Mercedes CLS 55 AMG: Denne har tapt seg 1,5 millioner

Det er gode nyheter for deg som vil ha designbomben med verstingmotor.

En slik bil, en vaskeekte Mercedes CLS 55 AMG, var eventyrlig dyr da den kom på markedet. Men etter bare 62.000 kilometer er prisen redusert med rundt halvannen million kroner   og da blir den straks litt mer oppnåelig med en gang.
En slik bil, en vaskeekte Mercedes CLS 55 AMG, var eventyrlig dyr da den kom på markedet. Men etter bare 62.000 kilometer er prisen redusert med rundt halvannen million kroner og da blir den straks litt mer oppnåelig med en gang.

Mercedes var tidlig ute da de med CLS startet trenden med firedørs-coupeer. De hadde neppe sett for seg hvilken braksuksess de skulle få.

Her oser det luksus, og et bildesign som gjør at folk snur seg. Den ble introdusert på markedet i 2004 – og de rimeligste modellene på bruktmarkedet starter nå på under 300.000 kroner.

Men verstingversjonen heter naturligvis CLS AMG – og pakket 476 hk under panseret. Det er spinnvilt mye – men så var også prisen spinnvill.

Over 2,2 millioner måtte du punge ut med for å sikre deg en CLS AMG 2006. Syv år senere kan du få den fullutstyrt og med beskjedne 62.000 kilometer på telleren – for 675.000 kroner.

Ikke småpenger det heller naturligvis, men likevel mindre enn en tredjedel av nyprisen ...

00 CLS annonse
00 CLS annonse

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: TEST: Mercedes CLS 250 CDI: Den vanskelige oppfølgeren

Elsk eller hat

CLS bygger på E-klasse, men der opprinnelsen er litt traust og kjedelig, er CLS nyskapende og elegant. Da den kom første gang i 2004 var konseptet helt nytt – og bilen splittet raskt publikum i to leire: De som elsket den, og de som hatet den. Ingen var i alle fall likegyldige.

Tanken var å lage en stor og rommelig bil med plass til fire (kun to i baksetet), og dessuten en god porsjon bagasje – uten at det måtte være så kjedelig som en vanlig sedan. Derfor ble bilen gjort så lik en coupe som mulig – men uten å begrense antall dører til to.

Muskler under panseret

Den nye måten å tenke familiebil på traff ganske bra i markedet. Riktignok er ikke CLS en volummodell, men den solgte så godt at bilen i fjor ble videreført.

Men den bilen vi har funnet her finnes det virkelig ikke mange av.

Du skal riktignok være litt spesielt interessert for å se at det ikke er en litt styla 320 CDI – men når du hører AMG-symfonien, er det ingen som helst tvil: Dette er noe ganske annet enn det naboen har.

En kan si mye om konkurrentene fra Audi og BMW – men ingen matcher lyden til AMG!

476 hk spyr den herlige V8-eren under panseret ut – forøvrig kom en ny versjon i 2008 – som produserte hele 514 hk. Begge er regelrette monster av noen biler.

Denne firedørscoupeen har også blitt en suksess!

Fullutstyrt

"Vår" bil er utstyrt med alt fra AMG Driver´s package, luftfjæring og Command navigasjon til multikonturseter i nappaskinn – alt for at råskapen skal kunne nytes best mulig.

0–100 km/t er gjort på godt under 5 sekunder – og toppfarten er så høy at den er helt uinteressant i Norge.

Det følger med tilstandsrapport, to sett hjul og 12 måneders garanti – som kan utvides til 36 måneder mot tillegg i prisen.

Sjekk nivåreguleringen

I vårt bruktbildatabase, uttaler bilekspert Benny at det er få kjente feil og mangler når det gjelder CLS generelt.

– Det du imidlertid bør sjekke, er den automatiske nivåreguleringen, som på Mercedes-språket kalles Airmatic. Det er også greit å vite at bruktimporterte eksemplarer gjelder ikke norsk kjøpslov med fem års reklamasjonsrett, påpekes det i bruktbildatabasen.

Bagasjerommet er på 500 liter – så du får fint med deg det som trengs til en ferie – selv barnevogn kan du presse nedi. Da bør du imidlertid pakke effektivt for å få med deg resten ...

Ellers er det jo ekstra viktig med skikkelig god servicehistorikk på biler med så store motorer som CLS 55 AMG har.

LES OGSÅ: Mercedes vil gjøre det igjen – sjekk deres nye stasjonsvogn-coupe!