Mercedes-Benz ML: Så tøff kan en "vanlig" SUV bli
Skal det være gromt - så skal det være gromt!

Andre generasjon Mercedes-Benz ML er i utgangspunktet en stor og praktisk SUV – som setter komfort høyere enn sportslighet. Det gir seg også utslag i stylingen – som er elegant og pen, men ikke spesielt tøft eller sportslig.
AMG-pakke hjelper naturligvis – men selv det blir for lite for noen. Og for dem finnes det såkalte wide body-kits. Det vil, som navnet røper, si spoilere og skjermbuer som bygger ut såpass at bilen blir vesentlig bredere. Og råere!
Til salgs i Norge
En av dem som tilbyr noe av det mer ekstreme til ML er det belgiske tuningfirmaet Expression Motorsport.
Slik biler er det ikke mange av – men nylig var det faktisk en til salgs i Norge.
Ny kostet denne bilen en knapp million – men det er uten wide body-pakken og ekstrautstyret. Den aktuelle 2009-modellen som var til salgs her hjemme var gått 77.000 kilometer – og på prislappen sto det 869.000 kroner.
LES OGSÅ: TEST: Mercedes ML 250 CDI: SUVen som liker å tøffe seg
Lyver litt
Wide body-pakken inkluderer både frontfanger, skjermutbyggere, panser, sideskjørt og bakfanger - samt diffusor og fire enderør på eksosanlegget.
På bakluka på bilen som lå til salgs i Norge var det sågar et AMG-merke – men det lyver litt. Under panseret var nemlig den velkjente 3,2-liters dieselen på 224 hk. Ikke at det er lite – men et stykke unna monsterkreftene i AMG-versjonen er det jo likevel.
0–100 km/t i 320 CDI tar småfrekke 8,6 sekunder – som absolutt lar seg høre i en stor og tung SUV. Mens ML63 AMG-versjonen med 510 hk klarer øvelsen på bare 5 sekunder!

Les Brooms bruktbilguide på første generasjon (1997-2004) ML her
Mye utstyr
ML byr ellers på firehjulstrekk som en forventer i en så stor og dyr SUV – og er kompetent også i terrenget – men har ikke lavgirserie, slik den siste generasjonen har. Den kunne heller ikke bestilles som syvseter - mens også dette er tilgjengelig på den nye versjonen.
LES OGSÅ: Disse 4x4-eierne er mest fornøyd
Selv om denne bilen ser ut som den kan spise både deg, nabobilen og hele ozonlaget til frokost – er forbruket i 320 CDI langt hyggeligere enn en kanskje skulle tro. Du klarer deg med 0,94 l/mil på blandet kjøring – og med fjærlett høyrefot kan du ifølge de offisielle tallene klare 0,75 l/mil på langkjøring.
Plass er det dessuten rikelig med – og bagasjerommet tar 551 liter, eller 2050 liter om du legger ned baksetene.
LES OGSÅ: BMW X5 eller Mercedes ML: Kult – eller risikofylt
Se video av MLen med wide body-kit ved å klikke på videovinduet under:
Les Brooms bruktbilguide på andre generasjon (2005-2011) ML her