grei entusiastbil. Det var også den siste E-Klasse-coupeen på en stund. Neste generasjon E-Klasser hadde ikke noen egen coupe-modell – fram til dagens versjon ble lansert.