Mercedes coupe: Nå har dette blitt skikkelige klassikere

Tre generasjoner - fra da Mercedes virkelig skilte seg fra mengden.

Mercedes har lange og stolte coupe tradisjoner. I denne artikkelen gir vi deg noen av klassikerne.
Mercedes har lange og stolte coupe tradisjoner. I denne artikkelen gir vi deg noen av klassikerne.

Mercedes er en bilprodusent der tradisjoner står høyt i kurs.

En så sterk merkevare gjelder det å forvalte riktig. Det har Mercedes blant annet gjort gjennom en rekke lekre coupe-utgaver.

Her går vi deg et lite tilbakeblikk på det som etter hvert ble de klassiske "E-klasse" coupeene.

Ingen dum investering

Dette er lekre og elegante biler med velkjent teknikk, men langt mer sofistikerte enn "taxi-varianten" med fire dører. Slitesterke er de også, men de ruster friskt, så sjekk dette nøye om du vurderer kjøp.

Apropos kjøp – så er disse bilen slett ikke noen dum investering. Prisene er rimelig greie - enn så lenge. Her kommer det bare til å gå en vei og det er oppover!


Mercedes C 114

Dette var første coupemodell av det som etter hvert ble E-klasse. Ganske lekker?
Dette var første coupemodell av det som etter hvert ble E-klasse. Ganske lekker?

Dette er kompaktmodellen som ofte betegnes som "strek-åtte", det ryktes at det er fordi bilen var helt ny i nettopp -68.

Den ble produsert mellom 1968 og 1976, i ca. 67.000 eksemplarer, og noen – om ikke veldig mange – fant veien hit til berget også. Du fikk den bare med sekssylindret motor og betegnelsen var enten 250/280 C eller CE.

I denne tidsperioden var det veldig populært med coupeer, og både Opel Commodore og Ford 17 M og 20 M HT må sies å være konkurrenter til denne.



Mercedes 560 SEC – en annen lekker coupe:


Mercedes C 123

Neste skudd på coupe stammen var 230-280 C/CE. E-en stod opprinnelig for einspritz motor, men bokstaven gav etter hvert navn til en hel karosseriserie.
Neste skudd på coupe stammen var 230-280 C/CE. E-en stod opprinnelig for einspritz motor, men bokstaven gav etter hvert navn til en hel karosseriserie.

På våren 1976 – bare noen måneder etter firedørsutgaven – kom coupe-modellen av den svært populære W123-serien.

Den har 8,5 cm kortere akselavstand enn firedørsmodellen. I motsetning til forgjengeren er den også tilgjengelig med firesylindret motor, da som 230 C/CE på henholdsvis 109 og 136 hk i tillegg til 280 CE med seks sylindere.

Det kan jo også nevnes som en kuriositet at det fantes en coupe-modell med den da nye og mye omtalte femsylindrede 3-liters dieselmotoren. Denne var kun tilgjengelig for det nordamerikanske markedet.

Mercedes W123: – Kan dette være den perfekte pendlerbilen?

Mercedes C 124

W124 coupe (1984 - 1995)
W124 coupe (1984 - 1995)

I motsetning til sine forgjengere, kunne denne modellen også leveres som cabriolet fra 1991-årsmodellen. Som coupe fikk du den allerede fra 1984. Og kanskje er tiden inne for å kjøpe en slik bil nå. Dette kommer også – som forløperne – til å bli en klassiker.

Utvalget er brukbart og prisene humane – enn så lenge. Dette er en elegant, kurant og grei entusiastbil. Det var også den siste E-Klasse-coupeen på en stund. Neste generasjon E-Klasser hadde ikke noen egen coupe-modell – fram til dagens versjon ble lansert.





Les også: Fant Mercedes til 70 millioner – hos høgger'n!