Mercedes-Benz: Nå kommer Facebook til bilen din
Nå skal det til og med bli trafikksikkert. Se hvordan!

Du har sikkert hørt argumentet fra tvilerne: "Sosiale nettverk gjør folk late, og får dem til å sitte hjemme foran skjermen og taste i stedet for å treffe venner ansikt til ansikt".
Snart kan du kjøpe deg en ny Mercedes, invitere tvilerne inn i passasjersetet, og demonstrere med all tydelighet hvor feil de tar. For denne uken introduserer Mercedes i USA en ny Facebook-applikasjon til multimedia-anleggene i bilene sine, som blant annet kan plukke ut stedsbasert informasjon om vennene dine og kombinere det med bilens GPS-system.
Plukker ut stedsbasert informasjon
Internett i bil er ikke nytt. Det er heller ikke GPS. Og med eksempelvis en iPad eller smartphone med Facebook-tilknytning har man kunnet ha relativt god oversikt over venners gjøren og laden - og ikke minst deres oppholdssted - når man har vært ute og kjørt også tidligere.
Men, det har vært upraktisk, og dermed kostet verdifull konsentrasjon bak rattet. Og stikk i mot hva man kanskje tror når man hører "Facebook i bilen" er det trafikksikkerheten som Daimler AG nå ønsker å bidra til.
Les også: Snart er wifi i bilen standard-utstyr
Dermed er det begrenset hvilken Facebook-informasjon man kan få gjennom denne appen; du kan likegodt først som sist glemme å korte ned ventetiden i kø med å surfe gjennom profilbildene til hun som var søtest i klassen på ungdomsskolen, eller å engasjere deg i intelligente statusmeldinger av typen "åh, er det virkelig muuulig".
Så lenge bilen er i bevegelse vil det ikke være mulig å bruke Facebook-funksjoner som betinger inntasting av data, eller - etter hva vi forstår - levende bilder eller andre elementer som er egnet til å ta førerens oppmerksomhet bort fra veien. Kun forhåndsprogrammerte standardmeldinger skal kunne postes i fart, betjent ved hjelp av en slags joystick.
Henter inn tips fra venner
Slik sett skal systemet være like trygt i bruk og ta samme førerhensyn som et moderne handsfree-system når det gjelder mobiltelefoni.
Hva blir da igjen, spør du kanskje. Svaret er "ganske mye", og mulige bruksområder "ganske mange" - i hvertfall på litt sikt.
Eksempelvis kan du underveis på turen få opp lister med hvilke av vennene dine som er i nærheten der du passerer, hvis du skulle få lyst til å stikke innom på en liten visitt. Er du sulten kan du søke etter restauranter som Facebook-vennene dine har anbefalt - eller "likt", som det heter i Facebook-verdenen. Og dette er bare begynnelsen.
Les også: Jens brukte Facebook for å finne igjen bilen sin
Facebook-appen er utviklet på bare et halvår av Mercedes egne software-ingeniører i Palo Alto, California, ikke langt unna Facebooks hovedkvarter. Og de har også vært med i utviklingen og kommet med konkrete råd og bidratt til å løse utfordringer underveis. Ergo er man også hos Facebooks Partnership and Platform Marketing-avdeling svært stolt over nyvinningen, som sikkert vil bli kopiert av andre bilprodusenter ganske snart.
Over hele verden?
Mercedes-Benz USA lanserer altså appen under Consumer Electronics Show i Las Vegas denne uken, og vi går ut fra at det dermed er svært kort tid til det faktisk kan bestilles og tas i bruk. Og siden internett generelt og Facebook spesielt er et univers uten landegrenser burde det ikke være noe i veien for at det snart kan leveres i Mercedes-produkter i resten av verden også.
Pris sies det ikke noe om i meldingen fra nyhetsbyrået Reuters, men man gjør oppmerksom på at én klar begrensning er nedfelt i systemet; nemlig at det ikke åpner for tredjeparts apper. Altså kan du ikke spille Facebook-spill i bilen.
Enda godt, ellers kunne man kanskje risikert å bli bombardert med spillforespørsler til "Your Empire" og "Your Horoscope" og alt hva det heter fra de som ligger foran og bak i køen...