Mercedes A-klasse: Snerten nyhet med en spesiell løsning

Vi kjører nye Mercedes A-klasse, her får du førsteinntrykket

Med en startpris på 269 900 kroner, så skal den nye Mercedes A klasse møte tøffe konkurrenter som BMW 1 serie, Volvo V40 og Audi A3.  (Foto: Broom.no)
Med en startpris på 269 900 kroner, så skal den nye Mercedes A klasse møte tøffe konkurrenter som BMW 1 serie, Volvo V40 og Audi A3. (Foto: Broom.no)

Til tross for at det er hele 15 år siden Mercedes kom med sin revolusjonerende A-klasse, er det bare tredje generasjon som nå er på markedet – etter hele åtte år med andre generasjon.

Det ble en trang fødsel for A-klasse. Den første modellen veltet i elgtest og ble mye omtalt. Men etterhvert solgte første generasjon rimelig bra her hjemme. Den er liten, høy og rar – og fortsatt lett å se i trafikken.

Andre generasjon var mer anonym og tok vel aldri helt av her hjemme. En av grunnen skyldes sterk konkurranse fra et økende antall små premiumbiler de siste årene.

Mercedes E63 AMG: Stasjonsvogna for deg som egentlig vil kjøre sportsbil:

Nå har nettopp tredje generasjon av Mercedes A-klasse kommet. Redaksjonssjef i Broom Vegard sitter akkurat nå bak rattet på nykommeren.

- Ikke sånn gir ...

Nysgjerrige som vi er må vi selvfølgelig få høre litt mer om denne bilen som det er knyttet store forventninger til, så vi tar en telefon ...

Ring, ring ...

– Hallo Vegard. Trives du bak rattet i nye A-klassen?

– Heisann, Benny. Ja jeg gjør det, men vet du hva – den har gir på rattet!

– Ååå ... Er det så rart da, det er jo mange som har det etterhv ...

– Nei, jeg mener ikke paddleskift – jo, den har det også – men selve girspaken er på rattet, eller på rattstammen da. Det er ganske spesielt. Trodde det forsvant med Oldsmobile på 60-tallet en gang, jeg. Særlig sporty oppleves det i alle fall ikke ...

Brooms Vegard Møller Johnsen har testet flere A-klasse-modeller allerede - og er imponert.
Brooms Vegard Møller Johnsen har testet flere A-klasse-modeller allerede - og er imponert.

McLaren SLR: Se hva som skjedde da vi testet drømmebilen:

– Å Dæven ... Neida. Rolls-Royce har det fortsatt. Men det sier jo sitt om at det amerikanske markedet trolig har høy prioritet her. Åssen er den ellers da – ikke høy og rar mer så vidt jeg har sett av bildene?

– Du, den er ganske elegant og sporty – bortsett fra det med girspaken da ... Jeg har særlig sansen for fronten. Tøff og litt aggressiv. Den er faktisk ganske linjelekker altså og absolutt ikke høy og rar.

– Ellers så føles den både tung og solid på ekte Mercedes-vis og den har riktig lyd når man lukker døra. Førsteinntrykket er absolutt bra.

– Hva slags motor er det i bilen du kjører da?

– Minste diesel – altså A180 CDI – med 109 spinnville hestekrefter.

– He, he ... Ja, det hørtes jo spinnvilt ut ...

– Ikke le. Den går faktisk helt greit med denne motoren og oppleves som rimelig kvikk og fin i byen, men det er klart at forbikjøringer i motorveishastighet ikke er noen ut av kroppen opplevelse – for å si det slik. Alt i alt så passer denne motoren bilen fint synes jeg.

– Vil man ha bensin så finnes den med et alternativ på 122 hk også. I tillegg så sparer du da 10 000 kroner på bilprisen.

God nok

– Er den god nok til å konkurrere med BMW 1-serie, Audi A3 og Volvo V40 da?

– Det er jo det jeg skal finne ut neste uka. Men den slår i alle fall BMW 1-serie på utseende. Det blir spennende å se den mot både V40 og A3 også – snart den nye Golfen selvsagt.

Tung, solid og gedigen og med riktig lyd når døra lukkes, konstaterer Vegard  (Foto: Broom.no)
Tung, solid og gedigen og med riktig lyd når døra lukkes, konstaterer Vegard (Foto: Broom.no)

Mercedes 300 SL: Unik sportsbil med adelig fortid – funnet i en hekk:

Ikke så billig

– Prisene da Vegard, må få med de før jeg legger på.

– 279 900 kroner er grunnprisen på C180 CDI. Prisen på testbilen er 356 000 kroner.

– Såpass ja. Ikke råbillig akkurat. Rubb og stubb av utstyr da eller?

– Nei, absolutt ikke. Det bør faktisk være såpass i en Merce. Har navigasjon, men ikke skinninteriør, og en slags sikt og lys pakke, men har ikke fått satt meg helt inn i hva som er standard og tilleggsutstyr, forteller Vegard til slutt.

Han kommer selvfølgelig tilbake med en fyldig test av den nye "baby-Mercedesen" her på Broom om kun kort tid. Da får vi også nærmere svar på hvordan den er i forhold til de tøffe konkurrentene i dette segmentet.

Les også vår test av Mercedes SLS AMG her: