Mercedes-blokaden fortsetter
Overprøver domstol - tusenvis av biler blir ikke registrert.

Feiden mellom EU og Mercedes ser ikke ut til å ta slutt med det første.
Mercedes-Benz fortsetter å bruke et kjølemiddel i klimaanlegget som er blitt ulovlig i EU. Frankrike har nedlagt forbud mot registrering av nye A- og B-klasse.
Forrige uke opphevet riktignok en fransk domstol forbudet mot å selge Mercedes - men den franske regjeringen opprettholder fortsatt blokaden. Og andre land kan følge etter.
LES OGSÅ: Dette er folkets nye luksusfavoritt

Sakens kjerne
NAF mener krangelen kan føre til diplomatiske utfordringer mellom Tyskland og resten av EU-landene.
Uenigheten skyldes at Daimler, som produserer blant annet Mercedes-Benz, fortsetter å benytte et kjølemiddel som gir et stort bidrag til drivhuseffekten. Kjølemiddelet R134a ble forbudt å bruke i nye klimaanlegg fra 1. januar 2013.
Begrunnelsen Daimler gir for ikke å bruke det nye middelet (R1234yf), er at de mener det kan være giftig ved utslipp eller brann.
– Dette avviser produsenten av kjølemiddelet, og sier at Daimler er alene om sin bekymring og motstand. De tyske myndighetene har gitt Daimler midlertidig lov til å bruke det ellers forbudte kjølemiddelet, forteller Engebretsen.
Les vår test av Mercedes A-klasse her
Forbud
Daimlers angivelige brudd på EU-reglene har fått Frankrike til å forby registrering av nye Mercedes A- og B-klasse samt Mercedes SL som er produsert etter 1. juli i år. Resultatet så langt er at 4.518 biler ikke er blitt levert til Frankrike. Av disse er 2.704 allerede solgt, skriver vibilagare.se.
Den franske regjeringen understreket nylig i en pressemelding at de står på sitt, så lenge Mercedes ikke forholder seg til EU-reglene.
Gir seg ikke
Det er slett ikke utenkelig at også andre land kan også følge etter i Frankrikes fotsport.
Resultatet vil naturligvis kunne få enorme økonomiske konsekvenser for Mercedes – men foreløpig ser det ikke ut til at de har tenkt å gi seg.
Det er altså den tyske regjeringen har ifølge Reuters fått en frist fram til 20. august på å forklare bakgrunnen for denne beslutningen.