Mercedes 500 SEC AMG: Her er raskeste vei tilbake til 80-tallet

Hvem skulle tro at denne lekkerheten er blitt 30 år gammel? Sjekk prisen nå:

Ikke mye var ansett som fetere på 1980 tallet enn en AMG modifisert Mercedes SEC coupé. Nå kan du kjøpe denne i Oslo   og den har til alt overmål svært beskjeden kjørelengde. (Foto: Finn.no)
Ikke mye var ansett som fetere på 1980 tallet enn en AMG modifisert Mercedes SEC coupé. Nå kan du kjøpe denne i Oslo og den har til alt overmål svært beskjeden kjørelengde. (Foto: Finn.no)

Neste år er det 30 år siden ”Miami Vice” ble til – TV-serien som mer enn noen annen gjenspeilet det pulserende 1980-tallets musikk, mote og livsstil. I hvertfall i USA. Men også her hjemme ble virkeligheten litt mer mintgrønn og lilla da serien dukket opp på norske TV-skjermer to år senere.

Les også: En av 100 bygde Miami Vice-båter endte opp i Sverige

AMG var ”kjeltring-standard”

Narkotika-baroner i Miami kjørte ikke beskjedne biler, men formelig fråtset i det råeste som rullet på hjul: Klassiske Thunderbirder, De Lorean, flatnose-konverterte Porsche 911-er og italienske fullblodsbiler.

Til og med politifolkene kjørte en - riktignok beslaglagt Ferrari - selv om alle med litt innsikt klarte å avsløre den som en Corvette-basert replika.

En coupé i C126-serien er en vakker bil i utgangspunktet, og med de diskrete AMG-skjørtene, karosserifarge helt ned og AMG-felger med lakkert sentrum ble den enda mye tøffere. (Foto: Finn.no)
En coupé i C126-serien er en vakker bil i utgangspunktet, og med de diskrete AMG-skjørtene, karosserifarge helt ned og AMG-felger med lakkert sentrum ble den enda mye tøffere. (Foto: Finn.no)

Det var også denne serien som mer enn noe annet fikk vist oss at en Mercedes kunne være langt fetere enn den 280 SEen som sjefen hos den lokale Mercedes-forhandleren rullet rundt i. Lange SELer og snasne SEC-coupeer var ”standardbilene” for kjeltringene, og oftere enn ikke var det versjoner som hadde vært innom AMG og fått pyntet seg.

Ga AMG et kraftig oppsving

1980-tallsmoten når det gjaldt bil ga nok et kjærkomment puff i ryggen til den da frittstående tuningbedriften, som bare noen år senere ble anerkjent som Mercedes sin egen tuning-avdeling, og til slutt også oppkjøpt. Men vi tipper at bare profileringen i denne TV-serien i seg selv var mer enn nok til å få businessen til å skyte i været.

I TV-serien
I TV-serien

I dag er det langt mellom de fine bilene. Det er ikke spesielt tett mellom de nedkjørte heller, og mange av dem har nok mistet mye av AMG-utstyret gjennom årene. For det skal innrømmes at stilen i dag er en litt annen og mer nedtonet enn den var på midten av 1980-tallet.

Les også: 1000 SEL - råsjeldent 80-tallsikon på "salg" i Sverige

Sjelden sjanse i Oslo

Men i fin og urørt stand er det fremdeles enkelt å forstå hvorfor disse bilene tiltalte oss så enormt den gangen. Når man en sjelden gang ser en slik. Og det kan man nå gjøre i Oslo – man kan faktisk til og med bli eier av bilen på bildene, om man blar opp 199.000 kroner.

Se annonsen her:

AMG-felger er hardvaluta blant Mercedes-fans. Disse er av det som gjerne kalles første generasjon, og selv kopiene
AMG-felger er hardvaluta blant Mercedes-fans. Disse er av det som gjerne kalles første generasjon, og selv kopiene

Da får man et ikke topputstyrt, men dog veldig ”riktig” og ikke minst tilsynelatende urørt 80-tallsikon. Og urørt tipper vi at den er også, siden den kun har gått 135.000 kilometer. Det ville vært ganske unikt selv for en vanlig SEC-utgave, uten AMG-tuningen.

Mer behersket enn TV-bilene

Bilene i ”Miami Vice” hadde gjerne gullforgylte emblemer, Recaro-seter og skinninteriør i sterke kontrastfarger. Akkurat der stiller denne bilen litt mer i den anonyme delen av skalaen, men den har det meste av det vi setter pris på: AMG-spoileren foran, sideskjørt og første generasjons AMG-felger med lakkert senter – felgene som ga opphav til kopiene ”100+ Penta”.

Les også: "Miami Vice" ga verdiøkning også for Ferrari-klassiker

Det er en betydelig anerkjennelse av 80-tallsnostalgien når Penta-felgene i dag er kostbare dersom de er i fin stand. Ekte førstegenerasjons AMG-felger er nesten ikke å oppdrive.

Mange AMG-Mercedeser fikk også interiør i skinn i sterke farger, og gjerne med sportsstoler fra Recaro. Her er det dog originalstoler, som dog er trukket om i en kombinasjon av tekstil og skinn. (Foto: Finn.no)
Mange AMG-Mercedeser fikk også interiør i skinn i sterke farger, og gjerne med sportsstoler fra Recaro. Her er det dog originalstoler, som dog er trukket om i en kombinasjon av tekstil og skinn. (Foto: Finn.no)

Kjeltringpakket i Miami ville nok bestilt sin bil med en grom spoiler oppe på bagasjelokket også. Dessuten ville de ganske sikkert gått bananas på bestillingslisten når interiøret skulle spesifiseres. Men første eier av denne bilen ville det annerledes.

AMG-detaljene er på plass

Bortsett fra å lakkere bilen helt ned over støtfangere og sideplast, samt å lakkere alle kromlister, stjernelogoer og AMG-emblemet i mattsort, lot han eller hun bilen være som den var utvendig.

Innvendig er det også et visst måtehold å skue, med klima og elektrisk stoljustering som de største utskeielsene. De originale Mercedes-setene er trukket i en spesiell kombinasjon av stoff og skinn, og det er ikke heller bestilt nakkestøtter i baksetet.

Denne Blaupunkten var ikke engang veldig avansert i 1983, og at den fremdeles sitter der underbygger følelsen av at dette er en bil som ikke har blitt herjet med. (Foto: Finn.no)
Denne Blaupunkten var ikke engang veldig avansert i 1983, og at den fremdeles sitter der underbygger følelsen av at dette er en bil som ikke har blitt herjet med. (Foto: Finn.no)

Men et ettermarkedsratt signert AMG er på plass og minner føreren om hvorfor denne bilen kostet så mye ekstra da den var ny. I dag er dette rattet kanskje ikke helt i tråd med flertallets smak, men det var skikkelig ”hot” den gang da. Og mange som forsøker å bygge seg kopier av 80-tallets AMG-Mercedeser nå i ettertid ville være klare for å betale blod for å få tak i det.

Les også: Fyrst Rainiers 500 SEC AMG ble solgt for 870.000 kroner!

Holder i massevis

Nettopp det at den er komplett og tidsriktig gjør denne bilen så artig. Helt ned til den beskjedne kassettspilleren er alt slik det var for 30 år siden, inklusive motorresponsen, vil vi tro. Ifølge selgeren ga AMGs frisering av femliters-V8en i denne bilen en slutteffekt på 275 hester – ikke spinnvilt i forhold til originalens 231, men trolig både velfungerende og holdbart om den tas vare på.

Uten bakspoiler og nakkestøtter bak ser bilen spesielt beskjeden ut bakfra. Men litt innpå oppdager du raskt spoileren under bakfangeren - og det sortlakkerte AMG-emblemet på baklokket. (Foto: Finn.no)
Uten bakspoiler og nakkestøtter bak ser bilen spesielt beskjeden ut bakfra. Men litt innpå oppdager du raskt spoileren under bakfangeren - og det sortlakkerte AMG-emblemet på baklokket. (Foto: Finn.no)

Og er du ute og kjører med denne, med posen full av urent mel, og får se lovens håndhever i sort Ferrari i speilet, så vet du jo nå at det ikke er en Ferrari, men en maskert Corvette.

Ei heller alt på 1980-tallet var fullt så rått som det virket, og denne AMG-SECen burde holde i lange baner...

Les også: Sonny Crocketts Ferrari-Corvette finnes i Vestfold!