Mercedes-Benz E 55 AMG: Den ser ganske vanlig ut - men ...
Dette er en råtass - og du klarer neppe å kjøre den slik første eier har gjort!

Mercedes-Benz har noen skikkelige verstinger på samvittigheten. De er ofte pyntet med bokstavene AMG på bakluka.
På bruktmarkedet begynner noen av disse, som var helt uoppnåelige for de fleste som nye, å få en mer folkelig pris.
For eksempel kan du nå få en flott, sort E 55 AMG med høyst overkommelige 113.000 kilometer på telleren, til prisen av en helt vanlig Volvo. Og det med en tidligere eier som mildt sagt må sies å være noe utenom det vanlige.
Mercedes 500 SEC AMG: Solgt for fire ganger prisantydningen
Ikke bare anonym
Bilen vi snakker om er en 2004-modell - og ved første øyekast ser den ikke bare anonym ut, den ser rett og slett ganske traust og kjedelig ut. Dette designet fra Mercedes var veldig moderne og tidsriktig tilbake i 2004 - men nå begynner det å bli utdatert. At de aller fleste av oss assosierer det med en taxi gjør ikke tingene noe bedre.
I svart lakk "forsvinner" dessuten AMG-stylingen - og det eneste som virkelig synes er kromlistene.
Men, tross utseendet, denne bilen har muskler til å hamle opp med det aller, aller mest. Kanskje var det det som gjorde den aktuell for den første eieren. Det var nemlig ingen ringere enn selveste Kimi Räikönen. Han har fortid både innen Formel 1 og WRC - og vant sågar førermesterskapet i Formel 1 i 2007.
LES OGSÅ: Mercedes 190 E: 21 år gammel – men egentlig helt ny
Brutalt og vellåtende
V8-erne som brukes i disse AMG-modellene er noe av det mest brutale og vellåtende du kan få tak i. Det høres ut som en buldrende tordenvær når turtelleren danser oppover på skalaen – og det frister slett ikke å skifte gir!
475 hk klarte en å klemme ut av 5,5-literen. Med kompressor ga det et dreiemoment på 700 nm. Sinnsykt mye i 2004 – og egentlig like sinnssykt ti år senere.
Bilen som ligger til salgs ser egentlig ut nøyaktig som en av de mange taxiene du møter over alt. Det gjør at mange ikke umiddelbart skjønner hva som bor av krefter i bilen.
Det er imidlertid bare inntil du hører brølet fra de fire enderørene bak – og ser bilen forsvinne ut av lyskrysset.
LES OGSÅ: AMG – disse bokstavene står for mye moro
MYE utstyr og god plass
Det er for øvrig en svært godt utstyrt modell. Her er det luftfjæring med fire innstillinger, distronic cruise control, TV og DVD for baksetepassasjerene, AMG komfortseter med lufting, massasje, antikrenging og varme, firesoners klimaanlegg, navigasjon, surroundanlegg og nøkkelfri adgang, for å nevne noe.
Du skal rett og slett lete lenge og vel etter en like godt utstyrt bil - uansett prisklasse.
Klikk her for å se hele annonsen
0–100 km/t bruker den kun 4,7 sekunder på - og toppfarten er sperret for å ikke overgå 250 km/t.
Plassen er forøvrig meget god. Den strekker seg tross alt 485 cm - og det bidrar til at bagasjerommet rommer hele 670 liter, eller nesten 2.000 om du legger ned baksetene.
LES OGSÅ: Dette må du sjekke på en bruktbil som er gått langt
Rustproblemer
Men alt er ikke like hyggelig – selv om det er en stjernebil. Denne generasjonen E-klasse hadde nemlig sine utfordringer – og særlig fram til faceliften i 2006 var det en del kvalitetsproblemer.
Du skal derfor sjekke litt nøye for rust i dørene og endeledd - bærekuler i forstilling bør også sjekkes.
AMG-en vi har funnet selges med opptil 1 års garanti med inntil 250.000 kilometer med tillegg i prisen. Den kan nok være en fornuftig investering - for hvis noe ryker her, så blir det kostbart.
Forhandleren som selger befinner seg like utenfor Oslo - så om du går med en drøm om å kjøre barsk familiebil - og ikke er redd for å hoppe etter Kimi Räikönnen, så er det bare å legge i vei.

Les vår bruktbilguide på E-klasse (2003-2008) her: